Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Великите европейци - Рихард Вагнер, втора част

Дали операта „Забранена любов“ има общо с личния живот на Рихард Вагнер? Има и още как. В Магдебург той се запознава с първата си голяма любов, но всичко започва още от петте му сестри. От бебе те го гушкат денонощно, той свиква с жените и не е случайно прозрението му, че „музиката е жена“. Жени са и основните му почитателки и финансови покровителки. Рихард опознава рано насладите на любовта, но в Магдебург се увърта около актрисата Вилхелмина Планер. Тя е по-възрастна от него, има незаконна дъщеря и е примадона, която мъжете носят на ръце. Той пък е дребен на ръст, според разни източници - между 152 и 160 см., не е прочут и няма пари. Все пак, една вечер на Вагнер му излиза късметът, но за кратко. Мина заминава за Берлин, той заплашва, че ще се убие с пиене, но тя не се трогва. Връща се обаче след година и през 1836 се женят в Кьонигсберг. Месеци по-късно тя пак изчезва, а той е съкрушен. Нов ангажимент като диригент на театъра в Рига малко го разведрява. Пък и не е сам, а с балдъзата си Амалия, която го убеждава, че Мина ще се върне. И тя наистина се връща, пак след година. Тримата заживяват заедно, а той пише: „Нашето трио беше доволно и винаги в добро настроение“. Вагнер учи френски, за да завладее Париж и преработва първата си опера „Риенци“. Но и в Рига небето се заоблачава – той затъва в дългове, а директорът на театъра преследва Мина и ревнивият Рихард го гони да го бие. Уволнен е, но го приема за знак и тръгва за Париж. Заради кредиторите, заминават инкогнито, а пътуването с кораб е дълго и бурно. Вдъхновен от перипетиите на плаването и една история на Хайне, Вагнер пише либретото на „Летящия холандец“, но го продава за 500 франка. В Париж той се запознава с Хайне и Лист, чете Фойербах, увлича се от ранния социализъм и анархизма на Прудон. Но животът е тежък – няма пари, Мина се разболява и се връща в Германия, а Вагнер е сам и отчаян. Помага му Джакомо Майербер, който разпознава таланта и препоръчва на Дрезденската опера да постави „Риенци“. Представлението се превръща в първи голям публичен успех.


Нищо, че продава либретото, Вагнер не се отказва от „Летящият холандец“, довършва я и я представя в Дрезден, а там пише и „Танхойзер“, чиято премиера е през 1845. Мина не е при него и той се увърта около всяка фуста. С успеха на новите му опери, които още са в романтичен стил, нещата изглеждат по-добре за Вагнер, дори финансово. Той нахвърля сюжетни и музикални идеи за „Нюрнбергските майстори певци“ и „Лоенгрин“, вече със сюжети не от гръцката, а от немската и скандинавската митология. Но и тук се намесва начумерената Съдба. През 1848 умира майката на Вагнер, а после избухва Мартенската революция, която иска реформи в Саксония. Вагнер е забъркан, запознава се с Бакунин, властите искат да го арестуват, но той изчезва в Швейцария, където прекарва следващите 15 години в занимания с музика, любов, пътувания и трупане на дългове. Да, за Вагнер изгнанието в Швейцария не е точно „тежка съдба“. С фалшив паспорт, той се измъква от Германия и се установява в Цюрих. С щедрата финансова подкрепа на Лист води живот на денди, купува скъпи дрехи, ходи по модни курорти, обикаля Швейцария, Италия и Франция. Има време и да напише най-важните си статии за изкуството – „Изкуство и революция“, „Изкуството на бъдещето“, а също - „Опера и драма“, в която развива идеята за тоталното изкуство. Публикува и първия вариант на есето „Юдаизмът в музиката“, в което напада остро евреите и конкретно – еврейските композитори. Това е първата птичка, която после се превръща цяло ято сложни въпроси, свързани с антисемитизма на Вагнер и дали той не е предтеча на нацизма. Споровете продължават и днес, но фактът си е факт - статията е налична, макар огромната част от еврейските му почитатели сякаш изобщо не ѝ обръщат внимание и не променят отношението си към него и музиката му.  


