За Камелия Щерева професията е хоби, а хобито - професия. Тя е от хората, които са прочели повече от един вагон с книги. Неспокойната ѝ душа ражда образи, които търсят естетиката в тъгата и се опитва да улови посланията на живота в неговата преходност.
Камелия е филолог, част е от платформата „Нова социална поезия“, а с хобито си да рисува с огън върху дърво успява да се изхранва. Не помни стиховете си наизуст.
„Повечето неща, които правя, са образни и може би те ме представят по-добре, чрез образа. Не търся хармония, по-скоро търся някакъв контраст, някакви противоречиви образи и в съчетанието им вече да излезе някакъв по-различен аспект, гледна точка към дадения обект или към дадената идея, малко по-различно извън рамките мислене. Надявам се да провокирам“, споделя Камелия.
И поезията, и пирографията на Камелия Щерева провокират с образите и символите си, защото нищо не е категорично. Загадката присъства постоянно и всеки извлича от нея свои тълкувания.
И литературата, и рисуването са детска любов на великотърновката, която през годините избуявала и се развивала в различна степен и с превес на едното или другото, но днес са вече едно и се преплитат непрекъснато.
„Да си прочета някое стихотворение, което задължително трябва да има дистанция във времето, което съм писала по-отдавна и не си спомням съвсем ясно какви са ми били точно мислите, които са минавали, когато го пиша, и да го интерпретирам по нов начин. И тогава да се промъкне някакъв образ, който да излезе след това в пирографията. Постфактум може да има преплитания, провокация от единия вид изкуство към другия“.
Символите, които авторката използва, са древни и универсални. Ябълки, черепи, живот и смърт, но претворени през пирографията се превръщат във визуални разкази с отворен край.
„Плодните дървета като цяло са много стар символ на възраждането, на продължението. Ябълката библейски се свързва с първородния грях, може да бъде интерпретирана по много линии. Смъртта също я има представена, но това е абстракция. Смъртта се явява в много образи, черепите като най-стандартния образ, изкривените образи също могат да бъдат свързани със смъртта. Всеобхватно – човек като каже смъртта, предполага живота. Приемащият, наблюдаващият ги довършва.”
Много литературни образи на световната класика сякаш са запечатани от горещината на пирографа върху дървото в творбите на Камелия Щерева. Някои от нещата ѝ все едно са интерпретации по творби на Достоевски, Бредбъри, Маркес, Вонегът, Луис Карол.
„Гледам да не е съвсем очевидна връзката, да няма едно тълкуване, да може човек, наблюдавайки ги, да се почувства съавтор. Не казвам - сега ще направя точно това и ще искам да го кажа на хората и който разбере нещо друго, значи просто не го е разбрал. Никога го няма това нещо. Може би помага и това, че аз самата не зная какво точно ще се получи накрая. Има някаква динамика. В самия процес е възможно първоначалната ми идея да е имала едни очертания, накрая да излезе нещо съвсем различно, което дори да е по-близко до това, което интуитивно съм усещала и е трябвало да бъде“.
Мисълта трябва да е в основата на всичко в ежедневието ни, вярва поетесата, която рисува с огън върху дърво.
„Всички дизайни, които съм направила, ми се ще хората да мислят върху това, което виждат, върху това, което им се случва. Не само пряката естетика, стандартната, която ни заобикаля и която е рекламна и в повечето случаи ни вкарва в някакви клишета и калъпи. Това е най-пагубно за мисленето. По-добре нещо да те разтърси, да има някакъв шок, който да те накара да преразгледаш нещата, какво те е докарало до този сблъсък“.
За провокацията на поезията в пирографията и образите на библейските символи, за живота и смъртта с Камелия Щерева разговаря Здравка Маслянкова.

Как се калява стоманата на родната екстремна сцена влезе във фокуса на Автономията за слушане. В студиото на “Изотопия” чухме как се “наливаха основите” в началото и как “се строи” днес. Засегнахме и въпроси като: Как се предава страстта към тази музика и как се „поема щафетата“ по линията бащи и синове, както и кой от кого и какво..
Само две седмици след паметния 9 септември "любимият син на българския народ" Георги Димитров дава указания от Москва да се унищожи фашистката интелигенция, а Трайчо Костов нарежда до началото на октомври да са готови списъците с врагове . В същата заповед уточнява, че е задължително при репресиите да се унищожават всички документи и да се..
Доброто, също като любовта, може да се окаже лудост. За тази нестандартна трактовка ни подсеща един врачански пчелар, който споделя как му е хрумнала "откачената идея" да дари 1 тон мед на деца в неравностойно положение и на бедни възрастни хора. Идеята беше да се направи нещо добро , съвсем естествено обяснява врачанският пчелар Здравко Димитров...
Какъв е пътят на една книга, за да достигне тя до читатели? Ако днес можем да споделяме творчеството през социалните мрежи или лесно да се самоиздаваме, то преди 1989 година съдбата на една книга, а много често и на нейния автор, е съвсем различна. "По времето на социализма ние се снабдявахме и със западни книги. По какъв начин - крадяхме от..
Да живееш в Белгия и да се чувстваш у дома. Това е възможно - казва нашата сънародничка Габриела Хутелън. Тя е от София, но от пет години живее в едно малко село близо до границата на Белгия с Нидерландия , където я е завела любовта и е създала семейство. Попадайки на новото място, Габриела започнала да търси контакти с наши сънародници,..
В "Нощен хоризонт" гостува Кристиан Ваклинов, "будител - пазител" на историята и настоящето на единствената работеща теснолинейна жп линия у нас. Той е председател и на Гражданско сдружение "За теснолинейката", създател и на единствения у нас музей на теснолинейката в гара Цепина. В началото на месец октомври Ваклинов издаде и супер луксозната..
На 12 ноември от 17,30 часа на среща с автограф и чаша вино в Коктейл бар "Опус" на ул. "Иван Вазов" 8 Мариана Кирова кани приятели и почитатели на премиерата на новата си книга "Приключенията на една блондинка". В книгата са включени разкази и новели, както и едноименния роман, който е обект на второ издание . Излезе от печат новата книга..
Борбата е кой да контролира администрацията! Новата структура на Столичната община ще се обсъжда в комисии Така архитект Васил Василев,..
Цялата политическа класа стигна до дъното. Това не е политика . Този прочит на политическата ситуация направи в интервю за БНР Корнелия Нинова,..
Документът за мирното споразумение за спиране на войната в Украйна няма да бъде подписан в настоящата редакция, сподели в интервю пред БНР доц...