Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богдан Милчев: Трябва да се преструктурира ТОЛ-системата

Богдан Милчев от Института за пътна безопасност в студио на програма „Хоризонт“
Снимка: Ирина Недева

Институтът за пътна безопасност изпрати отворено становище за неефективността на ТОЛ-системата. В него се припомня, че на практика тя се е превърнала в заложник на политически и корупционни зависимости.

Критичното становище Институтът базира на вече оповестени от пътната агенция факти, че за да излезе на печалба ТОЛ системата трябва да събере поне още 185 милиона лева до края  на годината, защото приходите от събраните такси до май месец тази година са 205 милиона лева, което е наполовина по-малко от събраните 392 милиона лева приходи от електронни винетки през 2019 година, когато нямаше ТОЛ система. От регионалното министерство признаха, че за година има над 200 хиляди необработен нарушения за 70 милиона лева.

"С много перипетии и много надежди тръгна ТОЛ-системата. С много скандали. Тогава българското правителство ни убеждаваше колко е добро всичко това. Но транспортните фирми и политиците са в тясна симбиоза, когато дойдат избори. Политиците, понеже имат своите зависимости от транспортните фирми, те се огънаха. Намалиха на половина обхвата, намалиха и наполовина цената. И какво се получи накрая - ние, българските граждани, в момента дотираме транспортните фирми. Плащаме, за да могат да се движат и да рушат пътищата транспортните фирми. Включително и международните транспортни фирми, които минават транзит през България, ние ги дотираме. Ние плащаме. Защото нашата ТОЛ-система работи на загуба. Оптимизацията обхваща транспортните фирми. Обхваща тежкотоварния превоз над 3 тона и половина. Този, който руши пътната мрежа. Дяволът е там заровен. Защото аз ще ви припомня, те протестираха, вдигнаха се на стачка. Тръгнаха да блокират страната само и само да извият ръцете на правителството. Но вижте, ако имаме правителство, което е независимо от транспортните фирми и което е зависимо от българските граждани, то няма да се поддаде на този шантаж. Защо не протестират, когато минават през Гърция, Италия, през Германия. Защо там не протестират“, каза за БНР.

Богдан Милчев казва, че за диалог между фирмите и държавата трябва силна държава. И трябва диалог, който го няма. Милчев не е оптимист са скорошно решаване на казуса. Защото дори и служебното правителството, в лицето на регионалния министър Виолета Комитова, не е поставило въпроса ребром:

„Служебното правителство услужливо по различни теми извадиха, проблеми сложиха на масата. Но този проблем нито служебно, нито редовно правителство ще му стиска в началото да го реши. Защото веднага транспортните фирми ще скочат и ще започнат да протестират. Защото на тях им е добре така. Аз имах лична среща с Комитова и всичките тези неща сме ги проговорили още преди два месеца. Директно ви го казвам - тази жена няма да свърши нищо. Освен просто общи приказки по темата. Но не ти пречи, след като служебният кабинет може да назначи главен секретар на МВР, който е висшата фигура за управление на системата на МВР, значи служебното правителство може абсолютно всичко да направи. Където не се изискват законодателни промени. Вижте, за да променим обхвата, не се изискват законодателни промени. Изисква се воля. Изисква се характер. Но понеже предстоят избори, никой няма да хваща тези теми. Защото те мислят единствено и само за себе си. Те не мислят за българските граждани“. 

Богдан Милчев припомня, че има и анализ на Световната банка, за ТОЛ системата у нас. Според Милчев необходимо е да бъде намален щатът на служителите, които в момента са 912.

Трябва да се преструктурира цялата система. Вече е модерен този израз - да изчегъртаме и да създадем една нова структура, в която да обединим Държавната агенция за пътна безопасност, заедно с Агенция „Пътна инфраструктура“. На базата на информационна система, която всеки ден ще подават данни за травматизма, ще изготвим оценка на риска. И на базата на тази оценка на риска ще започнем да харчим нашите пари. На второ място - веднага ще създам и ново законодателство. Законът за движение по пътищата, който вече седем-осем години го дъвчем, че трябва да има нов закон. Ние смятаме, че трябва да се извърши и кодификация на цялото законодателство. Подготвили сме и съответните юристи и визията, която трябва да има в тази посока. И оттам вече да премахнем наредби и да създадем стандарти за управление“.

