Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Агенцията за безопасност на движение по пътищата иска ограничение от 20 км/ч за ел. тротинетките

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Заради липсата в момента на регулация за електрическите тротинетки една от фирмите-вносители на тези превозни средства счита за редно да обяснява на клиентите си да управляват електрическата тротинетка с каска, с ръкавици и светлоотразителни елементи, така че да се видими за шофьорите.

Ивайло Милчев, от компания, която се занимава с продажби на тротинетки обяснява на клиентите да използват маршрути, които към момента се използват от велосипедистите - да се кара по велоалеи или в крайната дясна част на пътното платно.

От Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ предлагат да има и ясни правила за скоростта, с която да се движат електрическите тротинетки. Те предлагат тротинетките под наем в София да се отдават само с регистрация, а търговските фирми, които ги отдават, да трябва да ограничат скоростта. Експерти от Държавна агенция проведоха скоро първата от обявените серия от срещи с местната власт за предстоящите изменения в Закона за движение по пътищата, с които да се регламентира ползването на такъв тип превозни средства

От агенцията смятат, че скоростта на тротинетките не трябва да надхвърля 20 километра в час в градски условия.

Ивайло Милчев смята, че тази скорост е прекалено малка и с това увеличава рисковете. Според него е нормално ограничението да е около 40 км./ч и трябва да се помисли за различни зони, в които скоростта да бъде различна.

Иван Петков - главен експерт в Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ коментира пред БНР:

„При движение на велоалеи, където имаме смесено движение и в непосредствена близост има пешеходци, а може да има малки деца, за нас скорост над 20 км в час считаме, че не е разумно да бъде допусната. В момента, в който вие си закупите това превозно средство, то вече трябва да бъде ограничено. По какъв начин - дали ще от бъде производителя, считайки че го внася в нашата страна, или ще бъде вносителя, това е допълнителен въпрос, който трябва да се прецизира. Не става въпрос ползвателят сам да си ограничава скоростта в движение. И да няма разлика между това дали я наемате или я купувате – дали е лично, или услуга - това трябва да бъде скоростта... При положение, че всяка година загиват толкова много хора, че говорим за най-чувствителния - уязвимите участници в движението, не трябва с лека ръка да търсим по-бърз начин за придвижване и по-висока скорост. На електрическите тротинетки целта им е с минимални средства, екологично съобразно, изключително компактно да се придвижваме в градска среда“.

В някои европейски страни ограничението е до 20 км/ч, а в други - дори още по-ниски. В трети страни изобщо е забранено тротинетките да се движат тротоари и по пътното за движение, допълни Петков в предаването „Преди всички“ на програма „Хоризонт“. Според него трябва да има и възрастово ограничение, защото правоспособните водачи имат по-добри умения от децата:

„Допълнително ще се намали скоростта за ползватели, които са от 14 до 18 годишни - до 12 километра в час“.

От Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ смятат, че тротинетките трябва да се движат по велоалеите, а когато няма такива - в крайнодясна лента. 

„По тротоара  няма как да допуснем този вид превозно средство да се движи заедно с пешеходци“.

В бъдеще, за да бъде допуснат до продажба този вид средство, търговецът ще трябва да докаже пред институциите, че са въведени реални ограничения, предвиждат от държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“:

„Трябва да бъде ясно, че всеки един ползвател, който наруши съответните правила, следва да понесе своите последствия. Няма как да се допусне, че след всичките усилия на държавата някой просто ще отиде, ще преправи своето превозно средство, ще се движи с по-висока скорост и няма да бъде санкциониран. Най-малкото това е опасно за него, за околните и не трябва да бъде допускано. Важно е да не допускаме опасност за ползвателите.

Предстоят още обществени обсъждания преди да бъдат предложени промени в Закона за пътищата.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Водно-рехабилитационен център за хора със затруднения - Русе

Търси се още подкрепа за изграждането на Водно-рехабилитационен център за хора със затруднения в Русе

Почти всяка обществена инициатива в Русе е повод да се приканят гостите да подкрепят изграждането на Водно-рехабилитационен център за хора със затруднения . Кутиите за дарения обаче са недостатъчни, за да се построи такава база, колкото и необходима да е тя. Въпреки това ентусиазмът на нейния организатор е нестихващ и заразителен. Русе има своите..

публикувано на 12.10.25 в 07:15
Йордан Лечков

Йордан Лечков: Ние нямаме национален стадион, искаме да имаме национален отбор

"Не виждам смисъл да говоря пред медиите , защото напоследък каквото се случва в държавата и по света е много говорене, но нищо не се случва. От говорене файда няма ". Това каза пред БНР Йордан Лечков , бивш футболист и бивш кмет на Сливен. В интервю за предаването "Радиоточка" по програма "Хоризонт" бившият кмет на Сливен сподели с какво се..

публикувано на 10.10.25 в 19:02
Пламен Бобоков

Пламен Бобоков: Живеем в много висока корупционна среда

"Трудно се прави бизнес в България, даже бих казал много трудно" . Това заяви пред БНР бизнесменът Пламен Бобоков : "Няма да обяснявам защо. Мисля, че уважаемите радио слушатели много добре знаят за какво иде реч. Живеем в много висока корупционна среда . Ние сме в една държава на абсурда, където тези, които са призвани да пазят закона, го..

публикувано на 10.10.25 в 18:15

Най-често използваната услуга на сайта на НЗОК е прегледът на пациентското досие

Всеки здравноосигурен у нас може да провери какво съдържа пациентското му досие чрез сайта на Здравната каса . Това е една от най-често използваните електронни услуги, предоставяни от институцията.  986 с достъп до здравни досиета Чрез сайта на Здравната каса можем да изберем личен лекар онлайн, да проследим статуса на протокол, чрез..

публикувано на 10.10.25 в 15:42

Студентите по медицина в Плевен ще използват виртуална реалност за обучение по анатомия

С първата по рода си у нас зала за обучение по анатомия ще разполага Медицинският университет в Плевен. " Системата е уникална . Създадена е от високотехнологична компания, която използва виртуалната реалност за обучение по анатомия на човек . В системата има над 13 000 структури и органи. Всеки студент във виртуалното пространство може да..

публикувано на 10.10.25 в 11:13
Явор Куюмджиев

Явор Куюмджиев: Няма нищо лошо всяка сделка със стратегически активи да се проверява максимално много

"Още при приватизацията на рафинерията "Лукойл Нефтохим Бургас“ държавата си остави т. нар.  "златна акция" , тоест т я има част от собствеността върху тези предприятия и правото да се изказва по темата за продажбата ". Това каза енергийният експерт Явор Куюмджиев , бивш министър на икономиката и енергетиката: "От друга страна въвеждането на..

публикувано на 09.10.25 в 14:20
д-р Веселин Гаврилов

Д-р Веселин Гаврилов със съвети за здравословен и дълъг живот

"Имам огромното удоволствие да съм част от екипа на най-голямата клиника за дълголетие в България и да споделим най-големите новости по отношение на дълголетието. Темата за дълголетието е изключително актуална не само в България, но и по целия свят ". Това каза пред БНР д-р Веселин Димитров Гаврилов , анестезиолог и интензивист с над 15 години..

публикувано на 09.10.25 в 11:55