Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Училището - казарма, или място за развитие? Ще превърнат ли санкциите родители и учители във врагове?

Снимка: БГНЕС

Образователната система е създадена да образова, подкрепя и спазва правата на децата. Санкциите противопоставят учители и родители и ги кара да водят война помежду си.

Това мнение изрази пред БНР Мария Брестничка от Националната мрежа за децата. 

Според нея вместо да се търсят начини учителите и родителите да се обединят, наказанията ги превръщат във врагове, от което не печели никой. По думите ѝ "най-лесно е да накажем детето", което е в най-ниската позиция в системата.

"Не може да призоваваме за санкции. Това е абсолютно скандално", заяви Мария Брестничка по повод апела на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" за затягане на санкциите в училище. Според нея целта на новите предложения е "да имаме казарма, в която оценките за дисциплина да са балообразуващи".

"Да развяваме тоягата и да проповядваме идеята за бой, глад и тесни обувки за начин, по който децата да бъдат образовани", е неработещо, коментира  Брестничка в предаването "Хоризонт до обед".

"Пред нас имаме цивилизационен избор – дали искаме училище, в което учителите са пъдари и основната им функция да налагат санкции, или искаме училище, което може да приобщава и децата да могат да се развиват. Ролята на училището не е да бъде казарма и дисциплинираща институция."

Брестничка смята, че трябва да се отдели време да се разбере защо дадено дете има проблемно поведение, защото зад това винаги се крият някакви причини. Едни правила се спазват добре, когато са изготвени съвместно, посочи тя и попита по какъв начин децата са въвлечени в изработването на правилата.

Учители и родители в Силистра са на мнение, че диалогът и комуникацията помежду им е ключът за справяне с децата с лошо и неприемливо за възрастта им поведение в училище.

Нормативно въпросът с налагането на санкции на ученици е уреден, смята директорът на СУ "Никола Вапцаров" в Силистра Калоян Нейков.

Мерките са разписани в няколко документа - в Закона на МОН, в Наредбата за приобщаващото образование, във всеки училищен правилник. На хартия пропуски няма.

"Когато го изговорим всички заедно, в група и в екип, преди да се стигне до каквото и да е наказание на хартия, нещата се получават", пояснява Нейков. Според него целта е не просто някой да бъде наказан, преместен и изгонен, а да има осъзнаване на грешките и провинилият се да си промени поведението.

Няма механизъм за санкции в началния етап на образованието, уточнява директорът.

"Говорим за системни нарушения от страна на малко по-големи ученици – трети, четвърти клас, които могат – дали те, дали техните родители, да бъдат леко респектирани с една санкция от типа забележка, а защо не и понякога, когато детето не се вписва в класа, нарушава дисциплината, но родителят не желае да го премести в друго училище, а всички останали родители се притесняват за комфорта на своите деца - училищното ръководство, съвместно с екипите, ако трябва и с обществения съвет, да вземат решение и даденият ученик да бъде преместен в друго училище."

"В началния етап учителят поставя началото на този вид общуване. Аз разбирам позицията защо нямаше досега наказания, защо няма и оценки, защо няма повтаряне на клас, но сега вече, сблъсквайки се пореден випуск с това, разбирам – трябва да има промяна", споделя преподавателката Марияна Маркова. Според нея може би трябва да има  "нещо като етичен кодекс" във всяко училище.

За родителите налагането на санкции трябва да е премерено, за да не се стига до обратен ефект. Основното мнение е, че учителите трябва да работят с тях, да не се страхуват от комуникацията със семейството, а когато няма разбиране, то тогава санкцията да е за родителите.

"Налагането на санкции на учениците за нарушаване на училищните правилници, на дисциплината, не работи. Педагозите и учителите, които би трябвало да ги прилагат, не срещат никаква подкрепа от родителите на санкционираните ученици."

"Санкции трябва да има, но трябва да се направят доста опити, преди да се санкционира детето. Опити да се изправи поведението, да се говори с родителите."

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Венелин Стойчев

Защо лекарствата за деца у нас не са безплатни?

" Когато децата плащат цената – публичното финансиране на лекарства за деца между солидарността и предразсъдъците" – така е озаглавено проучване, поставящо на фокус темата за заплащането на тези лекарства. Изследването, проведено от Института по философия и социология на БАН, е част от по-голяма инициатива - "Цветно утре за нашите деца", дело..

публикувано на 25.02.25 в 12:06

Надежда Цекулова: Голямата червена лампа са медицинските сестри и акушерките

Бележник 2025 ще покаже какъв е успехът на държавата в грижата за децата. Националната мрежа за децата продължава подготовката на 14-ото издание на годишния мониторингов доклад. И тази година анализът ще бъде изготвен от десетки независими експерти и ще включва оценка за напредъка на държавните институции в 9 области. Експертното проучване ще се..

публикувано на 25.02.25 в 11:46

БНБ с нова серия отговори за присъединяването към еврозоната

Българската народна банка публикува нова серия с въпроси и отговори за присъединяването на България към еврозоната .  Секцията се намира горе в ляво на сайта на институцията, като всеки потребител може да намери данни за превалутирането, промените в банковите резерви и нормативните промени, свързани с въвеждането на единната европейска валута.  В..

публикувано на 24.02.25 в 16:10
Демонстрация в подкрепа на Украйна в Отава, 23 февруари 2025 г.

Украйна - 3 години след нахлуването на Русия

Политически и дипломатически совалки предстоят в Киев, но и отвъд океана в деня, в който отбелязваме 3 години от нахлуването на Русия в Украйна . Володимир Зеленски е готов да се раздели с президентството, ако това ще донесе мир на страната му, но е категоричен - Украйна кани на масата за преговори, не някой друг . Първоначалният вариант на..

публикувано на 24.02.25 в 08:15
Бойци на

Израел ще отложи освобождаването на палестински затворници

Премиерът на Израел Бенямин Нетаняху заяви, че освобождаването на палестински затворници от израелски затвори съгласно споразумението за прекратяване на огъня в Ивицата Газа, ще бъде отложено, докато "Хамас" не сложи край на унизителните церемонии за освобождаването на израелски заложници, предадоха световните агенции. "В светлината на..

публикувано на 23.02.25 в 13:07
Първан Симеонов

Първан Симеонов: Протестът на "Възраждане" ще уплаши и ще има обратен ефект

Цялото интервю на Явор Стаматов с Първан Симеонов в предаването "Неделя 150" чуйте в звуковия файл. 

публикувано на 23.02.25 в 13:06
Американската и руската делегации на среща в Рияд, Саудитска Арабия, февруари 2025 г.

Майкъл Кимидж: Различията между Москва и Киев са фундаментални. Примирието може да се окаже пауза

Отвъд войната на думи между лидерите на САЩ и Украйна – която не попречи на диалога за сигурност и минерали между двете страни да продължи – с преговорите между руската и американската страна в Рияд тази седмица най-после започна да се избистря подходът на новия американски президент към уреждането на конфликта в Източна Европа. Пратениците..

публикувано на 22.02.25 в 10:18