„Аз правя историята, затова не намирам време да пиша за нея“ – скромно признава Клеменс фон Метерних. Той е германец по произход, европеец по дух, дипломат и канцлер на Австрийската империя, диригент на „европейския концерт“, който през 19 век опита да изсвири най-дългия мир на континента, човек, мразен като консерватор и анти-либерал, но и политик, чиито визии предпазливо се преоткриват.
Оценките за действията на Метерних са противоречиви. „Аз съм скалата на реда в Европа“ – казва той Това обаче е израз, който описва не толкова реалността, колкото усилията му, освен мир, на континента да има и ред. Тук се крие противоречието в делото на Метерних и оттук да противоречивите оценки за него. Но той все пак опита - с интелигентност и чар, със замах, с мащабно мислене и знания за история, политика, психология, с омраза към войната и желание не да върне миналото, а да запази настоящето. „Мразя войната и всичко, което носи – убийства, болка, наглост, ограбване, трупове, ампутации, мъртви коне, да не забравя изнасилването“ – пише Метерних на любовница през 1814, 8 месеца преди откриването на Виенския конгрес, едно от най-великите му дипломатически постижения.
В конгреса участват двама императори, трима крале, 11 принца, 90 посланици, 53 други представители на европейските сили, плюс секретари и помощници. Всички се посрещат, настаняват в дворци в центъра на Виена, изхранват се, транспортират се с 300 карети и се забавляват за сметка на австрийския император. Вместо няколко седмици, конгресът продължава 9 месеца и се превръща, според един съвременник, в „най-голямото и пищно парти в историята“. Във Виена има банкети и балове, концерти, средновековни надпревари, езда и лов. Дамите пък организират салони за неофициални срещи, а и шпионират, докато демонстрират богатство и великолепие. Делегат от Прусия възкликва: „Боже, можеш да проведеш три кампании само с бижутата им!“ Той има предвид военни кампании на Британия, Австрия, Прусия и Русия, които току-що са разбили Наполеон. Техните визии за Европа, която предстои, са водещи на конгреса, а главната цел е запазването на мира.
С тази цел се приема и механизъм, по който това да се случи, измислен и наложен от Метерних. През 1815 делегатите все пак решават да поработят и подписват договор със 121 разпоредби. Основното е, че европейските сили трябва да сътрудничат чрез диалог, а той ще се води на често провеждани конгреси. Там страните с техните интереси правят оркестър, а диригент на европейските политически концерти е Клеменс фон Метерних.
В следващите десетилетия има поне две по-големи войни, Кримската и Френско-пруската. Но, все пак, за 100 години, чак до ПСВ, мирът в Европа е относително стабилен. Да, според някои, точно мерките на Метерних водят до напрежения, които избиват в двете световни войни през 20 век. Обвиняват го, че е силно негативен спрямо националните тежнения на хората и иска да задържи Италия и Германия в хлабави конфедерации. Но сега, като знаем пораженията от национализма, може да се обсъжда дали Метерних не е прав.
Другото обвинение е, че е противник на либерализма и стимулира повечето европейски страни да засилят правомощията на тайната полиция, да въведат цензура и забрана на радикални организации. Но май и в това отношение „мракобесният архиконсерватор“ Метерних има известно право – като виждаме как поривът към свобода, въплътен в либерализма на 19 век, бързо се изражда в радикално левичарство. И това става още през 1848, когато либералите гонят канцлера Метерних и той отива на доброволно заточение в Англия, Маркс и Енгелс издават чудовищния „Манифест на Комунистическата партия“. В този смисъл, дали не е Метерних пионер в противопоставянето на червената зараза. Клеменс Венцеслаус Непомук Лотар, принц на Метерних-Винебург цу Байщайн е роден през 1773 в Кобленц, в богато, благородно семейство. Учи с частни учители, а на 15 - право и политически науки в Страсбург. През Френската революция е потресен от разрушителното поведение на тълпите и разказите на бегълци от Франция и това е основа на негативното му отношение към разрушителните сили на революциите. Точката е сложена, когато французите отнемат почти всички семейни имоти и родителите му емигрират във Виена.
