Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

През следващите 20 години броят на пътуващите по въздух ще се утрои

Прогнозират високи темпове на развитие на гражданската ни авиация

Основен източник за растежа на авиоуслугите в региона ще бъдат туристите от Далечния Изток

Снимка: bourgas-airport.com

Според експерти в авиационния бранш, пътникопотокът по въздух ще нараства интензивно, а за България се очакват високи темпове на развитие на гражданската авиация. Авиационната индустрия предствалява 3,5 % в глобалния брутен вътрешен продукт. Пряко заетите в сектора са 10.2 милиона души, а заедно с туризма и доставчиците на услуги заетите стават 65.5 милиона, обобщи на конференция, свързана със сектора Анка Апахидеан - регионален мениджър за Източна Европа на Международната асоциация за въздушен транспорт ИАТА. 

Броят на директните полети расте, а цените падат и това води до бум в търговията и туристическите услуги

"Реалната цена на авиационния транспорт намаля, увеличи се броят на директните полети между различни градове. Двата фактора - директната свързаност и реалната цена на транспорта - са основният двигател при избора на потребителите. Това създава удобство за пътниците, но и ползи и за икономиките. Увеличи се достъпността на пътуването със самолет и възможностите за избор.  Директните връзки и намаляващите цени на въздушния транспорт спестяват време, както за пътниците, така и при транспорта на стоки. Това доведе до рязкото нарастване на търговията и на туристическите услуги", посочи Анка Апахидеан.

Според предизвикателствата пред индустрията остават цените на петрола, намаляването на броя на пилотите и нарастващата цена на труда. "Печалбите са под натиск през тази година, но все още са високи", допълни Апахидеан.

Пътуващите по въздух ще се утроят през следващите 20 години

Над 4 милиарда са пътували със самолет през миналата година. През настоящата се очаква броят им да достигне 4,5 милиарда, съобщи Анка Апахидеан. Според прогнозите, търсенето на пътувания по въздуха ще се удвои в следващите 20 години. "Перспективата по отношение на тази индустрия остава в светли краски и в следващите 20 години пасажерите ще се утроят, а растежът ще бъде 3,5 % на година в глобален план. Специално за Европа средногодишният растеж на пътниците ще бъде 2%."

Дошло е време за революционни промени в авиацията. За да устои на силната конкуренция, на България не й остава нищо друго, освен да е в челните редици, да привлича повече пътници и туристи, подчертава Йордан Карамалаков - регионален мениджър на ИАТА за централна Азия:

"Какво иска нашият пътник? Той иска да пътува по-евтино, да не закъснява, да пътува в комфортен самолет и да си купи това, което му се иска и да го купи тогава, когато му се иска."

При дистрибуцията продуктът трябва да стига до пътника максимално евтин, убеден е Карамалаков. Той дава пример с нещо дребно, но важно - в рамките на резервацията пътникът да може дори да си вземе и ваучер за кафе на летището, което да му излезе по-евтино. Според Йордан Карамалаков, страната ни е обречена на високи темпове на развитие на гражданската авиация.

Основен източник за развитието на авиационните услуги в региона ще бъдат туристите от Далечния Изток

"Не е утопия, че основният източник на нарастване на туристите в този регион ще бъдат китайските, индийските и туристите от Далечния Изток. Това са обективни дадености -първо, защото те преоткриват света, там има растяща средна класа и терто - защото ние сме интересни от много гледни точки: и финансова, и историческа, и всякаква."

Едно от основните предизвикателства в Европа в момента е рекордният брой на закъсняващите полети. Това се дължи на невъзможността на европейската система на ръководство на въздушното движение да задоволи нарасналия трафик, отбелязва Карамалаков. 

За четвърти пореден път APG България, която представлява 16 чуждестранни авиокомпании у нас, организира и проведе допитване сред пътниците и професионалистите за най-предпочитаните авиокомпании на българския пазар. Те бяха отличени с престижните награди SKY AWARDS. 