През 1850, с операта „Виланд, ковачът“, която после става част от цикъла за нибелунга, Вагнер пък тръгва да покорява Париж и пак не успява. Но покорява няколко женски сърца – куртизанката Павия го издържа с парите на другите мъже, а делото продължават Джеси Лаусет и нейният богат съпруг. Вагнер за благодарност спи с Джеси и се кани с парите на мъжа ѝ да я води в Гърция, но мистър Лаусет не е съгласен и вика полиция. Обратно в Швейцария, композиторът срещат богати ценители на музиката, които също не си стискат кесиите. Сред тях блести семейство Везендонк. Матилда е красива жена, която свири на пиано и пише стихове. Ото е богат фабрикант, който си умира да изпълнява желанията на жена си. Вагнер им ходи на гости, свири някои готови вече парчета от „Зигфрид“ и „Валкирия“, а те му плащат всички разходи. Матилда, която все повече се влюбва, иска да му построят вила близо до тяхната и Ото откликва. Всичко е прекрасно, а Вагнер, който също е увлечен по Матилда, композира за нея страхотната любовна история за „Тристан и Изолда“, а пише и цикъл от пет песни по текстове на любимата. Мнозина биографи смятат, че връзката на Рихард с Матилда не е консумирана физически, но според други Матилда разказва на мъжа си всичко и иска позволение да отсъства от семейното ложе, а той разрешава. Вагнер се кълне, че всичко е платонично, но само когато Мина, за която формално още е женен, му гостува и намира любовно писмо от Матилда. Става скандал, Матилда е смутена, че Вагнер не е казал на жена си и всичко угасва, макар семейство Везендонк да го издържа още дълго и щедро. По-късно Вагнер пише в писмо до друга приятелка за историята с Матилда: „Тя е и си остава моята първа и единствена любов, това чувствам съвсем определено“.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Радина Червенова представя дебютния си роман в Пловдив

Известната телевизионна журналистка Радина Червенова идва в Пловдив, за да представи дебютния си роман "Преди ме е нямало“ (изд. "Колибри“). Премиерата на романа е на 1 ноември 2025 г. (събота) от 16:00 ч. в Епископската базилика на Филипопол и е с вход свободен до заемане на местата. Модератор на събитието е Десислава Желева от екипа на..

публикувано на 01.11.25 в 09:15

Нидерланският писател Яп Робен гостува в Пловдив

Eдин от най-нежните и ярки гласове на съвременната нидерландска литература – Яп Робен – пристига в Пловдив тази вечер. Издателство  ICU Publishing и литературният фестивал „Пловдив чете“ организират премиера на новия му роман „ Контури на един живот “ в Bee Bop Café, ул. „Гладстон“ 1.  Яп Робен ще участва в разговор с писателката..

публикувано на 31.10.25 в 09:00

Мария Найденова получи наградата „Константин Величков“

Главният учител по музика в Средно училище „Любен Каравелов“ - Пловдив и диригент на фолклорен ансамбъл „Тракийска младост“ Мария Найденова бе удостоена с награда „Константин Величков“. Тя получи отличието на церемония в МОН като победител в националния конкурс за учители за най-добър урок, проведен в културна и/или научна институция...

публикувано на 30.10.25 в 13:45

Васил Стоев и Вежди Рашидов с обща изложба в галерия "Готи"

Пловдивската Галерия „Готи“ представя обща изложба на Васил Стоев и Вежди Рашидов „Форми на паметта“. В едно общо пространство се срещат две силни личности и две различни енергии. Живописта на Васил Стоев и скулптурата на Вежди Рашидов се преплитат в художествен диалог, който надхвърля граници и жанрове. Експозицията разказва история..

публикувано на 30.10.25 в 06:51

Реставрирана е къща "Недкович"- домът с най-богатата украса

Как приключва годината за Старинен Пловдив, разговор с проф.  Елена Кантарева-Дечева , директор на общинския институт. За ремонтите на знакови къщи в Стария град и за новите проекти, които ще следим и догодина. "Най-важният проект за реставрация беше знаковата къща "Недкович" в Стария град", каза проф. Кантарева. Тя припомни, че сградата не е била..

обновено на 29.10.25 в 12:23