Междувременно Метерних завършва науките си в Майнц, известно време е в Англия, а после във Виена се занимава с медицина и природни науки, към които има интерес. Жени се за Мари-Елеонор фон Кауниц, внучка на популярен бивш австрийски канцлер. Метерних влиза във висшите среди и скоро му предлагат дипломатически пост. Той първо е в Дрезден, после в Берлин, а накрая в Париж. Така започва блестящата му кариера, през която работи с няколко австрийски императори, с „чудовището на Европа“ – Наполеон, с руския цар Александър I, с крале и цвета на европейската дипломация. Въпреки, че се жени три пъти и има 14 законни деца, Метерних има връзки с много жени. Той ги обича по много, а те не могат да му устоят - красавец, с изящни маниери, с чувство за хумор, образован, богат и държи цялата власт в Европа, афродизиак не е нужен. Но много често, освен че се обичат, Метерних и жените му се шпионират.
В Дрезден той се залюбва с Екатерина Скваронска, вдовица на руския генерал Багратион. Двамата имат дъщеря, нищо, че тя шпионира за цар Александър. В Париж пък любовници на Метерних са едновременно жените на двама прочути генерали – Мюра и Жюно. Но спи и с принцеса Доротея фон Ливен, жена на руския посланик там. Другата дама, която остава в сърцето на Метерних, но и донякъде го разбива, е Вилхелмина, херцогиня фон Саган. Връзката им е страстна, но по време на Виенския конгрес тя се връща при свой бивш любовник, а австрийската тайна полиция засича и лично цар Александър I да ходи при нея посред нощ. Има скандал, който за малко да разруши политическите проекти на Метерних – само фактът, че Александър е цар, го отклонява от идеята за дуел. Е, нещата се разминават, но Метерних не успява в усилията си да задържи Русия далеч от европейските дела.
И много други провали има в кариерата на Клеманс фон Метерних. Но днес виждаме, че ЕС опитва да задържи мира на континента сякаш по модела на Метерних - чрез постоянни срещи и диалог на различни нива. Така че май трябва да преразгледаме и преосмислим неговия опит, за да разберем по-добре как се дирижира истински политически концерт на голямата европейска сцена.
Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:
Тъмните векове. Осемстотин години след Христа. Римската империя е мъртва вече от три столетия. Варварите, които разрушават Рим, сега владеят цяла Европа. Династията на Меровингите, франки, които през V век приемат католицизма, буквално се разпада. Те управляват държава, разположена върху голяма част от земите на днешна Франция, Германия, Нидерландия и..
В Клуб “Неделя” ни беше гост Антон Радославов- режисьор, сценарист и композитор на мюзикъла “Йоан- синът на гърма” заедно с изпълнителя Виктор Макаров. Те разказаха за създаването и успеха на мюзикъла, който ще гледаме за пръви път в Пловдив на сцената на Античния театър следващата събота. Създател, режисьор, сценарист и автор на музиката е Антон..
В предаването за книги на Радио Пловдив на 09.08. 2025г. бяха представени следните заглавия: Рубрика „Напълно непознати“ Ивана Бодрожич. Синове, дъщери. 240 стр., ок.4А, Парадокс, 2025. Джоджо Мойс. Под едно небе. 448 стр., ок. 4А, Хермес, 2025. Дийн Кунц. Пазители. 480 стр., ок. 7А, Изток-Запад, 2025. Лиу..
Петият международен фестивал „Арт камп Дъбене“ събира художници, скулптори, музиканти, поети и театрали от страната и чужбина. От днес до 18 август предстоят срещи и обмен на идеи и опит в различни сфери на изкуството. В програмата са включени творчески работилници за деца, рецитали, музика, танци, концерти, представяния на изкуства и..
Тази събота гост на Срещи"-те е актьорът Димитър Маринов. Пропуснал 20 години от живота си в България, но завладял Холивуд, спечелил Оскар през 2019та и написал две книги... Беше ми любопитно как ни вижда днес и защо казва: "Важно е да знаеш кое е добро и кое е зло. Смесването им е прекият път към мрака. Не препоръчвам такъв..