Според него независимо от тава какво говорят политиците и тогава и сега, икономическият подем не се дължи на някаква специфична стопанска политика, а на световната конюнктура и ние не сме изключение. Тогава цените на селскостопарските продукти, и в частност на житото, нарастват на международните пазари, а голяма част от българите произвеждат жито и доходите им също растат.
"Въпреки това за драстично забогатяване на може да си говори, ние просто бягаме заедно с останалите, но сме в задната част на групата".
Проф. Пенчев подчерта, че в онези години не е имало голяма икономическа пречка от васалнотото ни положение спрямо Турция, даже напротив- ползвали сме големите и пазари.
Той припомни историята с национализацията на компанията на "Източните железници", непосредствено преди обявяването на Независимостта. Компанията е била добре организирана, с малък и добре организиран, неполитизиран персонал. Когато става БДЖ и много често вече се случват политически назначения, тя става неефективна и започва да тежи на бюджета. Това, че става българска и национална звучи много гордо, но в икономичиеки смисъл не са съвсем така нещата.
По думите му икономическа независимост няма. Хората стават богати благодарение на икономическата им свързаност. Ако някой се стреми към тотална независимост и само към собствените си интереси се стига до нещо, което виждаме твърде близо до границите ни.
Трябва да се внимава с употребата и злоупотребата на тези думи. Независимостта е повече празник на политиците, които се самовъзвеличават в известна степен.
За миналото си ние знаем много повече имена на политици, отколкото на предприемачи,много повече имена на военни, отколкото на учени, а според мен по- добре би било обратното, казва професорът.
По отношение на тезата, че само икономическа мощ дава и политическа независимост проф. Пенчев коментира " не икономическа мощ е необходима, а стопански просперитет, който да засегне всеки български гражданин и да му даде възможност да реализира мечтите си. Икономическа мощ ми звучи много милитаристично, особено в днешния ден"
Цялото интервю можете да чуете в прикачения звуков файл.
Много скоро ще има решение на въпросите, свързани с разплащането чрез банкови карти в градския транспорт на Пловдив. Това заяви в интервю за Радио Пловдив Николай Недялков, изпълнителен директор на фирма „Тикси“, която внедри електронно-билетната система в града. Преди дни заместник-кметът по транспорт Ерол Садъков обяви на страницата си във..
Пловдив и областта са 3-ти в страната по разпространение на грипа. На какво се дължи това и стигнахме ли пика на болестта, питаме проф. Ива Христова , директор на Националния център по заразни и паразитни болести. Проф. Христова каза, че Пловдив е в челната тройка, но е убедена, че това е максималният брой заболели. През тази седмица ще има..
По повод днешния Световен ден за борба с рака специалисти от Комплексния онкологичен център в Пловдив констултират безплатно пловдивчани в изнесен кабинет на площад „Стефан Стамболов“. Целта е гражданите да получат информация за възможностите за профилактика, за ранна диагностика и навременно лечение в здравното заведение, коментира..
След значителния спад на обявите за работа през декември 2024 г. , в началото на новата 2025 година изглежда, че пазарът се връща към нормалните стойности на предлагане, съобщиха от HR компанията и кариерен сайт "Джоб тайгър". В края на януари от компанията отчитат 85 на сто ръст на всички обяви за работа спрямо предходния месец. Броят на..
През 2025 година община Пазарджик ще получи от държавата 3,5 милиона лева за облагородяване на инфруструктурата. Отделно през общинската програма за държавния бюджет за Пазарджик е одобрено финансиране за проекти на стойност 50 милиона лева. Общината работи и по европроекти за близо 100 милиона лева. Това съобщи пред Радио Пловдив кметът на..