Всъщност София настоява Скопие по определен и недвусмислен начин да признае фактическа българска идентичност, позовавайки се на безспорните исторически факти, че сегашната т.нар. „македонска“ идентичност и език имат български произход. Затова последното правителство на Бойко Борисов изработи рамкова позиция по темата за Северна Македония и влизането й в ЕС. Под формата на декларация тази позиция беше гласувана от парламента, тоест отговорността за решението се разпредели максимално демократично, при това с единодушно гласуване на над 180 депутати.
Сега промяната на тази позиция не може да стане без отново да има решение на парламента. Така че дори новото правителство да смени становището си по темата Северна Македония, както Кирил Петков заявява, то няма как да заобиколи решението на парламента, без да вкара новото си намерение за дебатиране. И тогава ще бъде за нас, избирателите, доста интересно да наблюдаваме какви ще бъдат позициите на БСП и „Има такъв народ“ по темата за Северна Македония.
Кирил Петков много повърхностно подхожда към натиска да приемем безусловно желанията на Скопие. Той завоалира прибързаното си решение за отстъпление зад клишето за добросъседски отношения и пр.
„Не става дума за отстъпки, а за общи ползи“, каза в „Панорама“ Кирил Петков. Очакваме промяната на позицията на нашето правителство да е красиво вербализирана, „надградена с допълнителни работни групи“, както се изрази премиерът, и т.н., за да може да се постигне възприемчивост у българския народ, че нещата не са отстъпление, а по-скоро постижение.
Интеграцията на Западните Балкани има един-единствен мотив – премахване на възможността районът да бъде реална зона на руско влияние. Разбира се, България не е страната, която ще пречи на американската външна политическа стратегия на Балканите. Балканският регион е добре да бъде хомогенен геополитически и да бъде в цялост част от ЕС. Още повече, че Турция е мощен регионален фактор и неизбежно неоосманизмът като експлозивна доктрина влиза в противоречие с националните интереси на страните от Балканския полуостров. Турският държавен и недържавен фактор упражнява много силно влияние върху процесите, които се развиват във и през мюсюлманските общности на Балканите. Особено важен за Турция е най-вътрешният геополитически пръстен, който още Давутоглу подчертаваше като приоритет, и като жизненоважен – Косово, Албания, Северна Македония.
„Ако Турция не е в състояние – казва Давутоглу – да създаде на Балканите задгранична зона на влияние, тя не би могла да има значение в геополитиката, нито пък ще може да влияе на регионалните баланси.“ Звучи елегантно и като за пред Европа, но елитът на Турция често използва тезата, че Османската империя е била преди всичко балканска държава и че съвременна Турция е повече продукт на Балканите, отколкото на Средна Азия. Балканите изобщо са ключови в концепцията на неоосманизма. А трасето на турските интереси и влияние на Балканите минава през бошнаците и албанците. В този смисъл Турция гледа на албанската общност в Северна Македония като инструмент срещу сръбското, гръцкото и българското влияние.
В стратегията на САЩ балканският ислям е настъпателна или поне възпираща тактика срещу руското православно влияние на Балканския полуостров. Тази тактика дава свобода на Турция да нараства като влияние. Това е и причината България да бъде натискана да отмени претенциите си срещу Северна Македония, а не обратното – Северна Македония да приеме историческите факти. Историческата истина не е достатъчно удобна за бъдещото напътстване на Северна Македония, което ще се осъществява недвусмислено през албанския код.
Много важно е всички ние от съзнателни интуитивни същества да не се превръщаме в послушни овце. Би било хубаво външният натиск да не постига у политическите ни лидери ефекта на своеобразна колонизация на разума. Предните две народни събрания бяха жертва на културно-политически вандализъм, защото ежедневно парламентарната атмосфера се опустошаваше от някакви хора с неприсъщо поведение. Това народно събрание е заплашено от друго. От непремерената лекота, с която се нахвърлят решения на сложни проблеми, изискващи експертни анализи и консултации. Премиерът Кирил Петков ни дава усещането за една предстояща колективна инфантилизация в политическия ни живот. Опасността е съвсем сериозна, тъй като в управляващата колиция няма много партии, които са партии, а не бутафорни сбирки на случаен електорат.
Зоран Заев коментира, че с Кирил Петков са се разбрали до шест месеца да има положително решение от наша страна по казуса „Северна Македония“.
