Гугъл референтните училища преобръщат представите за традиционните елементи от обучението – тежката раница, хартиените учебници, възпроизвеждащият наготово поднесените знания ученик. Новите методики на обучение превръщат учителя в модератор на учебния процес, хартиените учебници – в дигитални устройства, а учениците – в откриватели.
"Определено всички са много по-мотивирани отпреди, тъй като е много по-интересен начинът на работа, имаш много повече свобода, по-лесно е да наваксваш с работа, ако си отсъствал", споделя десетокласничката Сиана Кузнецова от Втора английска гимназия в София, която успешно въвежда дигиталните платформи на Гугъл за обучение на учениците.
Александър Ангелов от Центъра за творческо обучение помага на редица български училища да внедрят технологии в образователния процес.
"В Щатите над 90% от учениците и учителите имат такива профили. По същия начин ги използват в Австралия, Япония, Канада, Испания, Великобритания. В Централна и Източна Европа поради културни причини е по-различно."
Към днешна дата половината ученици и учители в страната вече са „в облака“. Сега в над 50 училища, повечето от които са държавни или общински, в близо 200 паралелки от 8-и клас нагоре, учениците се обучават по модела 1:1 - имат лаптоп, през който могат да стигнат до всеки учебник.
Учителите се обучават в методики не да четат урока и да се изпитват на дъската, а да работят в група с учениците.
"Има няколко начина, по които технологиите могат да влияят, ние се опитваме да намерим добрия начин, добрия баланс и този добър баланс винаги е свързан с ролята на учителя", коментира Иван Господинов от Сдружение „Образование без раници“, в което вярват, че всеки ученик в 21-ви век трябва да има достъп до безплатни онлайн образователни ресурси и да е дигитално включен и грамотен.
Господинов смята, че освен инструмент за разсейване, технологиите могат да бъдат и много добър инструмент за фокусиране на учениците.
Ролята на технологиите в класната стая е да правят учебния процес по-ефективен и смислен, увлекателен и лесен.
"Моделът 1:1 е много ефективен в някои училища, в които се изпълнява. В днешно време повечето от учебниците имат и електронен вариант. Важното по-скоро в учебника е как е поднесена текстовата информация. Дали ще е на хартия или на екрана – и в двете има полза, и там трябва да се търси балансът."
Иван Господинов допълва, че работата с текста е важна, защото "в университета няма как да стане с клипчета само или с аудио книги", но може би учебниците трябва да са по-малки, за да се включват в обучението различни материали.
Валентина Терзиева от Института по комуникационни и информационни технологии на БАН от години изследва различни технологии и игрови модели за обучение.
"Технологиите могат да ги стимулират да учат по естествен за тях начин. Днешното поколение е израснало с технологии още от рождението. Те са свикнали и ги възприемат като естествена среда за всяка една дейност, включително за учене", изтъква тя.
Терзиева откроява и недостатъците:
"Същевременно могат да бъдат препятствие за учене. Затварянето във виртуалния свят пречи на естествените човешки взаимоотношения, ограничава социализацията на младите и задълбочава психологически проблеми. Технологиите предоставят прекалено много лесни за използване инструменти, готови решения. Понякога за учащите е много по-лесно да се възползват от тях, вместо да измислят тяхно решение, да приложат творчество, да предложат други варианти."
Чуйте повече в звуковия файл."Тогава, когато една държава се развива като модерна държава, в нейната основа е заложено образованието , а един от основните приоритети в това образование, е неговото качество ". Това отбеляза пред БНР проф. д-р на науките Стойко Стойков , инженер и полковник от запаса: "За съжаление, точно плагиатството, което придоби изключително широк..
" Много е трудна връзката с близките ми в Газа, защото нямат ток и ако успеят да си заредят телефоните, могат на седмица около 20 минути да говорят, колкото да се чуем. Положението е много тежко. Хора падат по улиците , много е тежко наистина. Даже аз имам едно видео, което показва журналист на "Ал Джазира", докато снима на живо, хора падат след..
"Продължаваме промяната" имат пълно основание да твърдят, че институциите по някакъв начин злоупотребяват по отношение на тях с правомощията си ". Това коментира пред БНР Ивет Добромирова , журналист, PR експерт: " Проблемът е, че те са част от този проблем . Те спомогнаха за това институциите да бъдат превърнати в репресивен орган и сега се..
"Творчески терминал България - Израел" е с четвърто издание сега и е обратна връзка на Международния фестивал на българското изкуство или българските изкуства "Българска душа на святата земя" . Това каза пред БНР Весела Райчинова , кореспондент на БНР в Израел: " Това не е религиозен фестивал . Това е фестивал, който беше създаден под..
"Смяната на противопоставянето от Изток-Запад на статукво-промяна дава възможност за някакъв опит за сближаване, за синхронизация, но в никакъв случай не и на някакви директни общи действия на тези политически сили, защото там различията са прекалено големи, особено между "Продължаваме промяната" - "Демократична България" и "Възраждане" . Това заяви..
Плевенска фирма изнесе данни за неплатени суми от Община Плевен по договор като подизпълнител на "Паркстрой“ . Каква е причината за тази ситуация след твърдението, че Общината няма финансови проблеми? Какво се случва с оранжерията и закупената техника на "Паркстрой“, след като управителят беше освободен от Общинския съвет, но заведе съдебни дела и..
" Самоубийството може да бъде израз на много неща , но като че ли на първо място бих могъл да кажа, че самоубойството е израз на екзистенциална субективна криза у личността ". Това обясни пред БНР Даниел Генков , криминален психолог: "Тогава, когато индивидът е изправен пред непреодолима обективна или пък субективно преживяна ситуация, която..
„Комисията за противодействие на корупцията е обвързана с получаването на средствата по Плана за възстановяване от Европейската комисия. Този план, както и..