Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Юбилейно пътуване по теснолинейката Септември-Добринище на 6 юни

Снимка: Ани Петрова

Със специален влак, теглен от парен локомотив Българските държавни железници и гражданското Сдружение "За теснолинейката" ще отбележат 100-годишния юбилей от започването на строежа на теснопътната жп линия Септември-Добринище. Началото на изграждането на линията е дадено през пролетта на 1921 година, за да се определи 100 години по-късно за архитектурен шедьовър и чудо на инженерната мисъл.

На 6 юни атракционният влак ще пътува по първата открита отсечка на линията от Септември до Велинград и след престой от малко повече от 2 часа в курортния град, ще отпътува обратно за Септември. 

Билетите за това пътуване свършиха за 24 часа. Затова БДЖ определи още две дати за пътуване с парния локомотив, за които предстои да бъдат пуснати билети.

Пътуването ще бъде в състав от 4 вагона, със седящи места, в средата ще бъде прикачен бюфет-вагон. Местата са 120 като това е максималния капацитет, за да бъде сигурно, че спрямо сегашното си техническо състояние парният локомотив ще може самостоятелно да изтегли до Велинград предвид голямата денивелация по трасето.

"Парният локомотив с номер 60976, който е единственият възстановен на БДЖ теснопътен локомотив, възстановен през 2004 по инициатива на железопътния превозвач, локомотивът е произведен през 1949 г. в Полша и e един от няколкото запазени от тази серия, единственият възстановен", каза за БНР Кристиян Ваклинов, председател и основател на Гражданско сдружение "За теснолинейката".

Снимка: БГНЕС

Пътуването с влак, теглен от парен локомотив е пътуване назад във времето, което сега се радва на огромен интерес. Има хора със специални интереси в областта на железниците, които идват у нас организирано чрез туроператори, фотографи, на които целта им е да уловят красотата на природата, любители на ретропреживяванията, които заплащат значителни суми за тези пътувания у нас.

"Локомотивът е използван за ежедневното обслужване на товарните и пътнически превози по линията. Теснолинейката Септември -Добринище е имала огромно натоварване, особено през 60-те години преди доставката на дизеловата тяга, дизеловите локомотиви, първите пристигат в края на 1965 година. До тогава всички влакове се обслужват с парни локомотиви по линията. Имало е множество товарни влакове с много вагони, съответно са пътували дълги композиции с по два локомотива като този, който ще тегли специалния празничен юбилеен влак в неделя и без тях е било невъзможно движението по линията. На практика 1926 година, когато тръгва първия влак по теснолинейката в първата открита отсечка до Велинград само, първите 39 километра преди 95 години, линията се обслужва с по-маломощни, по-мънички парни локомотиви, десетина години по-късно като нараства трафика по линията са закупени по-мощни локомотиви и след тях трета порция закупени от БДЖ парни локомотиви за линията именно от тези, чийто представител е запазеният и възстановен 60976 полски локомотив като най-мощен, след което идват дизелите, които са два пъти по-мощни от най-мощния парен и доста облекчават и осъвременяват обслужването на превозната дейност по линията Септември- Добринище".

До 2019 година, откакто е възстановена машината всички подобни пътувания с парен локомотив са се провеждали с туроператор. През 2019 година по наша инициатива за първи път се направи по случай деня на Съединението - 6 септември пътуване, за което се пуснаха билети за продажба в касите на БДЖ.

На 19 и 20 юни ще се организира същото пътуване. Допълнителна атракция към пътуването ще бъде присъствието на народни певици от Фолклорната вокална формация "Магическите гласове" на България, които заедно със създателя на Формацията Нина Николина ще бъдат част от отбелязването на годишнината чрез провеждането на импровизиран концерт с акапелни изпълнения, именуван "Песента на теснолинейката".

"Ще представят програма, различна, нетипична на някои от гарите по маршрута на атракционния влак в неделя, който ще бъде съпътстваща програма и ще се получи много приятно, тъй като е едно допълнително разнообразие, емоция на дошлите на това пътуване. Късметлиите, които успяха да се вредят да си купят билети, защото за няма и 24 часа билетите бяха тотално изкупени, което е голяма радост за всички нас и вярвам и за превозвача".

Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Владислав Панев

Владислав Панев: 133 млн. лева загуба на Топлофикация "София" за първото тримесечие

"133 млн. лева загуба на Топлофикация "София" за първото тримесечие на годината , баш в разгара на отоплителния сезон, когато би трябвало да е печатница за пари. Миналата година за първото тримесечие Топлофикация "София" има печалба 65 милиона лева , което е характерно за първото тримесечие на всяка година, тъй като това е отоплителният сезон...

публикувано на 10.09.25 в 15:47
Доц. Христо Христев

Доц. Христо Христев: Няма как Франция да избегне тази необходима реформа

"По отношение на протеста, който протича днес във Франция под мотото: "Да блокираме всичко" , всъщност това е протест, който беше анонсиран още преди седмици, преди страната да изпадне в политическа криза , в резултат на отхвърления искан вот на доверие от правителството на Франсоа Байру ". Това посочи пред БНР доц. Христо Христев , юрист и..

публикувано на 10.09.25 в 15:11
Емануил Йорданов

Емануил Йорданов: Към този момент не виждам причина някой от МВР да подава оставка

"Към този момент аз не виждам причина някой от МВР да подава оставка" . Това подчерта пред БНР Емануил Йорданов - адвокат и бивш вътрешен министър: "Мисля, че би трябвало да имаме пълно изясняване на фактическата обстановка по случая , след което да се прецени какви мерки трябва да бъдат взети. В началото ми се струва, че има някакъв опит да..

публикувано на 10.09.25 в 14:17
Весела Герчева

Весела Герчева: Българските музеи не са това, което бяха преди 10 или 5 години

С над 12 кураторски проекта в развитие завършва пилотното издание на едногодишната магистърска програма към Департамент "Археология" на Нов Български Университет. Разкриват нова обучителна магистърска програма - "Съвременни музейни експозиции" към НБУ "Българските музеи не са това, което бяха преди десет, а дори и преди пет години"..

публикувано на 10.09.25 в 13:56
Яна Алексиева

Яна Алексиева: Надяваме се образованието да бъде реформирано, но с достатъчно разум

" Надяваме се образованието да бъде реформирано, но с достатъчно разум , наука, доказателства и най-вече близко до и с мисъл за децата". Това обясни пред БНР Яна Алексиева от Асоциация "Родители", която застава зад една петиция срещу въвеждането на предмета "Религия" като задължителен в корпуса на средното образование: "Привидно имаше много..

публикувано на 10.09.25 в 13:24
Протест на студенти в Румъния

Граждански активни ли са младите в Румъния?

"Когато видях резултатите от Евробарометър, че младите румънци са най-граждански активни в Европейския съюз, първо се усмихнах иронично ". Това коментира пред БНР румънската активистка Андра Мурешан : "От опитите ми в университетите виждам студенти, които мълчат, дори при сериозни злоупотреби . Все пак има изключения. Създадени бяха..

публикувано на 10.09.25 в 12:59
Ева Майдел

Ева Майдел: Няма голям смисъл да създаваме конкурентни европейски дигитални платформи

Тази седмица в Страсбург се провежда първото Пленарно заседание на европейските депутати след лятната ваканция. Една от темите от дневния ред на парламента днес е облагането с данък на големите дигитални платформи. Депутатите от ресорната Комисия по икономически и парични въпроси ще отправят устен въпрос към Европейската комисия за състоянието на..

публикувано на 10.09.25 в 12:20