Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Първият ремонтиран локомотив на Родопската теснолинейка беше изпратен за гара Септември

В завод в Русе са сменени всички системи и агрегати на локомотива

Снимка: Ани Петрова

Първият изцяло ремонтиран локомотив на Родопската теснолинейка беше официално изпратен от завода в Русе за гара Септември на 12 март 2022. Да изпратят старата "Баба Яга" са поканени всички жители и гости на града, за които железниците са страст.

Година и три месеца отне на екипа на единствения завод за локомотиви в България да обнови изцяло една от машините, които пътуват по живописния маршрут Септември-Добринище през Родопите, Рила и Пирин. Така само след броени дни старата "Баба Яга", както наричаха локомотив 77-002, ще отпътува от Русе към планината.

"Сменихме абсолютно всички системи и агрегати на локомотива, най-важното беше дизеловият двигател, направихме нови кабини, удобни за машиниста. Локомотивът вече е чист и икономичен. От стария локомотив остана рамата, всичко друго е ново, проектирано и произведено от нас в завода ни Русе", каза за БНР Цветелин Колев, управител на завода.

Снимка: Венета Николова
Договорът на фирмата с БДЖ е за пълно обновяване на още един локомотив, а след това специалистите в Русе имат готовност да помогнат и за останалите машини в състава. Макар че са запазили фирмените цветове на БДЖ - червено и бяло, русенските локомотивни майстори вложили нещо от себе си в дизайна - на малко табло показали маршрута на теснолинейката и вплели в него сърце - като знак за любовта им към тази стара и сантиментална машина.
"С много любов го направихме локомотива и всички бяхме много ентусиазирани по време на целия ремонт. От съвременния дизелов двигател почти не излизат вредни емисии. Това е най-модерният и екологичен дизелов двигател, който сме сложили. Локомотивът също е много дигитален и свързан посредством серия от сензори. Той в реално време предава към отдалечени сървъри състоянието на агрегатите. Има инсталирано видеонаблюдение. Това е най-дигиталният локомотив в парка на БДЖ, максималната скорост я запазихме - 160 километра в час. Това е конструктивната му скорост, но трасето не позволява скорости по-високи от 30 километра в час по тази линия", допълни за предаването "Закуска на тревата" Цветелин Колев.
 
Повече можете да чуете в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Пътуване назад във времето с първа спирка - Военната академия "Георги Раковски"

Пътуваме назад във времето и ще ви разкажем за място в София, където са се провеждали исторически срещи и са се взимали важни решения за съдбата на България - Военната академия "Георги Раковски". Ще поговорим и за макетите като начин да съхраним и популяризираме архитектурните паметници и културно-историческите обекти от миналото. А в края -..

публикувано на 26.11.25 в 15:09
Полина Карастоянова

Поли Карастоянова: 2026-а година ще бъде по-добра за българския туризъм

2025-а година е определена като най-успешната  след последната 2019-а преди пандемията. От Националния борд по туризъм отчитат един ръст, който ще надхвърли 5 процента. "Много по-важно е да отворим очи и да видим разгърнатото портфолио и продуктовото предлагане, фокусът върху онези възможности, които България предлага, свързани с култура,..

публикувано на 25.11.25 в 13:42
Мартин Димитров

Мартин Димитров: Сегашното управление става опасно за финансовата система

"Аз съм озадачен, че предлагат Българският спортен тотализатор да се даде на концесия, защото такава мярка не се предлага между първо и второ четене на бюджета . Прави се сериозно обществено обсъждане. Това ми напомня за тази комисия от 27 секунди, която бяха направили скоро, която е символ на методите на работа на това управление - да няма..

публикувано на 25.11.25 в 09:16
Хранителна банка в САЩ

Кърт Шулц за бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас

За бъдещето на хранителното банкиране по света и у нас говорим в рубриката "ИМА ЛИ МЕГДАН" в "Графити по въздуха" с Кърт Шулц, който гостува в България, за да одитира дейността на Българската хранителна банка. Кърт Шулц е консултант по инфраструктура, складове и логистика в Глобалната мрежа на хранителните банки, която подпомага с консултации..

публикувано на 24.11.25 в 15:46

ИИ и туристическите платформи - кое е новото и кое е "забравеното старо"?

Все повече туроператори и туристически платформи залагат на изкуствен интелект - системи, които анализират нашите предпочитания, предлагат персонализирани маршрути и дори предвиждат кога ще потърсим следващата си почивка.  Изкуственият интелект вече може да избере най-изгодния полет, да предложи хотел според личните ни предпочитания, да подреди..

публикувано на 24.11.25 в 14:44

Дигитален туризъм и нови професии на изкуствения интелект в сферата

Българската стопанска камара представи сценарии за развитие на дигиталния туризъм и варианти на новите професии на изкуствения интелект в индустрията на гостоприемството. Експерти прогнозираха, че до 10 години масово персонализираните продукти ще завземат пазара в сектора, резервациите ще се правят през изкуствения интелект, ще работят..

публикувано на 23.11.25 в 11:53
с. Баните, община Баните

Старата минерална баня в Баните ще стане музей на балнеологията

Община Баните стартира амбициозен проект за възстановяване и преобразяване на старата минерална баня в централната част на селото. Целта е да бъде създаден уникален музей на балнеологията, който да привлича туристи и да представя историческото значение на минералните извори в региона. Проектът, който се реализира с подкрепата на..

публикувано на 23.11.25 в 07:45