В турския град Ескишехир неотдавна отвори врати Музей за модерно изкуство. Сградата, проектирана от японския архитект Кенго Кума, е изградена от дърво и естествени материали и е част от модернизирането и подмладяването на 800-хилядния град, превърнат в студентски център.
Пренаситен от небостъргачи, погледът се обръща към природата
Проектите на Кенго Кума - от Япония и Китай през Италия, Франция до Австралия, са с ясното послание за близост с природата.
„През 20-ти век новият стил на живеене означаваше небостъргачи и високи жилища. Скучно е, нали? 21-ви век налага друг стил - на възможностите, на разнообразието“, казва Кенго Кума и демонстрира пред каравана от дърво, с различен от обичайния дизайн от метал.
„Защото това създава тотално различна атмосфера. Това не е голяма каравана. Около два и половина метра на шест. Но чрез този прекрасен интериор искам да ви покажа новия начин да се почувстваш щастлив. Дори като я поставихме в центъра на Токио, хората се изненадаха. Вътре има 12 места. И отворихме в нея ресторантче.“
Според японския архитект е ясно доловимо желанието на хората да се върнат към природата. „И това е, защото през XX век всички са били отгледани в тези бетонни кутии, което не ги е правило щастливи. Затова за XXI век ние, като архитекти, трябва да търсим през нашата работа новия начин на живот."
Дървото е любимият материал на Кенго Кума. В проекта си от 2010-а година той свързва две обществени сгради в японския град Йошохара с тип дървен мост, който може да се ползва и като място за изложби и културни прояви. Ефектът от проектираните дървени конструкции се отразява моментално в Инстаграм.
Световноизвестна верига за кафе пък чакала две години, за да може Кенго Кума да направи необичайния дизайн на сградата с дървени материали. Но чакането си струвало, защото рекламата на заведението била огромна.
Ерата на дървото едва сега започва
Кенго Кума е на мнение, че ерата на дървото тепърва започва.
„Нетърпелив съм да разбера какво ще се случи в областта на проектирането и строителството през следващите 20 години. Имаме например възможност с определени техники да правим дървото прозрачно, но до някаква степен - имаме проблем как да го запазим здраво. Единият начин е като го направим „на сандвич“: между стъкло“, разказва той и допълва, че през последните години вече има нови технологии, които правят дървото все по–устойчиво на огън.
По отношение на екологията – дървото се оказва подходящо, за да се намали ефектът от глобалното затопляне, допълва Кума.
„Но всяко дърво си има време да бъде използвано. За стадиона, който проектирах за Летните олимпийски игри в Япония догодина, използвам японски кедър, който е на 60 години. Но без система за залесяване и отглеждане, няма как положението на горите да се подобрява.“
Олимпийски стадион от рециклирани материали
Така японският архитект Кенго Кума отговаря на критиките, че последният му проект – стадионът, на който ще се провеждат Летните олимпийски игри в Токио догодина, застрашава горите. Съоръжението трябва този месец да отвори врати за шестмесечно тестване.
Изграденият на три нива стадион ще има близо 68 000 места по време на игрите и 80 000, когато японският национален отбор по футбол играе там. Кенго Кума пояснява, че за стадионът се използват над 70 000 кубически фута от лиственица и кедър от почти всички 47 префектури на Япония, с акцент върху районите, засегнати най-силно от земетресението и цунамито през 2011 г.
„Мястото на стадиона е район с гора, която е част от комплекса - гробница на император Мейджи. Хората искаха стадионът да е в хармония с околността. И начинът, по който можеше това да се постигне, е да използваме дърво за фасадата, а на терасите да разположим растителност. При проектирането се опитахме да намалим възможно най-много височината на структурата. Новият стадион е висок 47 метра. Старият стадион на Кендзо Танаге, построен през 1959-та година, беше 60 метра висок. Когато през 1964-та година той беше домакин на Олимпийските игри, аз бях едва 10 годишен. И тогава бях впечатлен от красотата на тази бетонна сграда. Но това беше впечатление, модерно през XX век. В XXI век ние живеем в различни времена. И затова за новия стадион се вдъхновихме от детайлите по сградата на храма Хорюджи - най-старата дървена сграда, построен е преди близо 14 века. Тайната на този дълъг живот са сегментите и детайлите, които могат да бъдат сменяни, ако някоя част се повреди. Все пак не всичко трябва да издържа хиляди години. Същите концепции съм заложил в строителството на олимпийския стадион. Използваме рециклирани материали. За покрива използваме метални рамки и дърво, прозрачни фотоволтаици. Осигуряваме и естествена вентилация, като предварително направихме компютърни модели на ветровете.“
Японският архитект Кенго Кума вярва, че чрез проектите си може да направи дори и неприветливи места привлекателни за хората. Твърди, че сградите на бъдещето трябва да бъдат в хармония с природата отвън и да създават уют отвътре.
Любовта е чувство, вдъхновение, културен феномен. Но можем ли да я разгледаме и през призмата на науката – какво всъщност се случва в мозъка , какви процеси протичат в него, когато човек обича, когато изпитва привързаност, страст, привличане? Или иначе казано – какво още не знаем за невробиологичните механизми на любовта ? " Любовта е едно от..
Калина Канева е българска учителка, журналистка , авторка на изследователски и публицистични книги и материали. Главната тема в нейното творчество са са руско-българските културни и исторически връзки. Работила е в издания като в. "Антени". Част от най-известните и трудове са "Симетрия на времето. Срещи и разговори с акад. Дмитрий Лихачов"..
В рубриката "Горещи сърца" ще влезем в тъкачен стан, за да се убедим колко важно е да не изпускаш нишката. И това е валидно и за живота, и за тъканите. "Като се скъса основата и веднага се получава дупка. Така е и в живота." В нашия свят, залят от фабричен текстил, героят ни в "Горещи сърца" тъче на бабиния му стан. Ангел Милчев е един от малкото..
Александър Симеонов е от Плевен , занимава се с музика от дълги години и е вокалист на плевенската група "Страйкърс" . Другото признание за него идва от работата му като детски учител в Детска градина "Надежда" . Какво музикално предизвикателство е подготвил, как децата му влияят за творчески идеи и за още неща от живота: "От дълги години се..
Краткият февруари е винаги изненадващ, винаги динамичен. Носи със себе си много нова енергия, която събужда природата и я води към пролетта. Неговият ритъм напомня за звука на цигулката , ту остър и силен, ту мек и нежен. Може би точно така публиката в големите концертни зали в Париж и Рим, Мадрид и Берлин се е наслаждавала на звука на..
Педя човек - лакът брада си има нов дом - Къщата на куклите. Арт-Къща с музей „Куклите” е уникален в България музей на куклите с над 3000 кукли, Творилница и парти център за рождени дни. Представени са порцеланови кукли, антикварни, ритуални, съвременни, марионетки, сувенирни кукли от България и от света, винтидж, колекционерски и др...
Тревожното е, че ученици в прогимназиална възраст използват вейпове. Това заяви пред БНР Асен Александров, директор на 51-во училище в София,..
" Европа ще се тръмпизира, въпросът е дали ще се тръмпизира докрай ". Това заяви пред БНР журналистът Мария Спирова, която живее в Лондон. Според..
Очакваме бойкотът утре отново да бъде подкрепен масово от хората и да не пазаруват от търговските вериги. С този бойкот ще подкрепим кварталните..