Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богдан Милчев: Трябва да се преструктурира ТОЛ-системата

Богдан Милчев от Института за пътна безопасност в студио на програма „Хоризонт“
Снимка: Ирина Недева

Институтът за пътна безопасност изпрати отворено становище за неефективността на ТОЛ-системата. В него се припомня, че на практика тя се е превърнала в заложник на политически и корупционни зависимости.

Критичното становище Институтът базира на вече оповестени от пътната агенция факти, че за да излезе на печалба ТОЛ системата трябва да събере поне още 185 милиона лева до края  на годината, защото приходите от събраните такси до май месец тази година са 205 милиона лева, което е наполовина по-малко от събраните 392 милиона лева приходи от електронни винетки през 2019 година, когато нямаше ТОЛ система. От регионалното министерство признаха, че за година има над 200 хиляди необработен нарушения за 70 милиона лева.

"С много перипетии и много надежди тръгна ТОЛ-системата. С много скандали. Тогава българското правителство ни убеждаваше колко е добро всичко това. Но транспортните фирми и политиците са в тясна симбиоза, когато дойдат избори. Политиците, понеже имат своите зависимости от транспортните фирми, те се огънаха. Намалиха на половина обхвата, намалиха и наполовина цената. И какво се получи накрая - ние, българските граждани, в момента дотираме транспортните фирми. Плащаме, за да могат да се движат и да рушат пътищата транспортните фирми. Включително и международните транспортни фирми, които минават транзит през България, ние ги дотираме. Ние плащаме. Защото нашата ТОЛ-система работи на загуба. Оптимизацията обхваща транспортните фирми. Обхваща тежкотоварния превоз над 3 тона и половина. Този, който руши пътната мрежа. Дяволът е там заровен. Защото аз ще ви припомня, те протестираха, вдигнаха се на стачка. Тръгнаха да блокират страната само и само да извият ръцете на правителството. Но вижте, ако имаме правителство, което е независимо от транспортните фирми и което е зависимо от българските граждани, то няма да се поддаде на този шантаж. Защо не протестират, когато минават през Гърция, Италия, през Германия. Защо там не протестират“, каза за БНР.

Богдан Милчев казва, че за диалог между фирмите и държавата трябва силна държава. И трябва диалог, който го няма. Милчев не е оптимист са скорошно решаване на казуса. Защото дори и служебното правителството, в лицето на регионалния министър Виолета Комитова, не е поставило въпроса ребром:

„Служебното правителство услужливо по различни теми извадиха, проблеми сложиха на масата. Но този проблем нито служебно, нито редовно правителство ще му стиска в началото да го реши. Защото веднага транспортните фирми ще скочат и ще започнат да протестират. Защото на тях им е добре така. Аз имах лична среща с Комитова и всичките тези неща сме ги проговорили още преди два месеца. Директно ви го казвам - тази жена няма да свърши нищо. Освен просто общи приказки по темата. Но не ти пречи, след като служебният кабинет може да назначи главен секретар на МВР, който е висшата фигура за управление на системата на МВР, значи служебното правителство може абсолютно всичко да направи. Където не се изискват законодателни промени. Вижте, за да променим обхвата, не се изискват законодателни промени. Изисква се воля. Изисква се характер. Но понеже предстоят избори, никой няма да хваща тези теми. Защото те мислят единствено и само за себе си. Те не мислят за българските граждани“. 

Богдан Милчев припомня, че има и анализ на Световната банка, за ТОЛ системата у нас. Според Милчев необходимо е да бъде намален щатът на служителите, които в момента са 912.

Трябва да се преструктурира цялата система. Вече е модерен този израз - да изчегъртаме и да създадем една нова структура, в която да обединим Държавната агенция за пътна безопасност, заедно с Агенция „Пътна инфраструктура“. На базата на информационна система, която всеки ден ще подават данни за травматизма, ще изготвим оценка на риска. И на базата на тази оценка на риска ще започнем да харчим нашите пари. На второ място - веднага ще създам и ново законодателство. Законът за движение по пътищата, който вече седем-осем години го дъвчем, че трябва да има нов закон. Ние смятаме, че трябва да се извърши и кодификация на цялото законодателство. Подготвили сме и съответните юристи и визията, която трябва да има в тази посока. И оттам вече да премахнем наредби и да създадем стандарти за управление“.

