17-то издание на международния фестивал One Dance Festival продължава с втори уикенд. Публиката ще има възможност да види четири спектакъла от България, Гърция, Белгия и Нидерландия – среща на различни култури, естетики и артистични визии, обединени от езика на тялото.
Има думи, които разтреперват плътта. Звуци – докосвания. Спомени, протичащи през тялото като ток. Заради тях гръцкият хореограф Христос Пападопулос прави крачка към нова естетика и физическа експресивност. “Моята свирепа невежа стъпка”, най-новият и най-откровеният му спектакъл – копродукция на One Dance Festival, го води в непознатата сценична делта на поезията и танца, на звука като материя и на тялото като музика.
Използвайки по-широк обхват на движенията, по-мащабна, но все така прецизна хореография, вдъхновена от словото, Пападопулос променя траекторията на своята работа, заради която днес е сред водещите хореографи и първи носител на престижната танцова награда Rose за спектакъла LARSEN С, който вече гостува на фестивала през 2021-а.
В новия си спектакъл “Fantastic Futures”, копродукция на One Dance Festival, хореографът Александар Георгиев избира да постави танца не фронтално, а в 360-градусово пространство, отворено за съвместно преживяване и въобразяване. Това е спектакъл между личните и колективните прочити на носталгията отвъд времето, в който движенията и насладата стават едно.
“Fantastic Futures” е покана да надникнем в това, което можем да изградим заедно, стига първо да си го представим. Така чрез носталгията и желанието, с танц, музика и светлина, изпълнителите и публиката могат да скицират повече от едно възможно бъдеще - бъдеще, което диша свободно, без да е предопределено или приватизирано. Бъдеще, което танцува.
Вдъхновен от завръщането на „рецесионния поп“ и хроничните онлайн тенденции, новият проект “Xx-63“ на колектива Trevoga, режисиран от Неда Ружева и Никола Стоянов, е безкрайна машина за фантазии, пропита от амбициозна зависимост, тревожна представителност и алгоритмично отчуждение от съвременната поп култура, които определят Поколението Z.
Месеци преди световната премиера на фестивала Julidans в Амстердам и в копродукция с One Dance Festival, “Xx-63“ се изправя срещу кървавите реалности на фантазиите за бягство на дигиталната епоха, водейки публиката през транса на безкрайното скролване и синтетичното удоволствие. Вместо морална критика, той цели да постигне баланс между антиутопия и надежда, представяйки сурови, но завладяващо красиви образи.
Чудовището, но не като външност и физическа обвивка, а като споделена фантазия вълнува хореографа Чериш Мензо в най-новия й спектакъл - FRANK, копродукция на One Dance Festival. Заглавието, както английската дума за честен, прям или краткото на Франкенщайн, e финалният акорд от нейната трилогия, в която лайтмотив е изкривяването и разтварянето на реалността, оттам и на танца.
В заключителната част Чериш разглежда плетеницата между чудовищното и човешкото. Тези “зли” създания – зомбита, митични герои, демони, духове, зверове – са наше творение. Те са метафори на страшни, но и притеглящи разкази. Те са призраци на прашни вярвания, отражения на страха, отрочета на непознатото, получили свои визуални черти, модели на поведение, гласове, реплики и движения дори. Фигурата на чудовището съществува, за да бъде победена, опитомена или отблъсната. Чрез нея се изгражда представа за Другия, за врага, за различния, подтиснатия.
Продължава OPERA OPEN 2025. Премиерата на рок мюзикъла „Коса“ е тази неделя, на 24 август, на Античния театър. Постановката се осъществява с финансовата подкрепа на Министерството на културата. Създаден преди повече от половин век, „Коса“ остава символ на антивоенното движение в САЩ и епохата на хипитата. Той е сред най-успешните..
„Карл имаше широко и здраво телосложение, висок ръст…..Главата му беше кръгла, очите – твърде големи и живи, носът му малко по-голям от среден, красива брада, лице привлекателно, приятно и весело. Всичко това съдействаше за увеличаване на неговото обаяние и достойнството на фигурата му…..” Така летописецът Айнхард описва Карл Велики, средновековния..
"Думите са като врабчетата. Когато се приближавам, за да им се любувам или да се снимам с тях, се разбягват и ме гледат недовррчиво. Когато бързам само да напълня хранилката им, се спускат и кацат по раменете ми. Разбират кога искам да нахраня егото си и кога гладните и нуждаещите се". Цитътат е от книгата "Кукумяв" на Николай Илчевски. За думите,..
За големия български писател и приятел на „Алтер его“ ще говорим тази събота. През 2025 г.. той щеше да навърши 75 години. В „Алтер его“ отбелязахме това през февруари. Сега, в края на август, ще ви припомним за споменатото предаване. Ще разговаряме за Дядото с известния поет, журналист, фотограф и сатирик Владислав Христов. Той насочи..
Какво се крие зад спектакъла „Балерината, която запали оперетата“ разказа в програма "Точно днес" актрисата Албена Колева, която е в главната роля. Според нея това е история за страст, жертви и фанатична отдаденост на изкуството. Спектакълът трябваше тази вечер да се играе на сцената на лятно кино "Орфей", но поради очакваното дъжновно време..