Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Конкорд“: Закуска в Лондон и обяд в Ню Йорк - възможно ли е отново?

45 години след първия полет с пътници на свръхзвуковата машина гледаме към песимистичното настояще и мечтаното бъдеще на авиотранспорта

2
Конкорд
Снимка: REUTERS

21 януари 1976 г. 

Първият полет с пътници на борда на „Конкорд“. Приказката, луксозното изживяване, приключението, продължило 27 години започва. За да се приземи окончателно на 26 ноември 2003 г., когато е прощалният полет на свръхзвуковата машина.
Дали може да очакваме ренесанс? Никой не знае. Една иновативна идея и провален бизнес модел, казват икономисти от времето на най-силните години на свръхзвуковия самолет, прекосяващ Океана само за три часа и половина.
В „Изотопия“ се понасяме високо в небесата. Говорим си за бляскавата и трагична история на „Конкорд“, вечната мечта и стремеж за скъсяване на разстоянията, както и за приземените от коронакризата самолети.
журналистът Николай Петров минути, след като е летял на борда на Airbus A380
За свръхзвуков авиокоментар си поканихме журналиста от програма „Хоризонт“ Николай Петров, който има отявлени интереси и познания в областта на гражданската авиация. 

Уникалността на проекта „Конкорд“ 

„Конкорд“ сбъдва мечтата на човек не просто да лети, а да го прави два пъти по-бързо спрямо другите самолети. И това се случваше близо 30 години, казва Николай.
Да стигнеш от Париж или Лондон до Ню Йорк за три часа и малко, при положение, че се лети нормално между 6 и 7 часа, си е тръпка“, продължава журналистът. Стойността на тръпката е няколко пъти по-висока от тази за обикновен полет, но със сигурност си е заслужавала. 

Бързо и с чар

Няма как да не обърнем внимание на дизайна на „Конкорд“. Тези широки криле и провесеният нос, който придава отличителен характер на машината.
Прилича малко на игла с този чупещ се нос при кацане и при излитане. Всичко е в името на максимално добрата аеродинамика. За да лети с такава скорост, не трябва нищо да му пречи. Затова и комфортът в салона не е толкова добре изразен в сравнение с другите авиолайнери. Тук има един много тесен фюзелаж, влизаш като в някаква тръба. Ако го сравним с Бойнг 747, който има 10 седалки на ред в конфигурация 3-4-3, тук имаме само две от едната и две от другата страна. И само 120 седалки в целия салон. Така че при „Конкорд“ комфортът беше несравнимо по-малък, продължава Николай Петров. По думите това, което е карало много хора да плащат високата цена да летят с „Конкорд“, е самото изживяване: да летиш с 2200 км/ч на 18 км височина и да стигнеш два пъти по-бързо от другите самолети, както и високият клас на обслужване вътре.
Скъпата поддръжка, високият разход на гориво, катастрофата от 2000 г., при която загиват всички на борда плюс няколко души на пистата, сянката на 11 септември 2001 г., покачването на цените на петрола. Това са основните обстоятелства, които катализират окончателното приземяване на „Конкорд“ от двете компании, които извършват полети с него - Air France и British Airways.

Конкорд
Лошата слава го прави прочут

Щеше ли да е толкова забележителен и легендарен „Конкорд“, ако нямаше това лошо стечение на обстоятелствата и тези неблагоприятни фактори, които се струпват през годините?
Николай Петров отговаря: „Щеше, защото така или иначе до ден днешен той щеше да е единственият свръхзвуков пътнически самолет. Скоростта на масовите самолети, с някои малки разлики, е 900 км/ч., а на „Конкорд“ е над два пъти по-висока. Така че той щеше да продължи да е уникален“.

Според журналиста в един момент „Конкорд“ просто е станал прекалено скъп и без нито един авионцидент дори, поредицата от събития незибежно води до края на свръхзвуковата приказка.

И все пак не единственият

В разгара на Студената война от другата страна на Желязната завеса, още през 1968 г. има свръхзвуков самолет. Това е машината Ту-144, която полита тестово за първи път през декември същата година, като по този начен изпреварва с два месеца първия полет на „Конкорд“.
Животът на Ту-144 е кратък, разказва ни Николай. 

