Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лилия Абаджиева: На път сме всеки театър да се превърне в малка тоталитарна държава

„От листата на големите театри бяха тотално зачеркнати големите български режисьорски имена. Подобна санкция не е имало дори по времето на комунистическата цензура"

Лилия Абаджиева
Снимка: Ани Петрова

В Народния театър все още има напрежение. В основата му е бунтът на режисьора Александър Морфов срещу пиара Велислава Кръстева. Стигна се и до оставки. Такива подадоха Захари Карабашлиев и Явор Гърдев.

Последните скандали нанесени толкова огромни щети на театъра, че публиката би могла да се отврати, заяви пред БНР режисьорът Лилия Абаджиева.

„Ние, които се занимаваме с театър, обясняваме феномени като човек, създание и култура. Правим опит да дадем оптимистична перспектива. Да се занимаваш с изкуство е нещо голямо. То трябва да е съпътствано и с развитие на човечността в теб и в обществото“.

Тя не пожела да коментира формата на протест, която е избрал Александър Морфов, но заяви, че не бива да става достояние на обществото.

„Тези процеси, които се завихриха там, са доказателство, че разпад има не само в театъра. Има саморазрушаване на етиката и на природата на изкуството. Превръщаме се в едно саморазрушително общество“

Необходимо е да се конституират нови правила и те да бъдат ясно разписани, убедена е Лилия Абаджиева.

От листата на големите театри бяха тотално зачеркнати големите български режисьорски имена. Подобна санкция не е имало дори по времето на комунистическата цензура. Това са държавни културни институти. Не може театрите да са под едноличното управление на една единствена личност. Режисьорските колегии трябва да решават репертоарния план и да имат грижа за развитието на всеки един актьор.

Тя обаче не е сигурна дали има политическа воля да се нанесат подобни корекции.

На път сме всеки театър да се превърне в малка тоталитарна държава“.

Делегираният бюджет е една доста примитивна форма на финансиране, която унищожи природата на театъра, обясни Лилия Абаджиева.

Появиха се едни увеселителни спектакли. Цялата система  е изкривена. Катаклизмите в Народния театър са плод на много грешки. Надявам се да се въведат корекции. Трябва да се оптимизират конкурсите и критериите, по които се назначават хората, за да има ръководно ядро, а не еднолично самовластие“.

Цялото интервю на Петър Волгин с Лилия Абаджиева може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шесто издание на Фестивала на българската книга в Брюксел

На първи и втори юни в Брюксел ще се състои шестото издание на Фестивала на Българската книга. Наши автори гостуват в белгийската столица за среща със своите читатели от българската общност там. Какво да очакваме?  Българската културна асоциация в Белгия съвместно с издателство ICU и с подкрепата на Посолството на Република България в..

публикувано на 31.05.24 в 16:00

"Отпечатъци от Антарктида" - изложба акварели на Марина Великова

" Отпечатъците, които Антарктида остави в мен, са много дълбоки.  Те дълго ще излизат на повърхността под най-различна форма.  Мястото е много силно и въздейства много дълбоко.  Отпечатъците са резултат на моите дълги размишления, на моето вглеждане в мястото, на чувствата, които минаваха през мен в този период". Това сподели пред БНР и..

публикувано на 31.05.24 в 11:59

Акварелната изложба на Марина Великова "Отпечатъци от Антарктика" - леденото приключение продължава

Тя е Марина Великова. Червени коси, синьо-зелени очи, авантюристичен дух и философска душа. Марина беше част от групата български артисти, които на 15 май през 1996-та година на платото под връх Калапатар, точно срещу Еверест, на 5350 метра надморска височина, осъществиха най-височинния концерт на планетата, влязъл в Книгата на рекордите на Гинес...

публикувано на 30.05.24 в 17:02
Интервю на Веселина Миланова с Мария Тодорова

Прекалено ли е да мечтаем за утопия? Фестивалът ShapeShift ще потърси отговор!

В НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" за втора поредна година ще се проведе Фестивал за изкуство, технологии и иновации ShapeShift .  Темата на тазгодишното издание е " Прекалено ли е да мечтаем за утопия? ".  Тя е провокирана от събитията, които се случват в света през последните две години, обясни пред БНР Мария Тодорова, куратор на фестивала...

публикувано на 30.05.24 в 11:00
Българска галавечер в Музикферайн - Виена

Българска галавечер в Музикферайн увенча честването на 24 май във Виена

На 25 май в зала „Брамс“ на престижния виенски концертен комплекс Музикферайн се състоя емоционална галавечер на българската култура и музика, посветена на светлия празник 24 май.  Бляскавото събитие с участието на великолепни български и австрийски музиканти беше организирано по идея на виртуозната българска пианистка Донка Ангъчева...

публикувано на 29.05.24 в 20:50
Клементин Марген

Звездата Клементин Марген гостува в поредицата "Съкровени гласове"

В петък, на 31 май, в зала "България" ще бъде заключителният концерт от първия сезон на “Съкровени гласове“, в който световноизвестната българска оперна певица Соня Йончева представя свои звездни колеги на наша сцена. Френският мецосопран Клементин Марген, смятана от критиката за една от най-добрите изпълнителки на ролята на Кармен в света, ще..

публикувано на 29.05.24 в 20:27
Милен Начев - диригент

Диригентът Милен Начев се завръща на родна сцена след 22 години

На 30 май, след повече от 20 години отсъствие от родните сцени, диригентът Милен Начев ще застане на пулта на Софийската филхармония. В програмата са подбрани атрактивни пиеси от началото на ХХ век - на композиторите  Морис Равел,  Пол Дюка,  Мануел де Файя и  Николай Римски-Корсаков.   Маестро Начев е след най-високо ценените български..

публикувано на 29.05.24 в 12:54