Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Няма данни за технологична или човешка грешка в инцидента в тунел „Железница“

Инж. Павел Диковски: Рано е да се говори за причините за срутването

Снимка: БГНЕС

Участъкът от  изграждащия се 2-километров тунел „Железница“, където вчера се срути скална маса и затрупа трима работника, е изключително сложен като терен и структура на земята. Силната влага от дъждовете е причината 6 кубика от ронливата скала да се стовари върху хората. Това заяви изпълнителният директор на фирмата-изпълнител на съоръжението Стефан Тотев.

15 строители са били на смяна в участъка на тунел „Железница“, по време на срутването на скалата, която затрупа трима работника.  Колегите им на практика са ги извадили изпод  тоновете земна и скална маса. 

Към момента проверката на няколко институции, включително и  на експертите от фирмата-изпълнител не е открила технологична или човешка грешка, каза изпълнителният директор на „Джи Пи Груп“:

„Вследствие на лошата геология. Колегите са си спазили абсолютно на 100% технологията на работа, процесът е спазен, взети са всички мерки, няма човешка грешка“.

В момента представители на специализираната в изграждането на тунели фирма, както и на надзорника, са на място. По предписание на проектанта и  експерти-геолози са предприети действия за укрепване на опасния участък, който е на 560 метра в южната тръба.

„Допълнително укрепване, 35 кубика бетон са положени през нощта…Участъкът вече е укрепен, следва да се направи един тръбен чадър, комисия има от ДНСК и експерти, която ще провери това, което е предписано от проектанта и евентуално, ако всичко е наред, ще ни разреши да продължим в съответната тръба работа“, каза още Стефан Тотев.

Състоянието на тримата пострадали работника, двама от които бяха транспортирани във ВМА, е стабилно. Третият пострадал, който е с по-леки травми, е настанен в болницата в Благоевград. Няма опасност за живота им.

Интервюто със Стефан Тотев можете да чуете от звуковия файл.

Възникналото срутване на скална маса при изграждането на тунел

Рано е да се каже какви са причините за срутването на тунела “Железница“, това коментира за БНР тунелният експерт, инж. Павел Диковски, който е и бивш шеф на Пътната агенция.

“От опита, който имам такива срутвания стават не рядко, те са едно относително често срещано явление в тунелите. Защото геологията в тунела в скалната порода не е еднородна, или рядко е еднородна. Обикновено има такива стрити зони, където теоретичната скала, както я наричаме, се е превърнала в нещо като сбит чакъл. Имаме зони едроблоково напукани скални късове, имаме зони с такива глинести прослойки, които при едно оводняване от горе от терена са с хлъзгателна повърхност и големият скален блок може да се хлъзне и да падне“, поясни инж. Диковски в интервю за предаването “12+3“.

Интервюто с инж. Павел Диковски можете да чуете от звуковия файл.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Локалите - феномен или дефицити в общуването между родители и деца?

"Дали е поколенческо? По-скоро е възрастово – в момента ги наричаме локали, но назад в годините винаги е имало подобни групи деца, тийнейджъри. Едно дете живее в общност , не живее изолирано само с майка си и баща си. То попива от цялата среда и не можем да се похвалим със спокойна, мотивираща и креативна среда ." Това мнение изразява пред..

публикувано на 17.07.25 в 11:23

Без бележка в лева и евро: Как апаратите на такситата се оказаха в нормативен вакуум

Няма таксиметров автомобил, който да може да издаде касов бон в двете валути – в лева и евро. За това предупреди в интервю за БНР Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.  Той обясни, че апаратите им са с отдавна изтекли сертификати и няма подзаконова нормативна уредба , която да разписва тяхната..

публикувано на 17.07.25 в 08:39
Петър Стоянов

Смърт на мъж след трансплантация: Има ли адекватни мерки срещу вътреболничните инфекции?

Вътреболнична инфекция с бактерията клебсиела пневмония отнема живота на 39-годишен мъж. Това се случва след бъбречна трансплантация в университетската болница "Александровска".  За случая стана ясно от жалба на майката на Петър Стоянов – Симона Стоянова – до здравния министър.  В нея се твърди, че ИА "Медицински надзор" умишлено..

публикувано на 15.07.25 в 09:30

Gen Z задлъжняват по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях

Gen Z взема кредити по-безотговорно от милениумите и поколенията преди тях. Това каза пред БНР Лилия Димитрова, председател на Асоциацията за управление на вземания. Тя подчерта необходимостта от по-голяма финансова грамотност. Димитрова обърна внимание върху въпроса един кредитополучател колко успоредни кредита има , не само на каква..

публикувано на 15.07.25 в 08:41
Методи Методиев

Методи Методиев: Повишаването на кредитния ни рейтинг е оценка, че се движим в правилната посока

Три рейтингови агенции повишиха кредитния рейтинг на България в седмицата, в която получихме зелена светлина за въвеждане на единната европейска валута от 1 януари догодина.   Scope Ratings даде на страната ни рейтинг от А- (А минус) в местна и чуждестранна валута, с което за първи път влязохме в най-високата скала от инвестиционния клас...

публикувано на 14.07.25 в 07:30

Хората в Кресна твърдят, че новите пътни мерки задълбочават проблемите, започнаха подписка

Над пет километра е отсечката от Е-79, която минава през Кресна, а след влизането на България в Шенген и особено в сезона на лятото потокът от леки автомобили и камиони се е увеличил два пъти. Изграждането на последния участък от АМ "Струма", както и обходен път западно от Кресна ще отнеме поне пет години.  Мерки за облекчаване на..

публикувано на 13.07.25 в 16:52
Любомир Каримански

Любомир Каримански: Не смятам, че има нещо, което може да осуети влизането ни в еврозоната

Не смятам, че има нещо, което може да осуети влизането ни в еврозоната. Това обясни пред БНР Любомир Каримански, член на УС на БНБ. "Вече е взето финалното решение.  Предстои тежка работа , която трябва да бъде свършена до първи януари 2026 година, пък и след това. Но не би трябва да си поставяме като сериозен приоритет и цел за..

публикувано на 13.07.25 в 11:20