Отделните страни са в различна степен подготвени за скока в дигиталното образование, отбеляза тя. „Различните училища бяха в различна степен подготвени. Затова, както можем да поздравим учителите, че успяха по някакъв начин да се справят с тази извънредна ситуация, едновременно с това трябва да си дадем сметка за опасностите, които това дигитално образование може би не създаде, но усили и направи болезнено видими.“
Дори само някаква част от образованието да бъде дигитална, трябва да говорим за радикална промяна на педагогическата парадигма, както и на съдържанието на образованието, смята Мила Минева. „Трябва да си дадем сметка какво искат да знаят децата ни и какви са методите, с които можем да го постигнем в дигитална среда.“
Сред дефектите тя открои нарастващите неравенства, които дигиталното образование успява да задълбочи. „За съжаление се оказва, че не всички сме равни и то отвъд устройствата и даже отвъд достъпа до интернет. Не съм сигурна, че успяхме да инвестираме в равен достъп до интернет. В Софийския университет, където също преминахме скокообразно на дигитално образование, не успяхме да гарантираме равен достъп до интернет нито на всичките си студенти, нито на всичките си преподаватели“, коментира Минева.
Експертите посочват колко по-важна става ролята на семейството при дигиталното образование. „Ако семейството може, има образователния ресурс да подкрепи децата си в тази извънкласна форма на образование, децата започват да се справят все по-добре. Но ако семейството няма този ресурс, какво се случва?“
Социологът посочи и друг проблем – нуждата от съсредоточаване в учебния процес и наличието на собствено бюро и „собствено място някъде в света“. „Ако няма, дигиталното образование прави шансовете му да овладее някакво знание, умение, компетентност далеч по-минимални, отколкото седенето в класната стая. Не става дума само за неравенства в достъпа до устройство“, коментира Мила Минева.
Освен хоризонталната връзка между учениците, такава има и между учителя и неговите ученици. Средата в учебната стая е интерактивна, учителят влиза в личен контакт с учениците и по техните реакции може да се ръководи в своята работа, поясни преподавателят. „Това е едно от нещата, които не могат да се случат, не успяват да се случват толкова лесно, може би има други логики, по които се случват в дигитална среда.“
За да е успешно, дигиталното образование трябва да се преподава по напълно различен начин от фронталното, лице в лице. Това обаче е специфична квалификация, подчерта Мила Минева.
„И аз не съм сигурна, че учителите бяха подготвени. Няма да говоря за платформите – учителите бяха оставени на самотек да изберат платформата, която е най-подходяща. Това, че бяха оставени сами, без тези квалификационни умения, ми се струва големият проблем. И се надявам, че Министерството на образованието ще осъзнае това и може би ще спре да купува таблети, които на всичкото отгоре често са остарели и напълно безполезни, и ще започне да инвестира в квалификация на учителите.“
Още акценти по темата чуйте в звуковия файл.

Половината интернет се срина - това изречение обобщава ситуацията в сутрешните часове на понеделник, когато приложения, използвани от стотици милиони потребители по цял свят, спряха да работят, някои от тях за целия ден. Един малък и лесно отстраним бъг, иначе казано грешка, в системата на голям център за данни на "Амазон" в Съединените щати,..
Във Велико Търново започнаха тридневните чествания за 840 години от въстанието на болярите Петър и Асен и възобновяването на българската държава. Един от акцентите е излъчването на първия в страната 3D интериорен спектакъл в църквата музей "Свети Димитър Солунски", където е обявено въстанието на Асеневци. За първи път в България в храм се..
Ново изследване показва, че кърменето променя имунната система, за да осигури дългосрочна защита срещу рак на гърдата . "Има много въпросителни в развитието на рака на гърдата и респективно проблеми, предизвикателства при намирането на най-ефикасния начин за лечение на рака на гърдата. От друга страна това е едно от най-честите злокачествени..
Интересът към Центъра с лаборатория за изследване на аутизма е изключително голям. Това заяви пред БНР проф. Милен Замфиров - декан на Факултета по науки за образованието и изкуствата към Софийския университет "Св. Климент Охридски" и ръководител на новооткрития Център. "Не съм имал никакво съмнение, че интересът към центъра ще бъде..
По данни на Националния статистически институт България е на пето място по най-ниска безработица в Европейския съюз . Нивото на безработица у нас е под средното и намалява по-бързо отколкото средното ниво в Европа. Нивото на младежката безработица в България също е сравнително ниско - 15% , като се доближава до средното за страните от..
Как да бъде запазено и поддържано доверието на обществото към медиите – това е централната тема за участниците в медийната конференция на Международната асоциация на обществените медии, която се провежда в София. Събитието беше открито от президента Румен Радев и генералния директор на БНР Милен Митев. Форумът събра в столицата представители на..
Физиономиите, които се съревновават за властта в България днес, са безобразни - техните силуети деградират сами по себе си, техният политически език е език на скритото насилие и жаргонизиран сексуално и през жест, и през намек, което представлява едно послание за политическия процес. Коментара направи пред БНР д-р Николай Михайлов, психиатър,..
"Пеевски е във властта. Никой не може да го спре. Той има цяло правителство и е в изключително изгодна позиция . Той излиза и той казва какво ще..
"В Европа винаги е имало две тенденции. Едната, която призовава за повече автономност в европейската сигурност , а в последните години и отбрана, а..
" Всяко едно решение, което ще видите в следващия бюджет, е взето с консенсус между участниците в управляващата формула . Дебатът ще бъде задълбочен и..