Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Великите европейци - Сьорен Киркегор

| обновено на 08.03.23 в 10:12

Сьорен Киркегор е на 15 и пише есе „Доказателства за битието на Бога, безсмъртието на душата, необходимостта от вяра и реалността на чудесата“. А после казва: „Кой ще повярва, че след това  начало, едва на 25 стигнах до положение да не мога да приведа нито едно доказателство за безсмъртието на душата“. И съжалява, че не пази старите си тетрадки. 
Желанието младежът Киркегор да помогне на философа Киркегор да намери изгубените аргументи, е трогателно, но и трагично. То е път, който не може да бъде извървян, защото вече е извървян. Както казва на друго място: „Животът може да бъде разбран само назад, но си длъжен да го живееш само напред“. Съществуването на човека, формите и смисълът му, са основните теми във философията на Киркегор, считан за основоположник на екзистенциализма още през 19 век. Тази философия е нееднородна и по характер, и по поднасяне пред публиката. Формата често е повече литературна, не строго философска и има две направления – религиозен и атеистичен екзистенциализъм. 
В основата е „съществуването предхожда същността“ на Сартр, тоест, човек се ражда „никакъв“ и се изгражда сам чрез изборите си. С тях са свързани и двете екзистенциалистки концепции за абсурда. Първата - светът и човекът не са абсурдни поотделно, но са несъвместими и абсурдът е резултат от контакта им. Втората е на Киркегор - абсурдът е в самия избор на човека. Киркегор често развива идеите си в литературна форма и някои го наричат „поет на философията“. 
 Една от основните му книги – „Или/или“, е сборник, в който есетата се смесват с литературни текстове, сред които блести „Дневник на прелъстителя“. Повечето му книги излизат под псевдоними, но не толкова за да се скрие заради скандалните си идеи, а за да си противоречи сам. Йоханес Климакус е „автор“ на „Философски фрагменти“, а Анти-Климакус пък пише „Болест до смърт“, в която сам се оборва. Тези игри не са само заради чувството за хумор на Киркегор. Нито само заради любовта му към сократова ирония. Просто той търси същността си и изследва всички възможности. 
Киркегор не само мисли и пише философия, но я живее. Дълбоко религиозен е, но това не пречи да вижда абсурда. В „Страх и трепет“ третира парадоксалната същност на вярата чрез историята за Авраам и Исаак. Той спокойно може да цитира мисълта „Вярвам, защото е абсурдно“. Това не е игра на думи, Киркегор го обяснява. Да си Бог и човек едновременно е абсурдно, но вярвам в това. Да умреш на кръста и да възкръснеш е абсурдно, но вярвам в това. Всичко това се вплита в неговата философия на самотата, отчаянието, смъртта. И на живота, в който може би няма нищо. Да, ако някой очаква от Киркегор да научи как да живее, няма да стане. Според него, всеки човек е пръв и единствен, рецепти не могат да се дават. Така че разумно, но и предизвикателно, твърди: „Ожени се и ще съжаляваш, не се жени – пак ще съжаляваш; смей се над безумията на света, ще съжаляваш, оплаквай ги – пак ще съжаляваш…..обеси се и ще съжаляваш, не се беси – и пак ще съжаляваш. Това, господа, е квинтесенцията на цялата философия“.


Сьорен Оби Киркегор се ражда през 1813 в Копенхаген, Дания. Баща му е богат търговец на вълна с интерес към философията, но и силно религиозен лутеранин, който смята, че е прокълнат заради два тежки гряха. Като овчарче в детството, буря застрашава живота му и той в отчаяние проклина Бога. После пък, 4 месеца след смъртта на жена си, се жени за прислужницата, която на бърза ръка забременява. Това ражда депресиите и странностите му. 

Връзката на Сьорен с баща му е силна, той наследява от него най-мрачните черти на характера си, ексцентричност на поведението, посвещава му книги и пише: „Още като се родих, аз вече бях възрастен“. В същото време сякаш майка му няма никакво значение в живота на Сьорен, дори в деня на нейната смърт той не отбелязва събитието в дневника. Но това е привидност. Майка му също има силно влияние, включително за любовта му към датския езика нейното премълчаване е свързано с концепцията на Киркегор за „незабележимото присъствие“. 

