Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Лейф Уве Андснес изследва вдъхновението на Моцарт през 1785 година

Най-новият звукозаписен проект на норвежкия пианист със световна слава Лейв Уве Андснес включва музика от Волфганг Амадеус Моцарт, записана в партньорство с камерния оркестър “Малер”, който той дирижира от пианото.

Озаглавен е “Импулсът Моцарт 1785”. Това е първата част от двоен албум, който се фокусира върху творби на композитора от две важни за него години – 1785 и 1786. Тогава той вече е във Виена като свободен артист и композитор, и е в навечерието на своя най-продуктивен период.

Сред многобройните творби на Моцарт Андснес се спира на трите му забележителни клавирни концерта 20-и, 21-ви  и 22-ри, Клавирен квартет в сол минор, Масонска погребална музика и Фантазия в до минор за соло пиано.

В разговор с журналиста Хюго Шърли за престижното британско списание “Грамофон” Андснес разказва:
„Има такова развитие в тези концерти, че бихте помислили, че композиторът ще се нуждае от 15 или 20 години, за да го постигне. Но Моцарт прави това само в рамките на три. Всички тези произведения са гениални, разбира се, но тук той прави и нещо революционно - отделя солиста от оркестъра много повече. Това може би дори поставя основите на романтичните концерти, където пианистът има някаква героична роля“.

Компактдискът “Импулсът Моцарт 1785” е продължение на работата на Лейф Уве Андснес с камерния оркестър “Малер” по интеграла “Бетовен” – изключително успешен проект, осъществен в периода 2012 – 2015 г.

Този път обаче записите сега са били истинско предизвикателство, защото са белязани от пандемията от Ковид-19. Преди началото й са останали незаписани трите клавирни концерта. Все пак музикантите успяват да репетират в Щатсопер – Берлин, спазвайки дистанция,  а през ноември 2020 г. осъществяват записите в Концертхаус – Берлин.  

“Ние седим на сцената сякаш свирим симфония на Брукнер! Но и в това има очарование и човек свиква”, споделя Андснес в същото интервю.

Албумът започва с Концерт за пиано №20 в ре минор - произведението, което Андснес познава може би най-добре и към което 50-годишният артист има специален сантимент. Това е творбата, с която той дебютира с оркестър на 14-годишна възраст и която записва през 2007 г. с Норвежкия камерен оркестър. А каденцата, която избира за 21-я концерт, е на пианиста Дино Липати, когото Андснес определя като свой идол.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Изследователски проучвания на Валентин Йорданов

Книгата, която представям сега, има повече научен характер, но е написана на достъпен и разбираем език. Заглавието "Генеалогия на българските канове от Баламбер до Кубрат и Кий - 340 - 668 г."  ни връща към първите векове след Христа и ни запознава с праисторическите родови корени на българите. Авторът Валентин Йорданов от София е неизчерпаем..

публикувано на 10.02.25 в 08:51
Екипите на двете отличени продукции.

Два филма си поделиха голямата награда "Гоя"

Две продукции спечелиха наградата "Гоя" за най-добър филм. За първи път в историята на отличията на Испанската филмова академия две ленти си поделиха първото място – "47" и "Инфилтраторът". В изненадващ финал на церемонията в Гранада тази нощ екипите на двата филма се качиха заедно на сцената. След като беше обявено, че наградата печели..

публикувано на 09.02.25 в 09:00
Мирела Иванова

Мирела Иванова в любовно обяснение към поезията

" Когато се отдалечим от любовта, само тогава можем да я осъзнаем и пресътворим, винаги има една дистанция, когато не си много далеч, но не си и близо...За да видиш преживяното в цялата му сложност, във всичките смисли на любовта, а любовта е тази, която ни дава най-много уроци . Но само когато сме се отдалечили от нея, преди да я забравим и..

публикувано на 08.02.25 в 16:29
Иван Мърквичка (1856 - 1938). Портрет на княгиня Мария Луиза, ок. края на 90-те години на XIX в., м.б., платно, 74х62 см. Музейна сбирка на Националната художествена академия

Националната художествена академия - разказ в картини

Историята на Националната художествена академия е показана в изложба , която може да се разгледа до 9 март в галерия "Академия" на ул. "Шипка" 1 в столицата.  Това е разказ за първото училище по художество и покровителството на монарсите. "Академията въ Княжество и Царство България" е заглавието на експозицията с куратор д-р Милена..

публикувано на 08.02.25 в 14:28

София филм фест започва от 13 март и продължава до 31 март

Основен фокус на тазгодишния фестивал е българското кино .  В програмата ще бъдат представени рекорден брой български игрални, документални и късометражни филми, както и международни копродукции с българско участие – близо 60 . Почти 50 от тях ще имат своята световна или софийска премиера на фестивала. Голямата част от тези филми са..

публикувано на 08.02.25 в 07:00

Документалното кино - бягство от клишетата на игралното

Започва фестивалът за документално кино "Master of Art". Откриването е от 19.00 часа тази вечер в кино "Люмиер". В специалната селекция са 50 документални филма . Ще бъдат раздадени 18 награди. За последните 10 издания са представени над 500 ленти , уточнява създателят на фестивала Найо Тицин. По думите му, дигитализацията..

публикувано на 07.02.25 в 09:24

Спомен за диригента Месру Мехмедов

На 4 февруари се навършиха 90 години от рождението на големия български диригент от турски произход Месру Мехмедов - изключителен талант, загинал трагично на прага на своята световна кариера, ненавършил 36 години. Той е роден във Велико Търново, в семейство на бръснар, което по-късно се премества в Дряново. В детските си години Месру свири на..

публикувано на 06.02.25 в 19:05