През последните двайсет години няма български премиер, който да не е поставял въпроса за коридор номер 8. Непрекъснато разписваме споразумения, от които нищо не следва. Защото северномакедонците не желаят да се строи такъв коридор включително и с европейски средства. Коридор номер 8 би дал възможност на България и Северна Македония много бързо да се сближат, да смесят гражданите и бизнеса си. Този коридор рязко би извикал изгубената историческа памет у македонското население, затова и този проект непрекъснато се блокира.
Сърбите не желаят това при никакви обстоятелства, а зад великосръбските амбиции стои още и Русия, която счита, че нейните интереси съвпадат с интересите на сърбите и сръбската експанзия на Балканите. Заради амбициите на Съветска Русия за излаз на Адриатическото крайбрежие Югославия винаги е била обект на стратегически операции от страна на съветските и западните служби. След смъртта на Тито обаче ЦРУ започва да губи влиянието си през добрите търговски практики. Затова още през 80-те години западният фактор предприема по-груба стратегия, ползвайки косовските албанци за катализатор на процесите на разпадане на федерацията.
Идеята за транспортен коридор номер 8 възниква след края на Студената война и с разпадането на Югославия, когато САЩ започват да изграждат нова военна инфраструктура на Балканите. Ако човек погледне внимателно трасето от Бургас до Скопие, ще установи, че т.нар. американски бази у нас или по-точно съоръженията за съвместно ползване са избрани именно по линията на коридор номер 8. Всъщност натискът за изграждане на военна инфраструктура на Балканите и големият интерес на НАТО към сигурността в Черноморския регион кореспондират директно с икономическата идея да се осигурят енергийни трасета от Каспийския регион към Европа.
Паневропейският транспортен коридор номер 8 свързва Адриатическото крайбрежие с Черно море и изглежда така с разклоненията си: Бари (Бриндизи-Отранто) Отрантски проток-пристанище Драч (пристанище Вльора - Тирана - Елбасан - Кяфасан - Струга - Кичево - Гостивар - Тетово - Скопие - Куманово - Крива паланка - Деве баир - Кюстендил - София - Пловдив - Бургас/Варна. Коридорът е интермодален и включва магистрали, пристанища, железoпътни линии, летища, тръбопроводи, оптични кабели, фериботни линии, комбиниране на всички елементи от инфраструктурата.
Подобен коридор е скъпо занимание и през 90-те години се разчита, че финансирането ще дойде по линия на големите транснационални енергийни корпорации. Тъй като Паневропейският транспортен коридор номер 8 е замислен като част от алтернативния път на каспийските нефтогазови ресурси към европейския пазар, Русия логично е изключително против и прави всичко възможно това да не се случи, включително, използвайки сръбския антибългарски натиск в Северна Македония.
От друга страна, руските експерти обичайно се забавляват като подхвърлят фразата: „А где газ, а где нефть?“. Трасето никога не се построява, защото идеята за него е свързана с проектите за Трансбалканския нефтопровод АМБО и Транскаспийския газопровод, който трябва да мине по дъното на Каспийско море. Русия веднага обяви като алтернатива на АМБО проекта „Бургас-Александруполис“ и така двата петролопровода взаимно загинаха.
Засега нищо не подсказва, че Бургас някога ще приема ресурси, идващи от крайбрежието на Грузия. Каспийскиите държави водят остри спорове за това докъде се простират границите им, чии са находищата и дали Каспийско море е море или езеро, тъй като законите, свързани със собствеността и правата на крайбрежните държави в двата случая са съвсем различни. През 2018 г. петте каспийски държави Русия, Иран, Азербайджан, Туркменистан и Казахстан се опитаха чрез една Конвенция да договорят отношенията си към морското дъно на Каспийско море, по което да могат да минават тръбопроводи, да го разделят на сектори, но като цяло споровете в различни аспекти продължават.
В района отдавна са се настанили големите западни енергийни компании. Битката за ресурсите в постсъветските републики винаги е била кой да изкупува газа и нефта, и как да се транспортира. Често има кой да го купува, но няма как да се транспортира. В този смисъл Русия винаги е имала предимство, заради тръбопроводите си, а съответно ЕС непрекъснато се опитва чрез редица директиви като т.нар. Трети енергиен пакет да отмени това предимство. Китай е другият играч, който навлиза изключително агресивно на територията на постсъветското пространство, с огромни инвестиции, договори за потребление, изграждане на трасета и неограничено време.
