Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Как една китара може да те превърне в софиянец

Фестивалът "Солени ветрове" - с послание за по-чиста околна среда

Стефка Пискулийска, Доротея Табакова и Кирил Петков
Снимка: БНР
Родом той е от съседна Македония. Една китара го довежда в България. Вече казва, че е софиянец. Това е Кирил Петков. Музиката го събира с преподавателя в Софийския университет "Св. Климент Охридски" Доротея Табакова. Нейните поетични текстове му допадат и започва да ги "облича" в музика. С три авторски песни двамата участват в 12-тото издание на фестивала "Солени ветрове", който се проведе в морската градина на Бургас. Там хора със социално ангажирано мислене и желание за решаване на глобални проблеми се събират на една сцена и изпращат чрез изпълненията си апел за по-малко пластмаса и по-добър свят.
Любопитството ни дърпа към Кирил - да научим каква е историята на тази китара, която го е направила софиянец.

"Роден съм в Македония. Там учих до завършване на средното образование, след което дойдох тук, в София, да уча музика в Музикалната академия и тук съм вече повече от 15 години. Може да се каже на практика, че съм софиянец", разказва в предаването "Рано в неделя" Кирил, който участва за първи път във фестивала "Солени ветрове". 

"Има една история, свързана с първата ми китара, която дойде от София. Баща ми, който е свирел като ученик, по някакъв повод беше идвал в София и си взе китара за себе си. Като я донесе вкъщи, аз бях на 10 и видях нещо много интересно. Какво е това? Китара! Взех я и оттогава не съм я пускал. Той, така или иначе, не се върна към свиренето. Аз му отнех възможността", споделя Кирил.

Доротея Табакова и Кирил Петков на фестивала

"Ние на фестивала пеем и кавъри на класическите бардове, такива като Боб Дилън, Жорж Мустаки. Специално с Кирил сме си харесали една песен на този гражданин на света, дошъл отвсякъде и отникъде, който сам определя себе си като скитник и чужденец. Също така имаше и концерт в памет на Висоцки. Въобще онези имена, онези хора, на чиито рамене сме стъпили, ние си ги почитаме, както, разбира се, и нашите си бардове. Спомнихме си и за Пламен Ставрев и за Христо Граматиков, който е един от основателите на фестивала "Солени ветрове", посочва Доротея Табакова.

Кирил Петков, Доротея Табакова и Стефка Пискулийска

Според Стефка Пискулийска, която е двигател на проектите на Доротея и Кирил, важно е как се показва творческата дейност.

"Без сцена, без възможност за изява, била тя виртуална или реална, всички тези хора, които могат нещо и това нещо е полезно, остават затворени в кухните си, това е опасното. Не е въпросът в една изолация или една епидемия, въпросът е в принципа. Затова са важни виртуалните сцени, затова са важни реалните сцени, понеже това е друг вид атмосфера."

Фестивалът "Солени ветрове" има своя конкурсна част за нова песен и активна гражданска позиция. Наречена е "Срещу вятъра". Бунтари ли са те, като застават срещу вятъра? Бунтари са, потвърждава Доротея Табакова. Тазгодишният победител е Татяна Йотова, на която беше присъдена голямата награда. Поощрителната награда е присъдена на Биляна Тодорова.

Интервю с Доротея Табакова, Кирил Петков и Стефка Пискулийска чуйте в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Музеят на моето време

Родът, загубите и надеждите на Слава Янакиева в книгата "Музеят на моето време"

Книгата "Музеят на моето време" на Слава Янакиева представя колекция от фрагменти, в които личното свидетелство се превръща в общо послание за памет, род, загуби и надежда. Янакиева е културолог, преводач и университетски преподавател. Започва своето търсене в тишината на Covid пандемията. "Цялото бреме на времето, което мъкнем, трябва..

публикувано на 10.09.25 в 15:35

От днес Пловдив е "Сцена на кръстопът"

Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация..

публикувано на 10.09.25 в 15:01
Иван Шишиев

Иван Шишиев отбелязва десетата годишнина на "Етюд-и-те на София" с книга

Книгата "Етюд-и-те на София. 10 години в кадри" на фотографа Иван Шишиев запечатва едни от най-интересните и впечатляващи хора, места и събития в столицата ни през последното десетилетие.  "Вече има публикувани над 18 000 кадъра, които разказват какво се случва в София и България. Публикувал съм и снимки от Ирак, Албания, Киргистан,..

публикувано на 10.09.25 в 12:30

Избраниците на Райна Кабаиванска в юбилейния ѝ майсторски клас

Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов Български Университет. Той отбеляза рекорден интерес – за участие се записаха 140 млади оперни певци от 30 държави. Ето кои са избраниците на Маестрата, след прослушването на 4-и септември на сцената на Софийската национална опера и балет:..

публикувано на 09.09.25 в 17:46

"Каста дива" с отзвук от “Гала в София“

В 14-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч.: - Най-грандиозното музикално събитие на столична сцена през месец август беше фестивалът в две вечери – на 28-и и 29-и август, “Гала в София“, организиран от българската оперна дива Соня Йончева и нейната..

обновено на 09.09.25 в 17:14

Нова творба на Банкси ще бъде премахната от сградата на Кралския съд в Лондон

Нов графит от неуловимия уличен художник Банкси се появи отстрани на сградата на Кралския съд в центъра на Лондон, но ще бъде премахнат. Стенописът изобразява съдия с традиционна перука и черна тога, който удря протестиращ, легнал на земята и държащ опръскан с кръв плакат. Въпреки че стенописът не е препратка към конкретна кауза или..

публикувано на 09.09.25 в 08:16

"Надпяване" – фолклорна класация, септември 2025

"Надпяване" е класация за народна музика, чиято цел е всеки месец да представя произведения в различни стилове, подредения в няколко категории, състезаващи се в рамките на една календарна година. Форматът обхваща авторски произведения, нова, етно, традиционна музика, която се доближава до вкусовете на аудитория от различни възрасти, с различни..

обновено на 07.09.25 в 08:26