Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лора Джийн: Масовата мода загива

Хората вече се интересуват от историята на дрехата, която носят, казва дизайнерката със собствен бранд

Работен момент от ежедневието на Лора Джийн
Снимка: Личен архив

Тя е Лора Николаева. Брандът, който създава, стои зад елегантното име Lora Gene и носи в себе си неволна препратка към личността на Норма Джийн, но идеологията му е категорична – създаден е с любов и уважение към жената и нейната необходимост да носи дрехата като такава - дреха, която има своята история преди да бъде сложена на закачалка в нечий гардероб.
 
Да имаш стил в заявяването на позиция е колкото лесно, толкова и трудно. Лесно е, когато е част от себеизразяването ти, а трудността е в извървяването на пътя и преминаването през промени и провали. Лора Джийн, която е от България, но от години живее в Лондон, е от тази порода млади предприемачи. Тя създава марка с вече десетгодишна история и смело разчупва някои от масово възприетите стереотипи в модата, свързани с производството на дрехите, тяхното количество, качество и стойност. Лора произвежда облекла, определяни като интелигентни дрехи. Интелигентни, защото са създадени с мисъл и отношение не само към кройката и материите, но и към човешкия труд и природата.
Какво е да си в бранша, но и да се опълчиш срещу него и вътрешните му закони, колко голямо е лицемерното лице на лесно достъпните марки, кой определя стандартите в  размерите на дрехите, както и моделите, които ги представят?

„За съжаление модата в момента е една индустрия,  в която има много проблеми и те са от всякакъв вид. Липсата на съюзи, на браншови организации, които да защитават интересите, които работят в текстилната индустрия, са само част от тях. Масовата мода, която е на улицата, загива. Не с темповете, с които ни се иска, но истината е, че в масовата или т.нар бърза мода ще видим огромна разлика в начина й на потребление и това ще се случи до пет шест години. Дори този тип брандове започнаха да правят екосъобразни колекции, което означава, че имат нужда да влязат в това течение. Клиентите, хората, които потребяват нас като производители и дизайнери, имат голяма промяна в отношението. Те започнаха да се интересуват какво стои зад историята на една дреха.“

Снимка: Личен архив

За десет години Lora Gene преминава през различни периоди, но един от тях е изключително важен.

„За мен най-големият катализатор беше преди четири години, когато стигнахме до десетки хиляди продажби на годишна база. Нещата не се случваха, виждах много трудности и от наша страна, но и от страна на изпълнители и подизпълнители. Имаше една изключително трудна амалгама, в която никой не печели, опитвахме се да преборим нещо, което не е ползотворно за никого и тогава започнах да премислям бизнес модела, в който съществуваме и как да ни заведе напред, но без да нарушава баланса на света, в който живеем.

Всички  текстилни нишки идват от земята и човек, който познава това нещо като продукт, не може да остане безразличен към факта, че се използват природни ресурси в огромни количества. Осъзнах, че не е възможно да функционираме в този модел дълго време. Би трябвало всички да реиновираме начина, по който бизнесите функционират.

Малкият бизнес има възможността да прояви гъвкавост в израстването и изграждането на нови структури, които да сложат едно ново начало за следващите поколения“, смята дизайнерката. 

Интервюто с Лора Джийн можете да чуете в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Музеят на моето време

Родът, загубите и надеждите на Слава Янакиева в книгата "Музеят на моето време"

Книгата "Музеят на моето време" на Слава Янакиева представя колекция от фрагменти, в които личното свидетелство се превръща в общо послание за памет, род, загуби и надежда. Янакиева е културолог, преводач и университетски преподавател. Започва своето търсене в тишината на Covid пандемията. "Цялото бреме на времето, което мъкнем, трябва..

публикувано на 10.09.25 в 15:35

От днес Пловдив е "Сцена на кръстопът"

Международният театрален фестивал "Сцена на кръстопът", чийто основоположник е Стефан Данаилов, се открива за 29-а поредна година. Домакин е Пловдивският драматичен театър. Първото представление в афиша е спектакълът „Без кръв“ на Пловдивската трупа по едноимения роман на Алесандро Барико. Режисьор е Диана Добрева, а сценичната адаптация..

публикувано на 10.09.25 в 15:01
Иван Шишиев

Иван Шишиев отбелязва десетата годишнина на "Етюд-и-те на София" с книга

Книгата "Етюд-и-те на София. 10 години в кадри" на фотографа Иван Шишиев запечатва едни от най-интересните и впечатляващи хора, места и събития в столицата ни през последното десетилетие.  "Вече има публикувани над 18 000 кадъра, които разказват какво се случва в София и България. Публикувал съм и снимки от Ирак, Албания, Киргистан,..

публикувано на 10.09.25 в 12:30

Избраниците на Райна Кабаиванска в юбилейния ѝ майсторски клас

Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов Български Университет. Той отбеляза рекорден интерес – за участие се записаха 140 млади оперни певци от 30 държави. Ето кои са избраниците на Маестрата, след прослушването на 4-и септември на сцената на Софийската национална опера и балет:..

публикувано на 09.09.25 в 17:46

"Каста дива" с отзвук от “Гала в София“

В 14-ото издание от 32-я летен сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20-21 ч.: - Най-грандиозното музикално събитие на столична сцена през месец август беше фестивалът в две вечери – на 28-и и 29-и август, “Гала в София“, организиран от българската оперна дива Соня Йончева и нейната..

обновено на 09.09.25 в 17:14

Нова творба на Банкси ще бъде премахната от сградата на Кралския съд в Лондон

Нов графит от неуловимия уличен художник Банкси се появи отстрани на сградата на Кралския съд в центъра на Лондон, но ще бъде премахнат. Стенописът изобразява съдия с традиционна перука и черна тога, който удря протестиращ, легнал на земята и държащ опръскан с кръв плакат. Въпреки че стенописът не е препратка към конкретна кауза или..

публикувано на 09.09.25 в 08:16

"Надпяване" – фолклорна класация, септември 2025

"Надпяване" е класация за народна музика, чиято цел е всеки месец да представя произведения в различни стилове, подредения в няколко категории, състезаващи се в рамките на една календарна година. Форматът обхваща авторски произведения, нова, етно, традиционна музика, която се доближава до вкусовете на аудитория от различни възрасти, с различни..

обновено на 07.09.25 в 08:26