Що е то „отомобил“? Да, нещо като автомобил. Така в Германия наричат димящите и гърмящи подвижни карети от зората на автомобилостроенето, а думата значи „автомобил с двигател на Ото“. Това е Николаус Ото, самоук немски изобретател, който през 19 век реализира вековна мечта на човека - да мързелува, докато нещо друго върши работата.
"Двигател на Ото“ е всеки четиритактов двигател, независимо подвижен или стационарен. Сам Ото не прави автомобили, но с изобретението си завършва дълга редица открития през вековете. Около 350 г. пр. Хр. в Азия е изобретено “огнено бутало“, което пали чрез компресия на газ. През 12 век Ал Джазари, математик, инженер и изобретател, прави колянов вал, който комбинира с коляново-мотовилков механизъм в двуцилиндрова помпа. Век по-късно китайците създават ракетен двигател. През 17 век Кристиан Хюйгенс прави нещо като двигател с вътрешно горене, с барут за гориво и с него помпи вода за градините на Версай. В края на 18 век Алесандро Волта прави електрически ударник, а патент на британеца Джон Барбър от 1791 описва принципа на турбината. За първи функционален двигател с вътрешно горене се смята изработеният от белгийско-френския инженер Жан Леноар през 1860. От него се запалва по темата и Николаус Ото.
Николаус Ото е роден през 1832 в малко селце в Рейнланд. Баща му е шеф на пощата, но умира скоро след раждането на сина си и семейството затъва в бедност. Въпреки това, Ото ходи в престижна гимназия и е блестящ ученик с уклон към физиката и техниката. Майка му смята да го прати в техническо училище, но през 1848 избухва Мартенската революция, икономиката рязко се влошава и тя вече смята, че ще е по-добре да изучи търговията.
Ото става чирак при търговец на хранителни стоки, а после брат му го урежда като пътуващ търговец и Николаус обикаля из Германия и околни страни, като продава чай, захар и кухненска посуда. Макар да отсъства често и за дълго, той поддържа романтична връзка с Анна Госи. Двамата се женят и имат 7 деца, но преди това минават 9 години. Те се срещат на карнавал с маски в Кьолн, харесват се и мислят за брак - но Ото е беден, за да издържа семейство. Нуждата от пари го стимулира да се оглежда за допълнителни доходи. В едно пътуване той научава за двигателя с вътрешно горене на Леноар и разбира, че машината има огромни недостатъци, които може да преодолее. Той смята, че всичко ще се облекчи, ако се ползва течно гориво, за целта измисля карбуратор и прави първия бензинов двигател, но не получава патент. След това брат му, който го финансира, се отказва, но за сметка на това се появява Ойген Ланген, човек от бизнеса със захар, но е запален по машините. Те правят обща компания и строят фабрика за изработване на двигателите - след подобренията, разбира се, защото първият двигател на Ото, който е двутактов, работи едва няколко минути и кихва безпомощно.
Така звучи истинска машина на Ото от онова време. През 1867 една такава участва в Парижкото изложение. Отначало тя е пренебрегвана от френското жури - нали е някакво си немско изобретение. Но тестовете показват, че е над два пъти по-ефективна от всички други и получава златния медал. След това заваляват огромни поръчки, Ото и Ланген не могат да ги изпълнят и търсят допълнителен капитал, за да разширят дейността. С нови съдружници, те изграждат фабриката в Дойц, където изпълнителен директор става Готфрид Даймлер, който пък довежда магьосника по двигателите и дизайна Вилхелм Майбах. До 1875 компанията изработва и продава над 630 машини на година. Това са стационарни газови машини, които се използват в тежката индустрия, но, въпреки че показателите им постоянно се подобряват, имат таван. Техните качества и ефективност са твърде ниски, те заемат сравнително голяма площ, а мощността им не надхвърля три конски сили, шумни са и вибрират силно.
Така че Ото се връща към старата идея от 62-ра и разработва прочутия цикъл на Ото, който заляга в основата на четиритактовия бензинов двигател. В новата машина основната част пак е буталото, което се движи в цилиндър, но този път в четири такта. Първият е такт на всмукване, когато горивната смес навлиза в горивната камера. Вторият такт е компресия - буталото се движи нагоре и компресира сместа. Третият ход на буталото е надолу, тогава става запалването, а четвъртият такт е изпускателен - отработените газове се изпускат от камерата. Според инженерите от онова време, това е нелепо. Те смятат, че, както в парната машина, всеки такт на буталото трябва да произвежда мощност, а идеята, че само един от четири такта ще го правят и все пак двигателят ще е по-ефективен, им е смешна. Но реалността показва друго и новият четиритактов двигател има небивал успех - за следващите 13 години фабриката в Дойц продава общо над 8 300 машини, средно по 11 на седмица.
Тогава обаче започва конфликтът на Ото с Даймлер, който иска да се ориентират и към задвижване на автомобили. Ото не иска и да чуе, така че те се разделят, а с Даймлер тръгва и Майбах, недоволен, че името му не е в патента за двигателя, за чиято разработка има важна роля. Двамата правят своя прочут Stahlradwagen или „автомобил със стоманени колела“, като използват модифициран бензинов двигател с вътрешно горене, тоест, "отомотор", но не плащат и стотинка за патента. Техен адвокат изравя информация за патент, регистриран във Франция и подобен на идеята на Ото. Макар той да е много несъвършен, а и реален двигател никога не е произведен, правата на немския изобретател са оспорими. Някъде оттук всъщност за Ото започва голяма поредица неприятности, свързана с патента. Има още претенденти за него, водят се дела, а това не само му пречи да работи, но и руши здравето му.
Николаус Ото трудно преживява проблемите и умира през 1891, едва на 59. Умира твърде богат, но това едва ли го утешава. А се съмнявам, че го утешава и голямото признание, което получава малко по-късно - заради четиритактовия си бензинов двигател, да бъде наречен „човекът, поставил света на четири колела“.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:
В навечерието на Великденските празници Международният интерактивен музикален фестивал "Тримонтиада" представя за пловдивската публика и гости на града тържествен класически концерт в изпълнение на произведението "Страданието по Йоан" . (The St. John Passion BWV 245) на Йохан С. Бах. Инициатор на музикалното събитие в Пловдив е..
Дружеството на пловдивските художници кани почитателите на изобразителното изкуство на още една изложба, посветена на пролетта. В галерия "Пловдив" в сградата на Общинския съвет ще бъде открита самостоятелната изложба живопис „Вълшебство на пролетта“ на Диана Иванова. Диана Иванова е родена и живее в Пловдив, участвала е в множество сборни..
Много са въпросите, които проф. Георги Каприев поставя в книгата си "Българските разломи". Аз си избирам ето този - защо преходът ни склерозира в трудна за променяне структура? И наистина ли всичко, което ни се случва днес, е още от началото на българската обществена тъкан? Защо ни липсва духовен аристократизъм??? Слушайте разговора в..
Първа самостоятелна изложба в Пловдив открива Анелия Николова в галерия Elysium. Експозицията включва произведения, създадени през последните две години, вдъхновени от музиката на Рахманинов, Бах, Григ, Равел, Вивалди и Брамс, от литературата на Итало Калвино, Милош Църнянски и Ерик-Еманюел Шмит, както и от поезията на Збигнев Херберт...
На този свят има два вида хора – едните харесват Мечо Пух, другите го обожават. Да, чувал съм, че според някои Малкият Принц на Екзюпери например звучи прекалено романтично, дори леко лигаво. Срещал съм объркани души, които не просто не харесват, а направо не понасят историите за Алиса на Луис Карол. Единственият човек обаче, който със сигурност не е..