Премиерът Кирил Петков договори при посещението си в САЩ два танкера с втечнен газ за юни на цени малко по- ниски от руските. Той обясни, че се работи и по сключването на дългосрочен договорен за вноса на американски газ, като цените ще бъдат по- ниски от тези на Газпром.
"Не може газ да се договаря от правителства, а от фирми. Българската държава има една фирма – Булгаргаз, но САЩ имат само частни компании. Правителствата не могат да договарят доставки на газ. Времената, когато се сключваха междуправителствени договори отдавна отминаха", коментира пред Радио Пловдив енергийният експерт Явор Куюмджиев. В момента пазарът определя цената на суровините и силно се съмнявам, че ще се намери американска компания, която да ни продава газа на по- ниска цена от пазарните.
Той приема казаното от премиера с голяма доза съмнение и е категоричен, че тръбният газ е по- евтин от втечнения. Той поясни, че при втечняването на 1000 кубични метра газ се губят 250 кубика, т.е. загубата е с 25%. Транспортът струва също повече, след което се заплаща капацитет на Ревитуса за регазифициране, което още оскъпява суровината. "Не може частникът да бъде накаран да продава по- евтин газ. Да кажат коя е ответната компания, както и кой е купувачът от българска страна", призова Куюмджиев.
Според него не е ясно и какъв е капацитетът на двата танкера. "Дори най- големият кораб теоретично може да задоволи потреблението ни за месец през лятото. През зимата няма да ни стигнат и три танкера за един месец. Минаването на случайни танкери и на неясна цена е риск за енергийната ни сигурност", коментира той.
Куюмджиев е уверен, че след спирането на руския газ от 1-ви май, страната ни продължава да се захранва с него, но на по- висока цена. "На пазара вакуум няма, газ винаги ще има, но оттук - нататък цената му винаги ще е по- висока", прогнозира той.
Компаниите в България успешно се адаптират към новия модел в автомобилната индустрията. Започват да произвеждат нови продукти. Освен това у нас се създава софтуера и самата конструкция на най-модерните електромотори и инвертори за тях. Това коментира Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор на Автомотив клъстер България, във връзка с..
Богомил Николов от организацията „Активни потребители“ коментира в програма "Ден след ден" обявения в Хърватия клиентски бойкот, заради високи цени, разпространяващ се и в съседните страни и затихналия, поне засега, сблъсък между мобилните оператори и Комисията за защита на потребителите у нас . Според него потребителските бойкоти имат дълга история..
Бюджетът на държавата представя политики и споровете по него е нормално да са остри, по- ползотворния разговор би бил за конкрекретните приоритети, по които ще се работи. Но може би заради това, че така по- лесно дебатът стига до гражданите, фокусъте е колко е дупката в хазната, коментаръте на професорът по макроикономика от ПУ Станимир Кабаиванов...
Oбщина Пловдив трябва да плати от бюджета допълнително 6,8 млн лева , ако иска да има работеща електронна система в градския транспорт. Това разкри Илия Гатев от групата на БСП за България на общинската сесия, като цитира доклад на зам.- кмета Ерол Садъков за системата за управление на градския транспорт и договора с "Тикси", която трябва..
Синдикат "Образование" предлага на МОН да дадат още няколко дни към междусрочната ваканция, за да се пребори грипната епидемия. "На практика вече сме в национална грипна епидемия, след като половината области обявиха такава. На места, както и в Пловдив, децата учат онлайн. Ако учителят е болен или 30% от учениците са болни, за какво качество на..