Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Помпей Велики

| обновено на 25.05.22 в 15:06

Gnaeus Pompeius Magnus, Гней Помпей Велики, е римски генерал и политик от края на Републиката, който има важна роля в историята на Рим. Той не доживява раждането на Империята, но участва в нейното зараждане. 
Помпей изглежда, но не е типичен герой за времето и мястото си. Да, той е амбициозен, търси победите и иска славата, но не иска властта. Поне в два случая цял Рим очаква той да вземе цялата власт, но Помпей разпуска армията и се връща към частния живот. В трети случай пък Сенат предлага да стане диктатор за седем години, но той отказва и става само консул. Разликата е, че диктаторът има пълен имунитет, не носи отговорност за решенията си, дори след изтичане на мандата, докато консулът подлежи на контрол и съдебно преследване.
 

Забележително е, че Помпей официално е наречен Magnus, Велики, едва на 23, и то от диктатора Луций Корнелий Сула. Това е заради победите на младежа срещу хората на Гай Марий, които преследва в Африка. Там Помпей получава прозвището „юноша - касапин“ заради жестоката разправа с противниците, но после цял живот Помпей не показва подобна жестокост. Може би известна представа за авторитета, който Помпей има още от млад, дава описанието на историка Велей Патеркул: „Той е човек с изключителна красота, но не тази, която дава разцветът на живота, а с достойнство и твърдост, които, съчетани с величието на неговото богатство, съпътстват Помпей до края на живота му. Изключително нежен и благочестив, умерено красноречив, той страстно жадуваше за власт, но получена честно, не със сила…..Беше лишен от почти всички пороци, с изключение на най-големия - в държава, където гражданите са равни по права, не можеше да понесе някой да е равен на него.“ 

Явно има нещо особено в това момче, пред което, както се твърди, самият диктатор Сула винаги става на крака. И дава съгласие младият му генерал да получи триумф в драстично нарушение на закона - не само защото е победител в гражданска война, а и защото е никой, не е минал по задължителната в Рим стълбица на длъжностите. Така или иначе, за първия си триумф Помпей, начело на армията, опитва да мине през портите на Рим в кола, теглена от четири огромни африкански слона. Портите обаче са твърде тесни и той се примирява да бъде теглен от един единствен жалък слон. Животът на Гней Помпей започва през 106 г.  пр.н.е. Баща му е човек от провинциалното простолюдие, който се издига заради способностите си - изминава целия cursus honorum и е консул. Патрициите в Рим презрително наричат такива като него „нов човек“. 

Той дава на сина си най-добро за времето образование и от млад го взима в армията да го учи на война. Бащата обаче умира в гражданската война с Марий, а скоро победителите повдигат обвинение срещу мъртвия за разхищение на държавни средства, по което трябва да отговаря живият син. Помпей прави огромно впечатление на съдията, дотам, че човекът го иска за зет, оправдава го и го жени за дъщеря си Антистия. Това е първата от петте женитби на Помпей Велики и той много обича всичките си жени. Истината е, че този голям генерал, победител в тежки битки и политик от върхушката на Рим, е силно привързан към семейния живот. Смята се, че това е сред основните причини Помпей да отказва тежките ангажименти на едноличната власт и да се оттегля в частния живот винаги, щом има  възможност. 

През 84 г. пр.н.е. Сула се връща от война на Изток и се сбива с последователите на Гай Марий. Помпей на бърза ръка сформира три легиона, подкрепя Сула и стига до първия си триумф. После той получава мандат да се бие в Испания със Сертоний, друг привърженик на Марий. Там Помпей преживява и първото си поражение, но не натискът му има ефект - Серторий е убит от собствените си хора, а Помпей унищожава разнебитената му армия. Обратно в Италия, той помага на Марк Крас в разгрома на Спартак. Крас не е особено доволен, защото накрая излиза, че едва ли не Помпей свършва цялата работа. 

