Премиерата на „Копелия или момичето с емайловите очи”, както е пълното име на балета в 3 действия, е на сцената на парижката „Гран Опера” на 25 май през 1870-а в присъствието на император Наполеон III и съпругата му Йожени. 58 години по-късно обаче и българската публика гледа постановката в Софийската народна опера. Така започва всичко.
Родната „Копелия” е дело на Анастас Петров. Премиер-солист, педагог и балетмайстор-постановчик от 1927-а до 1961 г. на операта в столицата ни. Учил в Берлин, но се завърнал в България, където да поставиш професионалните основи на това изкуство не било лека задача.
„Двайсет и седма година постъпих в операта. Каква трагедия беше балетът! То беше страшно. Балетът беше малък, към 20 души“, разказва Петров в запис от 1978 година, запазен в Златния фонд на БНР.
Публиката не била във възторг. Критиката обаче е по-ласкава. Ето какво излиза в тогавашната преса:
„На сцената на Народната опера се постави пантомимата „Копелия“. Изпълнението за общо учудване бе задоволително, като знаем условията, при които се развива нашето балетно изкуство… Г-н Петров даде много интересни и хубави танци, неговото гъвкаво тяло бе извънредно изразително във всички свои жестове, скокове и танцови фигури… Вън от това, окото на балетмайстора следеше всички останали групови танци и сола и ние виждахме навсякъде неговата неуморна, системна работа…”
Анастас Петров неуморно следи, но и неуморно танцува. Изпълнява ролята на Франц. Копелия изиграва тогавашната примабалерина Надя Винарова. Тя също е учила в чужбина. Изявява се във Виенската опера, но година преди поставянето на „Копелия” се завръща у дома. Признава, че не съжалява, а напротив - танцува и в София, и в много други големи и малки градове с чувството за мисия.
„В Шумен имах спектакли, в Русе, в Търново. А в Пещера питали – да доведем ли и жените си? Не са видели дотогава балет, какво нещо е.“
Надя Винарова е определяна за първата професионална българска балерина. До 1953 г. тя е солист на Софийската опера, работи и като асистент-балетмайстор. Изнася балетни вечери в цялата страна и допринася много за развитието на балетното изкуство. За работата си по „Копелия” тя си спомня:
„Къде правихме нашите репетиции – в една стара сграда, сегашното кино „Влайкова“. Репетирахме до 12 часа среднощ, с ентусиазъм.“
Винарова разказва още, че тогава Петров изчезвал към Париж и Лондон – „да прецени, да види нашата „Копелия“ как е, той по французки маниер е гледал в Париж „Копелия“. И, връщайки се, казвал, че с нашата „Копелия“ можем да бъдем спокойни.
Една от най-дълголетните ни прими - също ученичка на Анастас Петров – е Красимира Колдамова. Тя се ражда точно десет години след „Копелия”. Учи в Държавното балетно училище в София, после специализира в Болшой театър. Има 60 роли в 70 постановки. Световни сцени в Европа, Азия и Южна Америка са запомнили уменията й, за година е била прима и на френския „Гран бале класик“.
Красимира Колдамова е сред създателките на балет „Арабеск“. Носителка на сребърен медал и на специалната награда за актьорско майсторство от първото издание на Международния балетен конкурс във Варна през 1964-а. Това е първото в света професионално международно балетно състезание. Носителка е и на най-високото отличие в страната ни - орден „Стара планина”. През 1991 г. създава първата частна балетна школа у нас, за да развива таланти от най-крехка възраст.
На 8 декември миналата година, навръх рождения си ден Красимира Колдамова бе специален гост на предаването „Нощен Хоризонт”. Там тя разказа, че танцува от малка.
„Понеже сме живели в малък апартамент и единственото свободно място било на масата, разчиствали масата и аз съм се качвала да танцувам.“
Макар че да стане балерина не е детската й мечта, след като завършва Държавното хореографско училище при Лили Берон, на 16 вече е в операта. Дебютира през 1954-а в ролята на Жизел. С нея я помнят много от почитателите на балета. Жизел тя играе отново само шест месеца след раждането на сина си. И пак като Жизел слиза от сцената - на 52 години. Но не съвсем, защото по-късно влиза в образ заради постановка за обожаваната от нея Едит Пиаф.