По думите му трябва да се въведат нови методи за обучение, за контрол.

Контролът в България е статичен, той е от 80-те години на миналия век. Всички страни, които имат успехи в пътната безопасност, са преминали към динамичен контрол. Ще контролираме движението в движение. Ще използваме камерите не само за скорост- да снимат снимки за скорост. А ще ги използваме да документират и други нарушения. Което законът сам по себе си разрешава. Но аз, непонятно защото, тоест то ми е понятно, просто за хората, които управляват транспортната система за тях това е досадно служебно задължение. И още много неща. Просто няма да ни стигне деня да ви разказвам. Но пътната карта ще стане обществено достъпна, в момента в който ние имаме редовно правителство. Ние ще го предизвикаме. Ще му я предложим и ще искаме да чуем дали са готови да работят по нея“. 

Повече можете да чуете в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Мартин Желязков

Мартин Желязков: Изкуственият интелект вече не е просто помощен инструмент

" Изкуственият интелект вече не е просто един помощен инструмент . Той е гръбнакът на съвременния дигитален маркетинг". Това каза пред БНР Мартин Желязков ,който се занимава с дигитален маркетинг от години и има своя собствена агенция: "В основни линии начините, по които  изкуственият интелект влияе , са в автоматизации на кампании,..

публикувано на 22.04.25 в 15:16
Марина Великова

Марина Великова представя изложбата "Антарктическите хора"

На 23 април, на Моста на влюбените в София музикалният редактор и пътешественик  Марина Великова ще представи изложбата "Антарктическите хора" .  В интервю за предаването "Преди всички" на програма "Хоризонт" Марина Великова, която вече две години е с българските антарктици, за да изучава природата и онова, което се случва с нея в Антарктида,..

публикувано на 22.04.25 в 10:41

Ще работят ли софийските детски градини цяло лято?

Писмо на Столичната община задължава детските градини в столицата да работят през цялото лято. Целта е да се сложи край на практиката някои градини да затварят изцяло през юни, юли и август и да работят само "дежурни" градини със сборни групи. Писмото напомня на районните кметове, че няма законово основание градините да затварят изцяло през..

публикувано на 16.04.25 в 11:01

Агенцията за борба с градушките е готова за капризите на времето

Заместник-министърът на земеделието и храните Иван Капитанов и изпълнителният директор на Агенцията за борба с градушките Валери Ценов откриха активния сезон по градозащита. За център на събитието бе избран Регионалният команден пункт край пловдивското село Голям чардак.  Там и в Поповица са разположени двата оперативни центъра за..

публикувано на 15.04.25 в 15:01
Александър Попов

Онлайн пространството отваря безброй много възможности за създаване на зависимости

Държавата, едва справила се с регулацията на аналоговия хазарт, ще трябва да се ориентира към контрол на дигиталния. Скорошна кръгла маса, организирана на метри от казино в София, отчете, че онлайн пространството отваря безброй много възможности за създаване на зависимости у хората. 43 000 души наброява списъкът с хазартно зависимите, които не..

публикувано на 15.04.25 в 14:44

Фотографите Любомир Бенковски-Бенджи и Мирослав Григоров подреждат изложба в София

Плевенските фотографи Любомир Бенковски-Бенджи и Мирослав Григоров   подреждат изложба в Клуба на фоторепортерите в София. Всеки от тях участва с по 15 репортажни фотографии, откъдето идва и името на фотоизложбата - "Репортажно 2х15 “.  " Изложбата се открива на 16 април от 18.30 часа в клуб на фоторепортера в София . Кръстили сме я..

публикувано на 15.04.25 в 12:37

Българин влиза в Управителния орган на Паневропейската организация на танцовите фестивали

Български представител влиза в Управителния орган на новата Паневропейска организация на танцовите фестивали , която обединява 23 фестивала и танцови платформи от 22 държави. Първата асамблея на мрежата, която приключи в събота във Валенсия, избра състава на своя седемчленен ръководен орган. Европейските фестивали гласуваха доверие на Асен..

публикувано на 15.04.25 в 10:24