Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ръст на доходите има, но картината не е толкова розова

Ръст на доходите има, но картината не е чак толкова розова както излиза от данните на НСИ, тъй като цифрите са усреднени. Това обясни икономическият анализатор на КНСБ Петър Мишев по повод данните на статистическия институт, че доходите на лице от домакинството са се повишили с 20,4% през изминалата година.

Икономическият анализатор обясни, че всяка една средна стойност крие риск от заблуди, тъй като това означава, че някои домакинства повишават доходите си. Други обаче заради инфлационните процеси и липсата на индексация на заплатите са попаднали в групата, която е загубила покупателна способност миналата година.

„Всъщност много от българските домакинства имат сериозен проблем да покриват своите разходи, много от тях живеят на кредит, взимат заеми или се лишават от важни и необходими неща, ограничават почивки, покупката на дрехи и т.н.“, коментира Мишев.

Той добави още, че липсата на буфер за покриване на непредвидени разходи при домакинствата е притеснителна тенденция. Аргументира се с това, че липсата на заделени средства означава, че хората биха се принудили да вземат заем, който да изплащат после. Това от своя страна означава – лишаване от бъдещи разходи заради изплащането му.

Според него не е изненада, че  българинът е използвал ръста на доходите си главно за храни и безалкохолни напитки, както и за поддържане на жилището.

„Почти нищо не е отишло за пътувания и културни развлечения, което означава, че на практика полученото е изразходвано.

В дългогодишен  план (10 години) се вижда, че при масовите стоки все пак покупателната способност на българското домакинство е нараснала. Това е една позитивна тенденция, но тя е свързана и с това, че имаме намаляващо население. 

Това са средни стойности и се делят на база това, което се генерира и различната основа, която се появява през годините“, каза Мишев.

Той добави обаче, че през последното тримесечие се наблюдава положителна тенденция – на намаляване цените на основните хранителни стоки. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Георги Лозанов

Европейските избори са значими, колкото националните

"И Великден, и Гергьовден в голяма степен са семейни празници,  в които човек има възможност  малко повече да се отдаде на  размисъл" . Това сподели  за програма "Точно днес"  именикът Георги Лозанов, медиен експерт и анализатор.  Според него съвпадането на двата празника дава допълнителна красота и значимост.  Той разказа, че носи..

публикувано на 06.05.24 в 11:09

"Добро утро, ден!" с д-р Ваня Танчева-Манчева

В рубриката „Добро утро, ден!“ тази седмица ни гостува Д-р Ваня Танчева- Манчева. Жена с размах, с чувство за хумор и дар слово, чийто професионален път от цели 42 години е свързан с контрола на здравната система в Пловдив и областта.  Минава през всички нива на ХЕИ и РЗИ, като последните 11 години, до 2021 година, е директор на инспекцията. Казва,..

обновено на 04.05.24 в 13:04

Бързата забрана на хазартната реклама е много съмнителна

Трудности бяха предварително предречени за значителна част от медиите, които разчитат на приходи от рекламите на хазарт. С изключително бързо проведена процедура парламентът въведе забрана за такива реклами, въпреки че очакванията бяха крайното решение да се вземе след изборите. Сега се случва се сякаш другата крайност – всяка..

обновено на 02.05.24 в 16:06

Необходима е промяна в детското здравепазване

Първоначалното правителствено разрешение частен инвеститор да построи детска болница бе спряно след негативната реакция на почти всички основни политически играчи. Най-активно се противопоставиха от Обществения съвет за създаване на национална детска болница. За трудното намиране на баланс между обществен и бизнес интерес в здравеопазването е..

публикувано на 02.05.24 в 15:51

Преподавател от ПУ подарява книга за маркетинга

" Стратегически аспекти на маркетинга " е новата книга на пловдивския преподавател по пиар, маркетинг и комуникационна политика д-р Любомир Стойчев . Монографията е вече рецензирана и издадена. Фокусът в нея е върху условията, при които действително стратегическият маркетинг съществува в България, като са изследвани големите предприятия от..

обновено на 02.05.24 в 12:23