По думите му трябва да се въведат нови методи за обучение, за контрол.

Контролът в България е статичен, той е от 80-те години на миналия век. Всички страни, които имат успехи в пътната безопасност, са преминали към динамичен контрол. Ще контролираме движението в движение. Ще използваме камерите не само за скорост- да снимат снимки за скорост. А ще ги използваме да документират и други нарушения. Което законът сам по себе си разрешава. Но аз, непонятно защото, тоест то ми е понятно, просто за хората, които управляват транспортната система за тях това е досадно служебно задължение. И още много неща. Просто няма да ни стигне деня да ви разказвам. Но пътната карта ще стане обществено достъпна, в момента в който ние имаме редовно правителство. Ние ще го предизвикаме. Ще му я предложим и ще искаме да чуем дали са готови да работят по нея“. 

Повече можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Роботите стават все по-достъпни в българската икономика

Роботиката представлява голяма планина, която участниците се учат да изкачват заедно . По време на това изкачване те учат много за екипната работа, за реалния свят – как когато свържем две жички, напишем малко код и натиснем един бутон, виждаме как това, което сме направили, може да помогне на останалите около нас. Това обясни в интервю за..

публикувано на 27.09.24 в 11:32

Румяна Киризиева: В по-малките населени места са по-отворени към спорта

Последният петък на септември е Европейски ден на спорта в училище. Идеята е да се съчетаят физическа активност и забавление . Това е десето, юбилейно издание на кампанията у нас, в която се включват все повече училища и спортни клубове, отбеляза пред БНР  Румяна Киризиева от пловдивското сдружение "Бъди активен". По техни данни близо 800..

публикувано на 27.09.24 в 11:00
Петко Стоев

Петко Стоев за ролята на технологиите в съвременния свят

За ролята на технологиите в съвременния свят има много какво да се каже. Те стават все по-важна част от нашето ежедневие.  "В момента технологиите се развиват като симбиоза между човека и иновацията , защото винаги целта е технологията да помага на човека да се справя по-добре, да работи по-комфортно, по-удобно, каза за "Нощен Хоризонт"..

публикувано на 26.09.24 в 15:11
 Владислав Николов

На 28 септември във Варна ще се проведе 11-то събитие за събиране на капачки

"Ние никога не сме си мислили, че ще превземем по такъм сърцат начин хората, идеята ни беше да направим нещо от себе си, което да бъде чисто, същевременно полезно, каза за БНР Владислав Николов, създателят на първата в България благотворителна кампания за събиране на капачки в помощ на недоносени бебета "Аз Вярвам и Помагам" .  Всичко започва през..

публикувано на 26.09.24 в 11:45

Студенти от Стопанския факултет на СУ, доброволци и общинари обновиха подлеза на спирка „жк. Изток“

Мръсен, тъмен и издраскан, сборно място на футболни агитки – така доскоро е изглеждал подлеза под бул. "Цариградско шосе" в близост до кръговото на четвърти километър. Случайни минувачи разказват, че подлезът от години е оставен без поддръжка. „Беше ужасно мръсен, всичко беше нарисувано“, каза случен минувач. „Не съм минавала много често..

публикувано на 25.09.24 в 12:02
Ели Маринова

Ели Маринова за суеверията български и мъченичеството на Йоан Кръстител

Искаме или не, есента ще напомня все повече за себе си и нощите ще стават студени . С идването на новия месец ще дойде и края на отпуските и ще трябва да се върнем отново в познатия ритъм. Есента е хубаво време, прибират се плодовете, прави се вино. Подготвя се къщата за по-хладните и къси дни. Това е времето на приказките, на митовете,..

публикувано на 25.09.24 в 11:00

Асаф Кенан е създал електронно приложение, което ограничава ползването на мобилни телефони

В Европа в много държави е забранено ползването на телефон в училище. В Израел възразяват срещу толкова категорична забрана. Преди войната дори имаше ученически демонстрации. На тях средношколците искаха изцяло смяна на концепцията за образование. Смятаха, че е отминало времето, когато учителят по хуманитарни науки да запознава възпитаниците..

публикувано на 22.09.24 в 10:33