А и за успеха в Испания Помпей получава втори триумф - и то пак незаконен, докато за разгрома на робите, според закона, Крас получава само някаква си овация. Въпреки всичко обаче, те имат общи интереси, съюзяват се и стават консули. Като консул, Помпей отменя някои закони на Сула и възстановява, доколкото може, формите на републиканско управление, но в управлението не е запомнен с големи успехи. Стигнал върха, вместо и формално да вземе цялата власт, която и без това е в ръцете му, той пак се отказва от консулството и се оттегля в имението. Но няма кой да го остави на мира - военните му умения са нужни на Рим. Положението там е все по-тежко, пиратите държат под контрол цялото Средиземно море и пречат на снабдяването, така че Рим гладува. През 67 г. пр.н.е. Помпей получава изключителни правомощия, неограничено финансиране и огромна армия, за да се справи с проблема. Само за 40 дни той разгромява пиратите в цялото Средиземноморие и ги притиска в Киликия, където унищожава и последната съпротива. Не спира дотам обаче, а разгромява владетеля на провинция Азия Митридат и завзема части от Понт и Кавказ. Следва нов, трети триумф, а после е създаването на Първия триумвират, заедно с Юлий Цезар и Марк Крас.

 Няма да влизам в подробности за триумвирата, но през 49 г. пр.н.е. противоречията в него водят до ръба на гражданската война. Цезар преминава Рубикон, а Помпей командва републиканската армия. Макар да е по-силен, Помпей отстъпва тактически, примамва Цезар в Гърция и маневрира, за да го изтощи. На ръба на успеха е, но Сенатът го притиска за голяма победа и така се стига до битката при Фарсала. Помпей губи и бяга в Египет, но регентите на младия Птолемей XIII, брат на Клеопатра, решават да зарадват Цезар с главата на врага му, затова я отрязват. Цезар обаче не само не се радва, а се разплаква и активно помага Клеопатра да се върне на престола. Тялото на Помпей е заровено от войниците още на морския бряг, където е убит, главата му е изгорена, пепелта погребана с тържествени почести. В паметта на поколенията Гней Помпей, когото Плутарх описва като римския Александър Велики, остава като трагичен герой.  

Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Яна Букова изследва живота с "Черно хайку"

"Черно хайку" се казва новата стихосбирка на Яна Букова и макар че звучи оксиморонно, това всъщност е една не толкова кратка поема за живота, която изследва "терора на тленността". По-внимателният читател, или по-скоро почитател на творчеството на Букова, ще каже, че това всъщност е продължение на пътеката, по която ни води предишната й стихосбирка..

публикувано на 19.12.24 в 07:09

Концерт на хор "Евмолпея" в Епископската базилика

Девически хор „Евмолпея“ ще изнесе концерт под надслов „Коледен блясък“ на сцената на Епископската базилика на Филипопол с диригент Алия Хансе. Той е част от Коледно-новогодишната програма на Община Пловдив в рамките на дванайстото издание на празниците „Светлина и надежда в Стария град“, организиран от Общински институт „Старинен Пловдив“...

обновено на 19.12.24 в 06:24

„Венецианска загадка“ в Камерна зала Пловдив

Премиера на пиесата „Венецианска загадка“ от Джузепе Берто представя Драматичен театър Пловдив в Камерна зала. Режисьор на спектакъла е проф. Здравко Митков, сценография и костюми – Петър Митев.  Участват актьорите Калин Врачански, Мария Сотирова, Павел Сапунджиев и Мина Каукова. Мъж и жена - бивши съпрузи, търсят път един към друг след..

публикувано на 19.12.24 в 06:23

Недялко Славов представя "Илюзионистът"

Новата книга „Илюзионистът” на един от най-успешните съвременни български автори Недялко Славов ще бъде представена тази вечер в Пловдив. Премиерата ще се състои в Литературния салон на читалище "Алеко Константинов". Литературната критика определя романа като многопластов, увличащ и  завладяващ.  Писателят и блогър Иван Стамболов казва за книгата:..

публикувано на 18.12.24 в 08:09

Изложба "Малък формат" откриват в галерията на ДПХ

Тази вечер от 18 часа е откриването на изложба "Малък формат", в галерия "ДПХ", на бул. "Цар Борис III Обединител" 153.  Изложбата е организирана около концептуалната рамка, работите да бъдат с размер до 30/30/30 см. Малкият формат може да бъде обхванат с поглед изцяло от близка дистанция. Той предполага приближаване, вглеждане. Въздейства..

публикувано на 17.12.24 в 16:37