Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как Държавният куклен театър в Стара Загора прочете „1984“ на Оруел

Спектакълът "Последният човек" ни пита живеем ли в света на Големия брат

Режисьорът Веселка Кунчева и актрисата Милица Гладнишка в студиото на "Хоризонт"
Снимка: Лъчезар Вълев

Книгата на Джордж Оруел „1984“ намери своя театрален прочит в постановка на Държавния куклен театър на Стара Загора под режисурата на отличената с „Икар“ Веселка Кунчева. Сценографията и куклите са дело на Мариета Голомехова. Актрисата Милица Гладнишка изпълнява ролята на Големия брат. Предстоят представления в Стара Загора на 18 и 19 септември и на 20 ноември в София.
Спектакълът е озаглавен „Последният човек“. „Последният човек в Европа“ била първоначалната версия на заглавието, замислена от Оруел.

Как се вкарва роман в театрален сценарий

„Това е предизвикателство за мен, тъй като повечето хора ме използват във веселата ми част, светлата ми натура, красивия глас, шегите и позитивизма“, сподели Милица Гладнишка в предаването „Изотопия“, като допълни, че от малка обича „мрака, страшните истории, научната фантастика, антиутопиите“.

Режисьорът Веселка Кунчева мотивира избора си Милица Гладнишка да бъде Големият брат с това, че за нея този образ няма пол. „Ако взема мъж, тогава категорично тоталитарността някак си се идентифицира с мъжа, а по този начин аз премахвам това нещо.“

Големият брат е многопосочен образ

Според Милица Гладнишка диапазонът на изразни похвати на Големия брат е огромен и шизофреничен – от властния тон на ръководене до почти феерично състояние на духа.

„Пея нежно като елф, а в следващия момент ги измъчвам с ток и ги карам, принуждавам ги на фона на моите крясъци да воюват, да убиват ближния, да стават едни машини за убиване. Затова амплитудата ми на говорене е страшно голяма: от шепот и нежно пеене през жестоки, неистови крясъци, което въздейства на публиката, но действително палитрата е много богата.“

„Когато прочетох книгата казах, че не съм сигурна дали ще мога да поема тази роля, защото краят на книгата не оставя никаква надежда – човешкият дух на главния герой е смазан тотално“, разказа още Милица Гладнишка, която обаче открива мотивация в енергията на протеста и историческата логика, доказваща сриването на тоталитарните режими, дори на най-продължителните.

Живеем в състояние на скрит тоталитаризъм 

В момента живеем във време без точно е ясно изразен тоталитаризъм, но трябва да си даваме сметка за по-фината обработка, смята Милица Гладнишка. 

„Има скрит тоталитаризъм, който се проявява чрез много изкушения, "лакомства" – това са социалните мрежи, те са отдушник на енергията, на гнева. Това са телевизионните шоу програми, лотарията, графика, в който работиш. Нямаш много време да мислиш, гледаш да идеш десет дни на море, или пет, или да си купиш… Това действа фино на психиката и така поколения наред седят в една забрава, забрава… Стават все по-неграмотни. Колкото е по-неграмотен човек, толкова му е по-тесен кръгозорът, може би започва да става и по-страхлив. Това е по-голямата опасност.“

Отдавна сме в света на Оруел

Според Веселка Кунчева  отдавна живеем в света на Оруел и това не е утопия, а абсолютна реалност.

„Всяко нещо, което той е описал, е нашата реалност, за огромно съжаление. Това не е очевидно. Големият брат е прикрит точно зад такива неща, има много лица. Това беше едно от решенията – затова тя е като шизофрения, защото веднъж е гласът на медията, веднъж е гласът на лотарията, веднъж е този изрод, който ги командва, след това – човекът, който ужким ти казва, че те обича и го прави за твое добро – за твое добро взима данните ти, за твое добро ти казва кога да си лягаш, кога да пушиш, дали да пушиш, дали да ядеш това. Този контрол е отвсякъде. Това е светът, в който ние живеем.“

Изкуството и образованието са много силни средства за борба, с които може да се направи по-образована, по-мислеща и по-свободна маса, вярва Милица Гладнишка. По думите й това е главното при растежа на една цивилизация в духовен план и всъщност прави големите революции без оръжие.  

Още за действителността на Оруел на сцената и около нас - чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Вихрен Георгиев: Във фотографията трябва да има уважение между снимащия и снимания

"Когато снимам, не си гледам фотоапарата. Разчитам на това, което съм заснел. То е усещане – още в момента разбираш, че си направил хубав кадър . Има кадри, които си стоят в главата ми, и чакам с нетърпение момента, в който ще отворя компютъра и ще видя какво съм направил." Това разказа пред БНР авторът на проекта "Хората на София" ("People..

публикувано на 18.07.25 в 11:08
Анна Адамова

Подаваш сигнал за пиян шофьор, ставаш мишена на съдия: Историята на Анна Адамова

Подаваш сигнал срещу пиян шофьор и се превръщаш в мишена на съдия – това се случва на Анна Адамова, юрист и доктор по конституционно право. Преди 3 години по подаден от нея сигнал идва дежурен екип от 8-о РУ в София, викат КАТ и вземат книжката на водача поради отказ да даде проба за алкохол. Самият водач и партньорката му тогава..

публикувано на 18.07.25 в 09:30

БНР на 90, "Изотопия" на 6

18 юли 1930 г. В печата за първи път излиза разписание на предаванията, излъчвани по "Родно радио" , пише проф. Веселин Димитров в книгата си "История на радиото в България" . Първата програма е за предстоящата седмица, в която четири пъти са планирани редовни емисии . Ето я и нея, такава, каквато я препредава именитият радиожурналист и..

публикувано на 18.07.25 в 02:09

Защо лагерът "Белене" все още не е мемориал, поддържан от държавата?

В момента има повече енергия за превръщането на лагера "Белене" в мемориал . "Белене" става все по-популярно място в последните години. Над 200 000 са посещенията в дигиталната платформа със свидетелства на оцелели, а когато общественият интерес е по-висок, институциите усещат друг тип обществен натиск . Това коментира пред БНР Луиза..

публикувано на 15.07.25 в 09:46
Радост и Марая Пееви

Цветни гривни за четириноги приятели

В свят, в който добрината понякога се крие зад високите огради на ежедневието, две деветгодишни близначки от Силистра напомнят, че човечността няма възраст. Историята на Радост и Марая Пееви е истински лъч светлина – и пример, че децата умеят не само да мечтаят, но и да действат. В следващия репортаж ще ви срещнем с тяхната малка, но..

публикувано на 13.07.25 в 07:30
Божанка и Петър Ганеви

Божанка и Петър Ганеви за божествената музика на Дънов на неговия рожден ден

Инспектор на Симфоничния оркестър в Бостън, преди години, е оценил музиката на Петър Дънов като цитирам - "Божествена" .   "Имаме много такива случаи на усещане на окултната музика на Учителя като нещо изключително още първия път, когато я чуят. ", казва цигуларката Божанка Ганева, второ поколение последовател на Учението на Бялото братство ,..

публикувано на 12.07.25 в 06:00
Димитър Асенов

Димитър Асенов за живота през призмата на множествената склероза

Ще ви разкажем една лична история, в която има голяма емоционална болка и много сила, вяра и упоритост , за да продължи радостта от живота, да се укрепи волята и да се върне енергията.  Всеки един от нас преминава през периоди на големи изпитания в живота. За всеки това е различно време, а трудностите са от различен характер. Разбира се,..

публикувано на 10.07.25 в 10:07