Най-новият звукозаписен проект на норвежкия пианист със световна слава Лейв Уве Андснес включва музика от Волфганг Амадеус Моцарт, записана в партньорство с камерния оркестър “Малер”, който той дирижира от пианото.
Озаглавен е “Импулсът Моцарт 1785”. Това е първата част от двоен албум, който се фокусира върху творби на композитора от две важни за него години – 1785 и 1786. Тогава той вече е във Виена като свободен артист и композитор, и е в навечерието на своя най-продуктивен период.
Сред многобройните творби на Моцарт Андснес се спира на трите му забележителни клавирни концерта 20-и, 21-ви и 22-ри, Клавирен квартет в сол минор, Масонска погребална музика и Фантазия в до минор за соло пиано.
В разговор с журналиста Хюго Шърли за престижното британско списание “Грамофон” Андснес разказва:
„Има такова развитие в тези концерти, че бихте помислили, че композиторът ще се нуждае от 15 или 20 години, за да го постигне. Но Моцарт прави това само в рамките на три. Всички тези произведения са гениални, разбира се, но тук той прави и нещо революционно - отделя солиста от оркестъра много повече. Това може би дори поставя основите на романтичните концерти, където пианистът има някаква героична роля“.
Компактдискът “Импулсът Моцарт 1785” е продължение на работата на Лейф Уве Андснес с камерния оркестър “Малер” по интеграла “Бетовен” – изключително успешен проект, осъществен в периода 2012 – 2015 г.
Този път обаче записите сега са били истинско предизвикателство, защото са белязани от пандемията от Ковид-19. Преди началото й са останали незаписани трите клавирни концерта. Все пак музикантите успяват да репетират в Щатсопер – Берлин, спазвайки дистанция, а през ноември 2020 г. осъществяват записите в Концертхаус – Берлин.
“Ние седим на сцената сякаш свирим симфония на Брукнер! Но и в това има очарование и човек свиква”, споделя Андснес в същото интервю.
Албумът започва с Концерт за пиано №20 в ре минор - произведението, което Андснес познава може би най-добре и към което 50-годишният артист има специален сантимент. Това е творбата, с която той дебютира с оркестър на 14-годишна възраст и която записва през 2007 г. с Норвежкия камерен оркестър. А каденцата, която избира за 21-я концерт, е на пианиста Дино Липати, когото Андснес определя като свой идол.

„Да излезеш от кожата си“ е названието на тазгодишното биенале на Съюза на йерусалимските художници. Почти всички творби, подготвени специално за форума, бяха отхвърлени от кураторката Тали Бен-Нун , което се превърна в неочаквана провокация и вдъхновение за нови търсения. Идеята на изложбата е да насочи вниманието не към завършената творба,..
В рубриката "Нов компактдиск" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" имаме удоволствието да направим българската радиопремиера на дебютния албум на Трио "Бронте". Ансамбълът, избрал за име фамилията на три талантливи и смели писателки от първата половина на XIX век - сестрите Шарлот (1816–1855), Емили (1818–1848) и Ан (1820–1849) Бронте - е..
Силен отзвук предизвика скръбната вест, че на 9 ноември, след кратко боледуване, в софийска болница е починала певицата Стефка Евстатиева – една от най-уважаваните личности в оперния свят. След повече от три десетилетия в САЩ, неотдавна тя се завърна в Родината - с неотменната усмивка, земна и щедра, каквато всички ще я запомним. Съкрушени..
Проф. Асен Диамандиев е личност, направила много за музикалното образование в своя роден град Пловдив, но и за цяла България. Композитор, диригент, педагог, той е автор на ценна образователна литература, най-вече по солфеж, с която се обучават поколения музиканти. Огромна е заслугата му за създаването на Висшия музикално-педагогически институт в..
Отваря се нова страница в музикалния театър у нас! - така организаторите от Fest Team определят новия проект на творческия екип, който стои зад мюзикъла „Тайната на музиката“ с музика на Любомир Денев-син по либрето на Александър Чобанов и текстове от Михаела Филева. Певицата ще бъде и една от звездите на сцената, заедно с Владимир Зомбори,..
В събота, 8 ноември, в зала „България“ се роди едно музикантско партньорство. За първи път заедно на сцена застанаха музикантите от ансамбъла „КласикАрт“ към Софийската филхармония и много изявеният млад пианист Емануил Иванов, който ни радва с успехите си у нас и по световните сцени, и с изключително интензивното си развитие. За първата си..
„Модерни инвенции - инструментална музика от времето на Галилей“ е наречен концертът, който ще привлече почитателите на фестивала „Изкуството на барока“ на 12 ноември в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" от 19:30 ч. Гостите, поканени от артистичния директор Зефира Вълова, този път са от Гърция, което прави събитието особено..
Лидерът на "Продължаваме промяната" Асен Василев определи като "лоша шега" избора на Румен Спецов за особен управител в "Лукойл": "Румен Спецов беше..
В петиция на родителите на деца с диабет тип 1 и на пациенти с това заболяване се призовава НЗОК да плаща напълно за инсулинови помпи като съвременен..
Проф. Асен Диамандиев е личност, направила много за музикалното образование в своя роден град Пловдив, но и за цяла България. Композитор, диригент,..