От дисциплината и строгостта на примата Лили Берон Красимира Колдамова взима много, но от друг нейн учител - руския балетен педагог Владимир Белий, запомня това, на което учи и своите ученички:
„Ако искаш да предадеш красота на сцената, трябва да си красив вътрешно. Да се опиташ всички лоши мисли да изчистиш от главата си. Трябва да спиш красиво, да мислиш красиво. Ако вътре в душата ти няма красота, няма начин да я предадеш на публиката.“
„За да преодолееш един връх, трябва да преодолееш собственото си неможене, а също и враждата”, казва Красимира Колдамова.
За нея балетът е най-важното, въпреки че като най-съвършено изкуство определя музиката. Балетът й е дал много:
„Това богатство да съпреживееш толкова много съдби, да си се докоснал до толкова много, може би и измислени същества, но ти безспорно все едно си живял много повече.“
На 80-ия си юбилей Красимира Колдамова споделя, че още танцува на сцената чрез ученичките си. За десетилетията, посветени на балета, самата тя е научила, че тялото е по-силно от думите. Ако говориш с него и посланието е разбрано, значи си казал истината.
Изиграла ангелче на 9, на 83 примабалерината вярва в ангелите без криле, които срещаме в ежедневието си.
За да се потопите по-дълбоко в историята на родния балет - чуйте и звуковия файл.
12 август е ден, който Даниела Христова никога няма да забрави. Пожар изпепелява къщата на семейството и с двете деца остават без дома си в плевенското село Горна Митрополия. Приятели, познати и непознати и помагат да се справи с трудностите и да се върне към нормален живот. Открита е и дарителска сметка за подкрепа на Даниела Христова..
В "Закуска на тревата" ви срещаме с една млада австрийка, която е запленена от красотата на българския език и това не е мимолетно увлечение. Бетина Филипс учи българска филология и германистика в един от най - престижните университети в Европа - Виенския университет . По - известен сред австрийците като "Главният университет"...
Какво е написала на страницата си в социалните мрежи на Лияна Панделиева : " Беше огромна чест години наред да бъда в ролята на Недялка Шилева , надживяла с десетилетия ролята на жените в обществото ни. Беше огромно вълнение да нося знамето на спектакъла. Зад нас стояха политиците, които и да бяха те, пред нас беше строена армията и в центъра на..
Роксана Кирилова – носителка на титлата Мисис България 2018 и основател на Фондация „С любов към теб“ – изкачи най-високия връх в Западна Европа, Монблан (4810 м). Тя посвети постижението си на благородна кауза – подкрепа за едно смело момиче, което се бори с тежка диагноза. „Монблан беше мечта, която носех в себе си много дълго време – след..
В Силистренското село Смилец времето сякаш е спряло върху една сладка и топла традиция – варенето на динен маджун. Тази година тя бе отбелязана по особен начин – с десетото, юбилейно издание на Фестивала на маджуна. Диненият маджун е спомен, запазен от предците, пренесен през поколенията и възроден в съвремието. През 2015 година идеята за..
В силистренско село Попина за трета поредна година кипна аромат и веселие – празникът на рибената чорба събра жители и гости от близо и далеч. На самия бряг на Дунава майстори приготвяха прочутата чорба, подправена не само с тайните на добруджанската кухня, но и с много настроение и народна музика. Фестивалът не е само за вкусната рибена..
Прeз сeдмицатa сe състоя прeдставянeто нa идeйния проeкт зa обновяване нa парк ,,Акадeмик”. Слeд мeсeци работа, срeщи с институции и доброволчeски акции, Инициативният комитeт за спасяване на парка показa своятa визия зa модeрно, зeлeно и достъпно пространство зa спорт, отдих и културни събития. Каузатa e подкрeпeнa от над 4000 подписa срeщу..
Това е отделен кадър, никой не знае кога е започнал конфликтът . Аз видях един откъс, в който между неясни фигури има някакъв диалог, който може да е..
Съпругата на старши комисар Николай Кожухаров сподели пред БНР актуални данни за състоянието му: " Възстановява се, в Интензивно отделение е"...
Ще подкрепим вота на недоверие, както подкрепяме и протестите по справедливи каузи. Това заяви пред БНР лидерът на "Величие" Ивелин Михайлов, като..