„Аз се надявам – каза Зоран Заев – новото българско правителство с помощта на президента Румен Радев да дадат положителни реакции.“ Уточняването на помощта от Румен Радев е доста показателно за предварителните договорки, въпреки че президентът все още в публичното пространство поддържа категорична позицията ни за Северна Македония.
Нека припомня, че Македония много трудно получи международно признание и основната причина за това бяха претенциите и недоброжелателството на Гърция за много неща, за името, за знамето, за текстове в македонската конституция и т.н. Отстъпвайки пред гърците, ЕИО през 1991 г. не призна независимостта на Македония заедно с тази на Босна и Херцеговина. Няколко години по-късно, през 1993-а ООН приема Македония, но без знамето и с временно наименование като Бивша югославска република Македония. Тогава Гърция наложи дори търговско ембарго на Македония и продължи да настоява за своите искания, никога не се отказа от тях. Независимо коя партия е на власт в Гърция, гърците имат безусловен консенсус по няколко линии, които са свързани с националната им сигурност и с културно-историческото им наследство. Част от тези линии са свързани именно с Турция и Северна Македония.
Така че когато новоизлюпеният ни премиер Кирил Петков решава да „поправя“ набързо сложни отношения, когато с лекота заменя маркери на национална идентичност за бизнес проекти, не е лошо да се поучи от съседите гърци. Защото утре окрилена от конкретна ситуация Северна Македония учтиво и по добросъседски ще включи и Пиринска Македония в своите активни мероприятия по национално обособяване.
На Площада на заложниците в Тел Авив продължават да се стичат хора от всички краища на Израел. Има такива, които три денонощия не са го напускали. Еуфория! Безброй журналистически екипи правят предавания за първите дни на мира. На огромни екрани повтарят щастливите мигове на завръщането на освободените заложници, откъси от речта в Кнесета..
Д-р Сийка Кацарова е новоизбраният президент на Европейската СПА асоциация . Д-р Сийка Кацарова беше избрана за президент на Европейската СПА асоциация "Аз съм ветеран в тази организация. Работя като представител на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм 18 години в екипа на Европейската СПА асоциация, като последните 9 години на..
"Когато става въпрос за мир в Близкия изток, винаги съм песимист , тъй като да говорим за Близък изток и мир, това обикновено е оксиморон , вследствие, на което включително и тези много позитивни стъпки, които се предприеха през последните дни, най-малко видяхме формализирането им, мисля, че трябва да се слагат в контекста на някаква малко..
"Мисля, че днес е ден на надежда, че могат да бъдат решени едни от най-сериозните проблеми на съвременния международен свят , а именно - войната, която се води в Близкия изток между терористични групи и Израел. Това може да доведе до нормализиране на цялата обстановка в региона, а оттам и подобряване на ситуацията в света ". Това отбеляза пред БНР..
"Това, което е най-сериозно в бюджета, е именно разходната част и по-скоро това, че разходите влизат в едно такова увеличаване, което може да се сравни с принципа на снежната топка ". Това обясни пред БНР Любомир Каримански , член на Управителния съвет на Българската народна банка: "Колкото повече време минава, толкова повече тя се увеличава,..
"Категорично от доста години не виждаме воля за това да се пречупи негативният фискален тренд ". Това коментира пред БНР Михаил Кръстев , икономист от Съюза за стопанска инициатива: "Фискалната политика на България е сгрешена поне от пет години насам - от 2019 година, която беше последната нормална фискална година . Оттогава се взимат..
" Не мога да кажа колко са зависими фирмите от политиците. Има очевидно неразбирателство ". Това каза пред БНР Стефан Софиянски , бивш кмет на София, във връзка с кризата с боклука в столичните райони "Люлин" и "Красно село": "Мисля, че проблемът е в липсата на добра комуникация между почистващите фирми и общината ", коментира Софиянски...
Шести блок на АЕЦ "Козлодуй" спира за планов годишен ремонт . Блокът има проблем с един от парогенераторите. Предвиждат се мерки да се установи какъв..
Има притеснение не само сред българските земеделци, но и сред европейските във връзка с общата селскостопанска политика. Това заяви пред БНР..
Трябва да бъдат загърбени дребнотемията, за да вървим напред. Това заяви пред БНР кметът на Пазарджик Петър Куленски, след като в града се проведе..