Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. Чавдар Колев: Ако само сменят асфалта, след две години „Тракия" отново ще е на вълни

Праховата фракция в насипните материали не бива да надвишава 5%, в проблемния участък е над 80%

| обновено на 07.10.20 в 14:24
Проблематичният участък от магистрала "Тракия" с намалена максимална скорост заради проблемите на пътя.
Снимка: БГНЕС

Защо ремонтът на нагънатото трасе на магистрала „Тракия" между Чирпан и Стара Загора струва повече от изграждането му?

89 млн. лв. е прогнозната стойност на едното платно на магистралната отсечка, която ще бъде ремонтирана тази есен в посока Бургас.

Цената за изграждането на отсечката е била 105 млн. лв. с ДДС, припомнят експерти. Така цената на ремонта се оказва близка до тази за построяването.

Пред БНР преподавателят във Висшия транспортен университет доц. Чавдар Колев припомни скандала, при който стана ясно, че строителите в насипа на този участък, за да минат по-евтино, са вложили пепелина от ТЕЦ-овете „Димитровград“, вместо обичайния насипен материал – глина, трошен камък, скална маса или каквото е било предвидено по проекта. Доц. Колев е категоричен, че такава строителна практика няма.

Никъде не се прави. Теорията е желязна. В нашите науки праховата фракция трябва да бъде не повече от 3 до 5% в материала за насипи, за да може материалът получи достатъчно висока степен на уплътняване“, поясни доц. Колев. По думите му материалите с по-високо съдържание на прах не могат да бъдат уплътнявани. В случая в  участъка от Чирпан до Стара Загора според Колев има „да речем 90% прах, или 80, от този порядък“.

„Представете си един персийски килим и по него минава едно валяче. В момента, когато валячето е върху килима, влакната на килима ще бъдат повалени, тоест уплътнени. Когато се премести валякът, те отново ще се изправят. Същата е картинката и при уплътняването на прахта. Отгоре, каквато и да е пътната конструкция – от порядъка на 50-60 см, при експлоатация, а там минават тежки автомобили, освен леките, се получават неравномерни слягания, деформации, нежелателни, от голям размер. И много бързо, вместо на десетата година да имаме деформации, ние имаме на втората година. Това е абсолютно недопустимо“, коментира преподавателят във Висшия транспортен университет.

Най-добрите насипни материали са от трошен камък. Пепелината, ако е почти без пари, то трошеният камък струва на кубически метър 25-30 лева, уточни Чавдар Колев. „Обаче ако само сменят асфалта, пак ще стане така. След две години“, прогнозира той в предаването „Хоризонт до обед".

„Във всеки случай половината платно да струва колкото двете платна за изграждането за мен е абсолютно нереалистично“, подчерта специалистът.

Гаранционните срокове са нормативно, законово определени – 10 години, изтъкна още доц. Колев, който не е оптимист за ремонта на проблемния участък. „Норми има, стандарти има. Всичко е ясно. Просто сме в такава среда.“

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Българите в Чикаго отпразнуваха 24 май

Училището “Патиланско царство” в Мъртъл Бийч, щата Южна Каролина, тържествено отбелязва 24 май и краят на учебната година. Децата участваха в празничен концерт, куклен театър и имаха още много приятни преживявания заедно с родителите си. Беше отпразнуван празникът на буквите в неделното училище, създадено само преди 6 години, все още само..

публикувано на 25.05.25 в 07:20

Нова техника получава отделението по Нуклеарна медицина в Комплексния онкологичен център в Русе

Напредъкът на технологиите дава възможност за развитие на медицината, а оттам и огромна полза за хората. Всъщност става дума за човешки живот и това е безценният принос на съвременната техника и лекарски знания.  Как ще се развива отделението по Нуклеарна медицина в Комплексния онкологичен център на Русе разказва кореспондентката ни Ася Пенчева в..

публикувано на 25.05.25 в 06:11

Над 4 милиона българи ще могат да се тестват в домашни условия за два вида онкологични заболявания

Над 4 милиона българи ще могат да се тестват у дома за два вида онкологични заболявания през следващите шест години. Здравното министерство обяви, че подготвя модерен скрининг за рак на маточната шийка и на дебелото черво, а целта е максимален брой хора да се прегледат, без да чакат на опашка пред лекарски кабинет. Очаква се първите тестове да..

публикувано на 25.05.25 в 05:50

Диана Гласнова от Хърватия: Най-голяма полза от еврото имат големите фирми, хората търсят промоциите

Най-голяма полза от влизането на Хърватия в еврозоната имат големите фирми, които имат внос и износ . За тях беше много положителна крачка, защото се избягват много технически проблеми при вноса и износа.  Това коментира пред БНР журналистът Диана Гласнова - българка, която от години живее в Хърватия, също е и кореспондент на БТА. За..

публикувано на 21.05.25 в 14:14
Бела Бенова

Бела Бенова - фотограф и пътешественик по морските фарове на Европа

Бела Бенова е фотограф и  пътешественик по морските фарове на Европа.  Автор на книгата "По пътя на пулсиращата светлина". Няколко изложби по темата. "Връщаме лентата" точно 18 години назад, когато Бела поема на първото си пътешествие, следвайки пулсиращата светлина на българските черноморски фарове, а светлината бързо я повежда към съседна..

публикувано на 20.05.25 в 13:37
Доц. Михаела Мишева - УНСС

УНСС набира стажанти за програма "Езиков приятел" в подкрепа на деца мигранти

УНСС набира стажанти за програма "Езиков приятел" в подкрепа на деца мигранти. Стажантска програма "Езиков приятел" е насочена към студенти, които желаят да допринесат за социалната интеграция и успешното развитие на деца мигранти в България. Инициативата се реализира в рамките на проекта Language Buddy. Програмата търси мотивирани и..

публикувано на 18.05.25 в 11:04

София на последно място в международно проучване за безопасно придвижване на деца и подрастващи

София заема последното, 36-о място в международна класация на мрежата "Чисти градове" за безопасно придвижване на деца и подрастващи. Оценката ни е три пъти по-ниска дори от предпоследния в подреждането . В класацията участват големи градове и столици на държави от ЕС. Проучването "Улици за децата, градове за всички" анализира..

публикувано на 16.05.25 в 11:47