Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Пътят от махалата до образователната система

Ромите празнуват международния си ден. По повод празника 30 учители, педагогически съветници и медиатори от етноса се срещнаха със зам.-министъра на образованието Мария Гайдарова и обсъдиха методите на преодоляване на последиците от дистанционното обучение, както и механизмите за връщане на децата в клас.

По последни данни делът на ромите, завършващи висше образование е нараснал шест пъти, но все още е малък. Срещаме ви с един от образованите роми, който има амбицията да повлече след себе си вълна от млади момичета и момчета.

От махалата през университета до работата в образователната система – така с едно изречение можем да опишем пътя на Ангел Симеонов от Велинград. На пръв поглед всичко изглежда перфектно. Зад паравана обаче се крие много тъга и борба, породени от ромския му етнос.

„Предразсъдъците се засилват. Нещата много видимо си личат, особено с езика на омразата, който се използва постоянно и е насочен към етническата група. Нещата са доста отчайващи“.

Именно заради това Ангел влиза в образователната система с ясната мисия - да говори за интеграцията на етноса си в българското общество. Самият той още в ранна детска възраст тръгва по трънливия път на доказване. Сблъсква се и с  редица предразсъдъци.

„До 6. клас съм учил в училище, което беше изцяло с ромски ученици. След това се преместих в едно от елитните училища на Велинград. Трудно ми беше заради смяната на обстановката и покриването на знанията“, казва Ангел.  

С учене, широка усмихва и точната доза самоирония, той бързо успява да спечели симпатиите на съучениците си. „Образователният статус е това, което ти позволява  да се изкачваш в социалния статус на класа. Това беше допълнителен мотив за мен да уча“, обясни Ангел.

Изводът тук е само един - ако имаш амбициозни родители, които да те пратят в по-доброто училище – то ти си късметлия. Точно в такова семейство се ражда Ангел – майка му е със средно образование, а баща му с основно, но осъзнават важността човек да учи и насърчават сина си да запише висше.

Учил е в Пловдив и Благоевград, но не вижда живота си извън пределите на родното място – Велинград. Затова се връща да работи като психолог в ромското училище, в което е учил – ОУ „Георги Бенковски“.  Целта му е да помогне на повече хора от етноса да следват мечтите си и да се интегрират в обществото.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

България с нейната древна история ще пребъде и занапред

В програма "Точно днес" на Радио Пловдив историкът  доц. д-р Тодор Радев от Пловдивския университет припомня факти, история и подвиг - за Освобождението ни. Спират ли гласовете да сменим датата 3 март и да си изберем друга за Национален празник? Доц. Радев счита, че винаги трябва да се връщаме в нашата памет към великите дела на нашите предци...

публикувано на 03.03.25 в 10:58

Училище "Родна реч" в Ница живее с българските традиции

От Ница до Пловдив, за обучението на българчетата зад граница – включване на  Соня Щилова , която посвети десетилетие на българското неделно училище в Ница, Франция и учениците й, които проговарят и пишат на български език. Българското училище в Ница се казва "Родна реч" , то е създадено преди близо 10 години и обучава десетки малки ученици,..

обновено на 03.03.25 в 10:08

С Паметника на освободителите пловдивчани дават пример

Паметникът на освободителите на Бунраджика е открит през 1881 година. Проектът е дело на архитект Вокар. Днес до него ще се изкачат с шествие на свободата стотици пловдивчани, които почитат паметта на загиналите за свободата на България. „Строителството на паметника на освободителите започва през 1880 година и е открит през 1881 година...

обновено на 03.03.25 в 10:05

"Добро утро, ден!" с Лана Петкова

В „Добро утро, ден!“ тази седмица ни гостува Лана Петкова, учител по йога, соционалитик, иконописец и може би една от най-известните украинки в Пловдив. Родена е в Харков, но преди 30 години любовта я води в града под тепета, където намира и своята реализация. Създава собствена програма, която кръщава Ланетика. Според Лана йога дава сила и..

обновено на 01.03.25 в 08:21

Учители адаптират помагалата на брайловата азбука, а не държавата

Родители и ресурсни учители на деца с нарушено зрение настояват държавата да поеме ангажимент за адаптирането на брайлова азбука учебните помагала, които се използват в  училище. Това е един от изводите от проведената в Пловдив кръгла маса, посветена на приобщаването на деца с увредено зрение в системата на средното образование, организирана..

публикувано на 28.02.25 в 15:40