Киркегор получава много добро гимназиално образование, завършва теологическия факултет на университета в Копенхаген, но там не е самотният и дистанциран човек, който става по-късно – забавлява се по кръчмите и други места за земни и небесни удоволствия. След това продължава да има светски пристрастия и иска да се включи в един престижен философски кръг, но не става и той постепенно се оттегля все повече в себе си, мисленето и писането. Може да си го позволи с голямото наследство от баща си. Животът му се смята за „скучен“ и казват, че в него има само три важни събития – годежа с Регина Олсен, който Киркегор страстно желае, но неясно защо разваля, скандалът с едно сатирично списание, което той предизвиква, но от чиито нападки после страда, както и атаката му срещу датската лутеранска църква през последните години от живота му. Историята с Регина е една от най-красивите и загадъчни любовни истории на 19 век, а, в чисто философски план е израз на идеята му за саможертва в името не просто на Бога, а на третия и най-висш, според него, етап в човешкия живот. Тези етапи са естетически, етическият и религиозен, но не просто като служене на Бога, а като блаженство и особен вид мистичност. 

По този повод списание „Корсар“ хем го хвали за остроумието и интелекта, хем пита кога най-после ще напише поне една завършена и непротиворечива творба. Киркегор отговаря със саркастичен текст, а после месеци наред е подиграван за всичко – от донякъде смешния външен вид на дребния, гърбав философ, през екстравагантното му облекло и неуспешния годеж, до идеите му. Киркегор е отчаян, публиката поема топката и дори на улицата мнозина го обиждат. Той се чувства още по-самотен и неразбран, затваря се все повече и така намразва журналистите, че пише: „Ако дъщеря ми стане проститутка, ще съм с нея, защото има шанс за спасение, но ако синът ми стане журналист, ще съм напълно отчаян“. 

 Битката на Киркегор срещу влиянието на датската лутеранска църква върху обществените и държавните дела, се води през последните години от живота му. През 1855 обаче  Сьорен Киркегор припада на улицата и след месец умира в болницата. А какво става с безсмъртната му душа? Ами не знам, нали точно това съчинение на 15-годишния Киркегор е загубено, а, като не съм го чел, не мога и да ви кажа.

Всички епизоди от подкаста "Великите европейци" можете да чуете тук:



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Бонбоните" гостуват с концерт на Бунарджика

Детската вокална група „Бон-бон“ ще изнесе концерт тази вечер на площадката на акведукта на хълма Бунарджика . Малките певци гостуват в Пловдив с „Песни и танци от всички мюзикъли, събрани в едно“. Събитието е в рамките на фестивала „Включи квартала – Театър в парка“. Идеята на инициативата е подчинена на популяризиране на театралното..

публикувано на 30.06.24 в 10:26

Александър Секулов в "Срещи"-те тази събота

"Пловдив е далекоглед. Ако го обърнеш от правилната страна, виждаш надалече, ако го обърнеш от неправилната, си разбиваш носа в първото препятствие." Александър Секулов. С автора на фрагментите ВЪЗХВАЛА НА ПРОВИНЦИЯТА Александър Секулов тази събота си говорим за Пловдив, за провинцията, за Бог, за смисъла да сме тук.  Слушайте, има какво да чуете...

обновено на 29.06.24 в 12:47

Димитър Павлов с първа самостоятелна изложба

Младият пловдивски художник Димитър Павлов открива първата си самостоятелна изложба в независимото пространство за изкуство Галерията. Чрез картините той представя различни етапи от развитието си като живописец – от началните години в Националната художествена галерия в София до последните няколко години. Творбите проследяват различни стъпки от..

обновено на 29.06.24 в 09:29

Мощно музикално шоу превзема Бунарджика

В Пловдив започва четвъртото издание на музикалното събитие, наречено „Пътят към върха“, с повече от 50 артисти, които ще се разгърнат на общо на 6 сцени на  хълма Бунарджик.   Организаторите са заложили в програмата разнообразни по жанр и стил концерти, подходящи за различните вкусове и предпочитания на публиката.  От 16.00 до 22.30 часа,..

обновено на 29.06.24 в 08:57

Здравка Евтимова получава Националната литературна награда "Иван Вазов"

Писателката и преводач Здавка Евтимова е носител на Националната литературна наградата „Иван Вазов“ за 2024 г.  Наградата се присъжда за цялостен принос за литературна и преводаческа дейност. Решението за тазгодишният приз е на 9- членна комисия с председател заместник- кмета Калина Чилингирова и членове - дейци от културните институции в..

публикувано на 28.06.24 в 11:29