Все повече пътници се включват в онлайн допитването, което означава, че те искат и търсят възможности да изразят своето мнение и то да бъде от значение за отличаване на авиокомпаниите, изтъква Вергиния Лазарова, мениджър в APG България. Освен ценовите политики, кетъринга в добавка към изживяването от летенето, създаването на удобства за пътниците, високо се оценяват и възможности като придружаването на деца зад граница и пътуването с домашен любимец. 

Запазва се интересът към low cost компаниите, националният превозвач си възвръща пазарни позиции

Запазва се големият интерес на пътниците към нискотарифните авиокомпании, отчита проучването. "Но виждаме и едно завръщане на националния ни авиопревозвач на българския пазар", отбелязва Лазарова. 

Конкуренцията между авиокомпаниите е стимул за подобряване на услугите, категорична е Вергиния Лазарова, която дава пример с конкурентните маршрути като Лондон и почти монополизираните маршрути като Брюксел и Амстердам. 

Още информация по темата ще научите от звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Ресми Мурад

Ресми Мурад: Разцеплението в ДПС не е тема в партийните структури в района на Кърджали

Разцеплението в ДПС не е тема в партийните структури в района на Кърджали, които са сплотени, смята областният лидер Ресми Мурад.  Според него те не одобряват изразената в социалните мрежи позиция на несъгласие спрямо ръководството на ДПС.  В същото време изявени общественици коментираха, че ситуации като тази в Движението са следствие от..

публикувано на 04.07.24 в 16:47

Проф. Димитър Вацов: Виждаме загуба на управляемост от страна на олигархията

Виждаме загуба на управляемост от страна на олигархията, на клиентелистките партии . Коментара направи пред БНР  проф. Димитър Вацов, философ, преподавател в Нов български университет и политически анализатор, като уточни, че очевидно отиваме на нови избори . "Я сно беше, че правителството, което ГЕРБ предложи, не можеше да мине . Това, което..

публикувано на 04.07.24 в 15:51
Томислав Дончев

Томислав Дончев: Като най-големи на ГЕРБ отива да инициират диалог между партиите

Политическата система в България е в дълбока криза и е необходим разговор между партиите как да излезем от тази криза и да върнем политиката, където ѝ е мястото, с конкретни действия.  Това препоръча зам.-председателят на ГЕРБ и бивш министър Томислав Дончев в интервю пред БНР.  "Това, което си говорят политиците, все по-малко и..

публикувано на 04.07.24 в 15:03
Нико Тупарев

Нико Тупарев: Или Франтишек има лична мотивация, или е болен човек

" Трябва да се започне от философия, идея и смисъл на прокуратурата. Ако посоката е грешна за смисъла на прокуратурата, то няма да ни отведе на правилно място. Надявам се тези гадости, които ми се случват, поне да катализират, да се разбере, че има нещо философско сбъркано в тази институция посредством някакви хора". Това коментира пред БНР..

публикувано на 04.07.24 в 09:32

Медийна грамотност сред учениците за фалшиви новини - къде и как?

"Още от началните часове до 4 ти клас е добре да има обучение и за етичните медийни стандарти , за да могат учениците да разберат, че това, че с видели или прочели някаква новина, това не значи, че непременно точно така се е случило , коментира още за "Хоризонт" Асен Александров. Според него учителите трябва да възприемат това не като задължение,..

публикувано на 02.07.24 в 12:58

15-годишната Натали има нужда от финансова помощ, за да оздравее

Натали, диагностицирана с рядка форма на болестта на Хиршпрунг, се моли за своето спасение. Детето се нуждае от спешна операция в чужбина, за да има шанс да живее. Необходимата сума от 45 000 евро не може да се осигури от майка й, която е самотен родител и се грижи денонощно за дъщеря си. Болестта на Хиршпрунг е заболяване, при което липсват..

публикувано на 30.06.24 в 04:44

Стоилка Арсова: С електронни ваучери ще може да се плащат битови сметки, ако има договор с дружеството

Валидността на електронна карта за ваучери - bcard e-vouchers, бикарта, в повечето случаи е 5 години , а самите ваучери, които се зареждат всеки месец, са с едногодишна валидност. Бикартите предлагат на клиентите сайтове, където могат да проверят всеки ваучер с каква валидност е и винаги се ползват първо най-отдавна постъпилите суми...

публикувано на 28.06.24 в 10:17