Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Железопътният товарен трафик - недооценената алтернатива

Трябва да се ускори развитието на интермодалния транспорт, за да не спират доставките

Снимка: БГНЕС

Сдружение "Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия" предлага мерки за преодоляване на транспортната кризата във връзка с коронавируса при транспортиране на стоки и суровини по направлението Турция - България - Сърбия  или Румъния в посока Унгария,  Австрия или Чехия. 

Прехвърлянето на товари от автомобилния към железопътния транспорт ще ускори транспортния процес в условията на коронавирус, подчертават от организацията.

През тази седмица с участието на частни железопътни оператори за товари стартира интермодален железопътен транспорт между Турция и Германия, който ще обслужва всяка една от страните по трасето.

В момента се разчита основно на тежкотоварния автомобилен транспорт и железопътният товарен трафик е недооценен, посочва инж. Мартин Янев - консултант и специалист в "Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия".

"Железопътният транспорт предлага гъвкави решения, евтини и същевременно стабилни, които от една страна да гарантират доставките на стоки от първа необходимост, които в момента също страдат изключително много и от друга страна гарантира, след, дай Боже, скорошното излизане от тази ситуация, едно по-бързо възстановяване и завъртане на колелата на икономиката. Решенията, които ние предлагаме и за които ние се борим в момента, са неща, които от доста години насам се обсъждат, но по една или друга причина не са достигнали до конкретни мерки, до конкретни решения", допълни Мартин Янев пред "Хоризонт".

Целта на организацията е развитието на т.нар. интермодален транспорт и то не в следващите няколко години, а скъсяване на сроковете до няколко седмици, подчертава инж. Мартин Янев:

"Това означава директни връзки с хъбовете и пристанищата - от Европейския съюз, от Русия, в това число от Република Турция, които да обезпечат в този момент и в бъдеще една непрекъсната и сигурна верига на доставките. В момента има бизнеси, които дори и в България, опитват да работят, те реално погледнато не могат, защото не могат да си доставят необходимата суровина, съответно не могат да си изпратят необходимата суровина".

В момента инициативата в тази посока основно е на частните железопътни оператори, заяви д-р Людмил Иванов - председател на Управителния съвет на "Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникации и индустрия". 

До този момент от България за Турция и обратно голяма част от тежкотоварните автомобили се качват на влакове от Пловдив. Това обаче е временно решение. До момента само един от 15-те железопътни оператори за товарни превози в България извършва интермодален транспорт и то само до Румъния.

Железопътният товарен транспорт има необходимост от подкрепа. Конкретните мерки са изброени в писмо до Министерството на транспорта, посочва д-р Людмил Иванов.

"Нашето предложение е Министерството на транспорта да съдейства и да отправи предложение към останалите страни за облекчаване на режимите на придвижване. Също това, което предлагаме на министъра, конкретно за България да направи - първо е необходимо временно за период от една до три години намаляване и премахване на инфраструктурните такси и разходите за енергия за товарните влакове, които возят комбиниран транспорт и контейнери. Евентуално намаляване на част от разходите на операторите по останалата мрежа на страната".

Репортажа можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Алекси Кесяков

Алекси Кесяков за пътищата: Обучението и възпитанието трябва да започва от раждането

В Пловдив се провежда 11-ата национална конференция на тема "Безопасна пътна инфраструктура". Събитието е организирано от Българската браншова асоциация "Пътна безопасност". Целта е чрез споделяне на добри практики, научни постижения и иновативни решения да се стигне до начин за по-малко жертви и ранени по пътищата.  " Движението по пътищата се..

публикувано на 19.09.25 в 11:45
Владимир Владимиров

Владимир Владимиров с прогноза за местните избори в РСМ: Разгромяваща победа за Мицкоски

Предизборната кампания в РСМ не е спирала. Това, което ще се случи на местните избори, е разгромяваща победа на Мицкоски срещу опозицията. Това е мнението на анализатора Владимир Владимиров. Пред БНР той коментира предстоящите след месец местни избори в страната.  "След местните избори той ще препотвърди своята силна победа, която направи на..

публикувано на 19.09.25 в 10:39
Георги К.Първанов

Георги Първанов: Пазарът на труда е спокоен, заплатите растат

" Картината на пазара на труда е стабилна, но виждаме едно умерено затягане ".  Това заяви пред БНР Георги Първанов - експерт по Човешки ресурси, член на УС на Българската асоциация за управление на хора и на Българската конфедерация по заетостта.  "В най-големия сайт за търсене на работа броят на отворените позиции е около 37 хил., което е..

публикувано на 18.09.25 в 09:55
Истанбул

Български изселници в Турция: Отчаяни сме от партиите в България, искаме стабилност

Ако Ахмед Доган стане председател на новата партия, която обяви, вероятно пак ще има подкрепа , защото изселниците в Турция гласуват основно заради него. Това посочи за БНР Хюлия Алтън от Истанбул за новия проект на Доган, докато Кенан Йозгюр от Измир смята, че е все още е рано да се коментира обявената партия. Какво още мислят българските изселници..

обновено на 18.09.25 в 08:41

До 5 г. затвор за притежание и разпространение на райски газ

С глоба от 2000 до 5000 лева ще бъдат наказвани родители или настойници, които не придружават детето си в заведение за хранене или развлечения след определените в закона вечерни часове. Тази промяна в Закона за закрила на детето се предлага от временната парламентарна комисия като мярка срещу употребата и разпространението на райски газ...

публикувано на 16.09.25 в 18:53
Росен Желязков

Росен Желязков: Безводието се дължи и на климатични фактори, и на лошо управление на водния ресурс

Премиерът Росен Желязков заяви, че проблемът с безводието в някои части на страната се дължи както на климатични фактори, така и на лошо управление на водния ресурс, лошо планиране и лоша комуникация на отговорните институции. Желязков каза това в началото на първото заседание на Националния борд по водите, създаден в изпълнение на решението на..

публикувано на 16.09.25 в 13:15
Красимир Вълчев

Красимир Вълчев: Част от училищата вече са взели решение за по-късно започване на учебния ден

Част от училищата вече са взели решение за по-късно започване на учебния ден. Това съобщи пред БНР министърът на образованието Красимир Вълчев. "Аз призовах училищата да разговарят с родителите и с педагогическия колектив дали е възможно по-късно да се започва. Но не мога да наредя това.  Основна предпоставка е да не са на две смени...

публикувано на 14.09.25 в 11:05