"Имаме положителен ОВОС, който е влезнал в действие, той се реализира, той е от 2008 г. Този ОВОС допуска в района на Кресненското дефиле магистралата да мине по два начина – чрез тунел или чрез обходен маршрут в полите на планина Пирин. През следващите години обаче Агенция "Пътна инфраструктура" не е направила нито една стъпка, за да проектира тези два разрешени от процедурата по ОВОС през 2008 г. варианта. Още повече, че действащият ОВОС (този от 2008 г.) и на чието основание се строи магистралата, изисква магистралата да започне в района на Кресненското дефиле – той да е първият район, тъй като това е тясното място. Това не е направено от следващите кабинети, започнати са други участъци от магистралата", обясни Белев в интервю за предаването "Хоризонт до обед".
Той припомни, че през 2017 г., под натиск на строителите на магистралата, се приема вторичен ОВОС, частично изменение, който казва – "ние считаме, че вместо да правим магистрала в района на Кресненското дефиле, трябва да се направи един главен път в посока на Гърция, в полите на Пирин". Още през 2019 г. ЕК казва, че този ОВОС има съществени проблеми и не може да се приеме за легитимен, подчерта експертът.
"Разбирам, че строителите са доволни от това. Но аз като потребител – предпочитам да имаме цяла магистрала, вместо един главен път", посочи още той.
По думите му този ОВОС от 2017 г. вече е изтекъл. Процедурата е ясна и не трябва да се започва отначало, категоричен бе той.
При новите цели, които са одобрени, също имаме сериозен проблем от служебния кабинет, подчерта Тома Белев и обясни:
"Сегашният служебен министър на околната среда и водите си позволи да прескочи Министерския съвет при одобряването на тези цели, което е нарушение на закона – той ги одобри в една заповед, която сам си подписа. Това е нарушение на Закона за биологичното разнообразие. Още повече, че този член, на който се позовават заповедите, е разглеждан от Конституционния съд, направено му е ясно тълкуване и служебният министър премина през закона и решението на КС само и само да имаме одобрени цели, които имат сериозни проблеми".
Според еколога в новите цели са пренебрегнати най-добрите научни познания.
"Това, което трябва да се направи в момента, е да се осъвременят тези цели, да минат през съответния ред, да се отразят най-добрите научни познания в тях, АПИ да разработи на едно и също ниво вариантите, които се подлагат на оценка – тепърва да разработват след 15 години. АПИ 15 години не си е свършила работата, както е указано от решението по ОВОС и както ЕК го е казала в специални писма към българското правителство през 2019 и 2022 г.".
Магистралата трябва да се прави по реда на закона и да не се правят компромиси с околната среда или транспорта, каза Тома Белев. Той отново повтори, че вариантът, който се гледа през 2017 г., е за главен път, а не за магистрала:
"Това, което изисква икономиката на България и идеята за опазване на околната среда, е да имаме магистрала през цялата територия на България, а не главен път. Ние ако искахме да имаме главен път, отдавна да сме го построили".
Ако се спазват всички закони и АПИ започне да работи, в рамките на 3 години може да бъде сключен договор за строителството на магистрала, а не главен път в района на Кресненското дефиле, прогнозира Тома Белев.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
В изказване от парламентарната трибуна министърът на вътрешните работи Даниел Митов заяви, че много от упреците, отправени от народните представители, се отнасят за случаи при негови предшественици. Министър Митов даде информация по случая от ноември миналата година в Пловдив с акцията за разбиване на контрабанден канал за цигари от служители на ГДБОП,..
Министерският съвет одобри Александър Корнезов за кандидат на Република България за съдия в Съда на Европейския съюз (СЕС). Решението беше взето на заседанието днес по предложение на двама министри - министъра на външните работи Георг Георгиев и министъра на правосъдието Георги Георгиев. По силата на чл. 253, ал. 2 от Договора за функциониране на..
Правителството одобри и изпрати на Европейската комисия искането за изменение на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Промените целят и адаптиране на Плана към променената икономическа и политическа среда, включително последствията от войната в Украйна, енергийната криза, инфлацията и драстичното увеличение на разходите в..
Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов съобщи, че е изготвен план в България да се изгради модерна фабрика за барут от най-големия концерн за военна индустрия в Европа “Райнметал”. Стойността на проекта е 420 милиона евро, посочи Борисов, който вчера се срещна в Германия с изпълнителен директор на “Райнметал”. "Договорът е готов, най-бързо става за 2 години,..
Най-бавният влак, не само за стандартите за България, Кюстендил-Гюешево вече се движи с по-висока скорост - до 40 км в час, казаха жп специалисти. Доскоро композицията изминаваше разстоянието от 34 км - за час и четиридесет минути, със средна скорост 20-25 км/ч. Пътува в дните сряда, събота и неделя. Бавната скорост по направлението..
Израелските войски контролират две трети от територията на Ивицата Газа. Министърът на отбраната Израел Кац заяви днес, че армията ще остане за неопределено времев така наречените "зони за сигурност" освен в Ивицата Газа и в Ливан и Сирия. "За разлика от преди израелските военни няма да напуснат зоните, които са били разчистени и взети под..
На фона на продължаващите преговори за примирие в Украйна Киев удължи военното положение в страната с още 90 дни. Над две трети от депутатите във Върховната рада подкрепиха предложението на президента Володимир Зеленски. Военното положение в Украйна и мобилизацията продължават до 6 август. В същото време представител на украинското..
В Плевен отбелязват 25 години от създаването на първото частно лечебено заведение за извънболнична и болнична медицинска помощ в Северна България...
В училище трябва да се изучава вероучение , изказа мнението си пред БНР Иван Стамболов - журналист и публицист. Според него предлагането на..
Ужасна грешка е цялата война - агресията на Русия срещу Украйна, но тази грешка може да я коригира единствено Владимир Путин , а виждаме, че той няма..