Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

През следващите 20 години броят на пътуващите по въздух ще се утрои

Прогнозират високи темпове на развитие на гражданската ни авиация

Основен източник за растежа на авиоуслугите в региона ще бъдат туристите от Далечния Изток

Снимка: bourgas-airport.com

Според експерти в авиационния бранш, пътникопотокът по въздух ще нараства интензивно, а за България се очакват високи темпове на развитие на гражданската авиация. Авиационната индустрия предствалява 3,5 % в глобалния брутен вътрешен продукт. Пряко заетите в сектора са 10.2 милиона души, а заедно с туризма и доставчиците на услуги заетите стават 65.5 милиона, обобщи на конференция, свързана със сектора Анка Апахидеан - регионален мениджър за Източна Европа на Международната асоциация за въздушен транспорт ИАТА. 

Броят на директните полети расте, а цените падат и това води до бум в търговията и туристическите услуги

"Реалната цена на авиационния транспорт намаля, увеличи се броят на директните полети между различни градове. Двата фактора - директната свързаност и реалната цена на транспорта - са основният двигател при избора на потребителите. Това създава удобство за пътниците, но и ползи и за икономиките. Увеличи се достъпността на пътуването със самолет и възможностите за избор.  Директните връзки и намаляващите цени на въздушния транспорт спестяват време, както за пътниците, така и при транспорта на стоки. Това доведе до рязкото нарастване на търговията и на туристическите услуги", посочи Анка Апахидеан.

Според предизвикателствата пред индустрията остават цените на петрола, намаляването на броя на пилотите и нарастващата цена на труда. "Печалбите са под натиск през тази година, но все още са високи", допълни Апахидеан.

Пътуващите по въздух ще се утроят през следващите 20 години

Над 4 милиарда са пътували със самолет през миналата година. През настоящата се очаква броят им да достигне 4,5 милиарда, съобщи Анка Апахидеан. Според прогнозите, търсенето на пътувания по въздуха ще се удвои в следващите 20 години. "Перспективата по отношение на тази индустрия остава в светли краски и в следващите 20 години пасажерите ще се утроят, а растежът ще бъде 3,5 % на година в глобален план. Специално за Европа средногодишният растеж на пътниците ще бъде 2%."

Дошло е време за революционни промени в авиацията. За да устои на силната конкуренция, на България не й остава нищо друго, освен да е в челните редици, да привлича повече пътници и туристи, подчертава Йордан Карамалаков - регионален мениджър на ИАТА за централна Азия:

"Какво иска нашият пътник? Той иска да пътува по-евтино, да не закъснява, да пътува в комфортен самолет и да си купи това, което му се иска и да го купи тогава, когато му се иска."

При дистрибуцията продуктът трябва да стига до пътника максимално евтин, убеден е Карамалаков. Той дава пример с нещо дребно, но важно - в рамките на резервацията пътникът да може дори да си вземе и ваучер за кафе на летището, което да му излезе по-евтино. Според Йордан Карамалаков, страната ни е обречена на високи темпове на развитие на гражданската авиация.

Основен източник за развитието на авиационните услуги в региона ще бъдат туристите от Далечния Изток

"Не е утопия, че основният източник на нарастване на туристите в този регион ще бъдат китайските, индийските и туристите от Далечния Изток. Това са обективни дадености -първо, защото те преоткриват света, там има растяща средна класа и терто - защото ние сме интересни от много гледни точки: и финансова, и историческа, и всякаква."

Едно от основните предизвикателства в Европа в момента е рекордният брой на закъсняващите полети. Това се дължи на невъзможността на европейската система на ръководство на въздушното движение да задоволи нарасналия трафик, отбелязва Карамалаков. 

За четвърти пореден път APG България, която представлява 16 чуждестранни авиокомпании у нас, организира и проведе допитване сред пътниците и професионалистите за най-предпочитаните авиокомпании на българския пазар. Те бяха отличени с престижните награди SKY AWARDS. 

Все повече пътници се включват в онлайн допитването, което означава, че те искат и търсят възможности да изразят своето мнение и то да бъде от значение за отличаване на авиокомпаниите, изтъква Вергиния Лазарова, мениджър в APG България. Освен ценовите политики, кетъринга в добавка към изживяването от летенето, създаването на удобства за пътниците, високо се оценяват и възможности като придружаването на деца зад граница и пътуването с домашен любимец. 