Европа вече не е единствения възможен платежоспособен купувач. По всичко изглежда, че вместо Европа да диверсифицира успешно доставките, нея я диверсифицираха като потребителски пазар.
Националните интереси на България около коридор номер 8 са свързани основно с приобщаването на Северна Македония. Не е нормално две съвсем близки държави да нямат лесни транспортни връзки. Това става само нарочно, с политическо решение за устойчиво разделяне. Коридор номер 8 не е изгоден и за Турция, която предпочита всички товари да минават през нея, най-вече енергийните трасета.
Добре е да се отбележи, че съвсем скоро Азербайджан започна да доставя газ по Трансадриатическия газопровод – Гърция, Албания, Италия, който е част от Южния газов коридор и всъщност е продължение на Трансанадолския газопровод. Но при проектирането са обмисляни два варианта: северен – България – Северна Македония – Албания; и южен – през Гърция и Албания към Италия. Логично е, че инвеститорът е избрал южния маршрут, доколкото Северна Македония все още е под силното влияние на Сърбия, респективно на Русия, и със сигурност би създавала обструкции. Това е и една от причините САЩ да натискат толкова много за влизането на Северна Македония в ЕС. Приобщаването е начин да се изтласква поетапно влиянието на Русия.
Поради това, че в момента има изостряне на противопоставянето между Русия и САЩ, транспортен коридор номер 8 може да придобие друго значение. И България трябва да използва момента, за да придвижи този проект до необратима точка.
От днес по графици за отделните общини в страната Българският червен кръст ще раздава пакети с хигиенни материали и основни храни. Те ще стигнат до над 640 хиляди нуждаещи се българи. Закупени са от Агенцията за социално подпомагане по европейската програма " Храни и основно материално подпомагане ". Едночленните и двучленните семейства ще получат по..
Британският министър на образованието Бриджит Филипсън заяви, че университетите трябва да действат, за да защитят еврейските студенти от тормоз и дискриминация в кампусите, излагайки мерки за справяне с антисемитизма. Бриджит Филипсън заяви, че се наблюдава "неприемливо увеличение на антисемитизма" в университетите и добави, че много..
Проливни дъждове предизвикаха наводнения в каталунската провинция Тарагона. В района е обявен червен код за опасно време. Гражданска защита изпрати предупреждение до мобилните телефони на местните жители да не напускат домовете си и да пътуват само в краен случай. Министерството на образованието в Каталуния отмени учебните занятия в пет района в..
Междинните резултати от Общинската избирателна комисия очертават ДПС-Ново начало като първа политическа сила в Пазарджик. На втора позиция са ПП-ДБ, следвани от БСП и ГЕРБ. Преди окончателните резултати и разпределението на мандатите в новия 41-местен парламент можем да кажем, че границата преминават ПП "Свобода", "Възраждане" и листата на бившия..
От днес Българският Червен кръст започва раздаването на помощи на нуждаещи се в Ямболска област. Хранителните пакети ще бъдат раздавани по график в петте общини на областта, като кампанията ще приключи най-късно в Ямбол. Близо 7200 жители на областта имат право да получат пакетите с трайни хранителни продукти и хигиенни..
В Ямбол завършва ремонтът на съоръжението, което регулира нивото на Тунджа в градския ръкав на реката. В продължение на няколко години изравнителят е в аварийно състояние, а заради опасност от срутване мостът, който е част от него, близо 10 години остава затворен. Дейностите продължиха повече от три месеца, като предварително беше..
Политическата битка в Испания се пренесе и в Деня на националния празник на страната. Тържествата не попречиха на лидерите да си отправят взаимни атаки и обвинения. Испания отбеляза националния си празник с традиционен военен парад в Мадрид. Крал Фелипе Шести, съпругата му Летисия, принцеса Леонор и инфанта София приеха манифестацията, в..
" Излиза, че Слави Трифонов е радетел на свободата на словото , което прави необяснимо внасянето на този мракобесен закон , подписан последно от..
"ГЕРБ и Пеевски водят целенасочени действия за отстраняване на кметовете на София и Варна. Тези две дестинации са им ключово важни за следващите..
"Не беше много необходима тази промяна. Донякъде управляващото мнозинство се опитва да направи ДАНС незаобиколим фактор. При положение, че..