Ту-144
Когато „Конкорд“ прави първия си полет с пътници през 1976 г., съветският самолет вече лети, но изпълнява карго полети - превозва пощи и товари. Малко след това полита и с пътници, но този му живот продължава кратко. Оказва се, че машината има много несъвършенства, като високият разход на гориво, силен шум в салона и проблеми в аеродинамиката.
Николай Петров ни припомня, че има два тежки инцидента с Ту-144 по време на авиоизложения. Това отрежда на съветската машина само няколко години живот, по време на които изпълнява само вътрешни полети в рамките на СССР. Един от тях е Москва - Алмати (днешен Казахстан).
 
И така „Конкорд“ надживява Ту-144 с близо 30 години. 

Не слагаме кръст на свръхзвуковата мечта

Надежда за нов тласък на свръхзвуковите пътнически пътувания наскоро даде американската компания Boom Supersonic. Тя представи в края на миналата година първия си демонстрационен самолет X-B1. Изпитанията с него трябва да започнат през тази година. 
„Колкото и трудна да е поддръжката на такива самолети, колкото и скъпо да излиза, ще има нужда от тях. В един момент на човек няма как да не му се прииска отново да стига толкова бързо от една точка до друга. Където е текло, пак ще тече и където е летяло - пак ще лети“,смята Николай Петров.

Вие не отлитайте, а чуйте цялото интервю с жулналиста от Хоризонт Николай Петров за легендата „Конкорд“, бъдещето на авиопревозите и как се става авиофен доживот.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Нестинарски страсти: Има ли сензация в позицията на Църквата?

Нестинарството, една от най-древните български традиции, влезе под прицела на православната ни църква. Това не се случва за първи път, но сега стана причина за поредното разделение на обществото ни. На 21-ви май, когато по стар стил почитаме Св. св. Константин и Елена, Сливенският митрополит Арсений призова свещеници и православни християни да..

публикувано на 03.06.25 в 07:01

Христо Вътев: Господ използва всякакви методи, за да ни научи на нещо

Христо Вътев е председател на Бялото братство, което възстанови къщата на Петър Дънов, в която е живял и Георги Димитров. Всеки ден на столичната улица "Опълченска" №66 къщата е отворена за посетители. 1904 до 1926 година Учителят Дънов е посрещал посетители и е изнасял беседи всяка неделя в 10 часа. Христо Вътев разказва, че..

публикувано на 01.06.25 в 07:58

Безопасността не е игра: Как да предпазим децата от рискове в ежедневието

От 1 юни Международния ден на детето започва лятната ваканция на учениците. Свободното време предоставя безброй възможности за игри и разходки на открито, пътувания, лагери в планината и на морето, срещи с роднини и приятели. Наред с това, съществуват и редица рискове, за които родителите и децата трябва да внимават. За да предпази децата от..

публикувано на 01.06.25 в 06:30

Туморът, който откриват на Ави Ярон, го превръща в изобретател на медицинска апаратура

Необикновена е историята на израелския младеж Ави Ярон, който се превръща от пациент в изобретател на медицинска апаратура. Сега, по време на войната, тя е станала много популярна в Светите земи. Всичко е започнало преди 5 години. Ави Ярон - току-що се е уволнил от армията. На 26 години е. Учи инженерна електроника и бизнес в университета в..

публикувано на 01.06.25 в 06:05

Поход на паметта и българския дух: 40 години "По стъпките на Таньо войвода"

147 години след героичната гибел на Таньо Стоянов и неговата чета, утре от Тутракан ще потегли юбилейното 40-о издание на националния поход "По стъпките на Таньо войвода". Финалът е на 2-ри юни – на Керчан баир край село Априлово, където е загинал войводата. С преглед на маршовата и строева песен още днес започна подготовката на..

публикувано на 29.05.25 в 18:08

В село Бесарабско отпразнуваха 24 май

В село Бесарабско в област Одеска, новото име на село Тарутино, живеят предимно етнически българи. 10 000 сънародници пазят родната  култура и традиции. Кмет на общината е Сава Чернев. Близо 600 души отбелязаха 24 май. Български ансамбли от различни населени места се събраха в Културния център, разказва генералният ни консул в Одеса..

публикувано на 25.05.25 в 08:41

Първият по рода си Национален фестивал на приложното изкуство ще се проведе във Велико Търново

Първият по рода си Национален фестивал на приложното изкуство ще се проведе във Велико Търново идната седмица. Тридневният артистичен форум се организира от Народно читалище „Надежда 1869” в партньорство със Сдружение „Клубът” и финансовата подкрепа на Община Велико Търново. Събитието е своеобразно продължение на провежданите през последните три..

публикувано на 25.05.25 в 08:18