Запазва се интересът към low cost компаниите, националният превозвач си възвръща пазарни позиции

Запазва се големият интерес на пътниците към нискотарифните авиокомпании, отчита проучването. "Но виждаме и едно завръщане на националния ни авиопревозвач на българския пазар", отбелязва Лазарова. 

Конкуренцията между авиокомпаниите е стимул за подобряване на услугите, категорична е Вергиния Лазарова, която дава пример с конкурентните маршрути като Лондон и почти монополизираните маршрути като Брюксел и Амстердам. 

Още информация по темата ще научите от звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Димитър Маринов със студенти

Димитър Маринов: Реализирах се и е време да предам това, което знам, на младите таланти

Светът познава Димитър Маринов като великолепен актьор, станал популярен с филма "Зелена книга", удостоен с Оскар от филмовата академия на САЩ. Но не са много хората, които знаят, че той е и музикант, изразяващ душата си чрез цигулката и китарата.  Филмът „Зелена книга“ с извънредна прожекция на „София филм фест на брега“ Преди броени дни..

публикувано на 20.05.25 в 11:45
Венци и майка му Галя

Как изглежда животът на глухите деца, след като навлязат в света на звуците?

Как изглежда животът на глухите деца, след като им бъде поставен кохлеарен имплант и започнат да опознават света на звуците?  За историята на Венци и вълнуващия и труден път, по който е минало семейството му и той, от бебе до дипломирането му в Класическата гимназия в София, разказват родителите му пред журналиста Елена Бейкова. Зелен..

публикувано на 20.05.25 в 10:40

Александър Чакмаков: Училището все повече изглежда като социална услуга за отглеждане на деца

На децата отдавна не им е интересно в училище. Това заяви пред БНР  Александър Чакмаков, директор на Първа английска гимназия в София. "Образователната ни система не дава интересни възможности на учениците да се развиват извън учебната програма".  Учениците и учителите препускат… Министър Вълчев: Най-трудно е в 6. и 7. клас Чакмаков..

публикувано на 20.05.25 в 10:20

След влизането ни в ЕС: Още ли ни липсва европейският заряд?

След влизането в ЕС България преживява промени, множество кризи и реформи. Все още спорим обаче дали членството ни отваря възможности за развитие, работа и образование. България преди и след членството в ЕС: Къде бяхме, къде сме и къде отиваме? Как се промени страната ни, след като избрахме демократичния път на развитие?   България,..

публикувано на 19.05.25 в 11:54

Мадарският конник, Иван Рилски и Паисий Хилендарски ще красят българските евромонети

Когато България се присъедини към еврозоната и имаме монети с българска национална страна, на тази от 2 евро, от която ще ни гледа светлият образ на отец Паисий, на гурта (кант на монетата)  ще бъде изписано: "БОЖЕ ПАЗИ БЪЛГАРИЯ" с главни букви . Този надпис е бил използван върху монетите ни между 1882 и 1943 г. В специалното интервю за БНР..

публикувано на 19.05.25 в 07:04
Крум Зарков

Крум Зарков: Битката за дневния ред в България предопределя следващите управленски конфигурации

Битката за дневния ред в България предопределя следващите конфигурации за управление . Това заяви пред БНР  Крум Зарков, вече бивш секретар по правните въпроси на президента Румен Радев, както и бивш министър на правосъдието. Секретарят по правните въпроси на президента напуска поста си заради референдума за еврото "Ако основният дневен..

публикувано на 17.05.25 в 14:18

Руслан Трад: Иран няма да се откаже от ядрената си програма

Иран няма да се откаже от ядрената си програма.   Такава прогноза направи пред БНР Руслан Трад,  анализатор от Атлантическия съвет във Вашингтон, след като Доналд Тръмп започна втория етап от близкоизточната си обиколка. "Програмата е важна за оцеляването на режима в Техеран. Не смятам, че страната ще се откаже и от оръжейната. Това е вид щит,..

публикувано на 17.05.25 в 13:15