Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Васил Вълков от "Хели Мед Сървисис": Пилотът на медицински хеликоптер винаги гони "златния час"

Васил Вълков- директор „Летателна експлоатация“ в "Хели Мед Сървисис“
Снимка: Личен архив
"За да стане човек пилот на хеликоптер, той преминава през обучение, включващо различни модули, или през така нареченото интегрирано обучение във висшите военни училища", разказа в интервю за "Хоризонт“ пилотът-инструктор Васил Вълков, който е директор „Летателна експлоатация“ в "Хели Мед Сървисис“ – държавното дружество, обявило обществена поръчка за наем на медицински хеликоптер, на който ще се обучават бъдещите кадри като част от системата ХЕМС за оказване на спешна помощ по въздух.

"Пилотът на медицински хеликоптер винаги е притиснат от времето, в което трябва да се действа. Там се гони "златния час", нещата не трябва да се случват прекалено бързо, но всеки е притиснат от времето, защото иска да бъде максимално бързо свършена дадената задача - да се отиде до мястото, където има пострадал, да се пренесе до болница", обясни Васил Вълков.

По думите му значение има и метеорологичното време, тъй като при намалена видимост трябва да се взимат нестандарни решения. Ако се отива на място, на което е станала катастрофа, или в планината, е нужно бързо вземане на решения.
"Решаващо значение за вдигането на хеликоптер, който да окаже медицинска помощ, има състоянието на пострадалия човек.

Лекарите преценяват дали да се изпрати линейка или хеликоптер, или ако е в планината, да се изпратят планински спасители. Хеликоптерът е скъпо струваща задача, но ако състоянието на човек е животозастрашаващо, предимство има тази машина", допълни пилотът, който има опит в изпълняването на такива задачи с частна фирма преди години.
"Ако трябва да разкажа за опита си в системата HEMS, от 2013 до 2019 година в една авиокопмпания бяха закупени медицински хеликоптери, започнахме извършването на тази дейност, ходихме на обучение при наши колеги вчужбина.
Работехме със застрахователна компания, но нямахме подкрепа от държавата и така след пет години, в началото на 2019 г. хеликоптерите бяха продадени и този вид дейност беше прекратена.

През 2009 имаше друга компания с медицински хеликоптери, ЕЪРБАН, но и тя прекрати съществуването си. След 2019 до момента, както виждате борбите са големи...", разказа в "Закуска на тревата" Вълков.

По поясни, че от предишните обучени кадри за работа на медицински хеликоптер, почти няма пилоти, които могат да се използват. Към момента трима от колегите на Вълков, могат да бъдат използвани, като се обучат и нови хора, които също са налични.

1000 часа опит на въздухоплавателно средство, от които 500 на хеликоптер - това е опитът, който е необходим като минимално изискване за пилотите на хеликоптер", поясни още пилотът.

Той припомни, че в момента процедурата за наемане на медицински хеликоптер за срок от една година, обявена от "Хели Мед Сървисис", е спряна заради жалба в Комисията за защита на конкуренцията. Иначе в обществената поръчка участват две фирми с оферти за даване под наем на хеликоптер.

"Според мен е реалистично до края на годината да имаме поне едни медицински хелкопитер - закупен или под наем, но по една или друга причиан имаме доста голям отпор на целия този процес в момента. Имаме някакво обяснение защо е така...

В момента за поръчката за медицинския хеликоптер, който трябва да е втора употреба и под наем за една година, неговата цел е да се разработят бази по територията на страната и по болниците, където ще се изпълняват полетите, ще се транспортират пациентите, за да се подготви цялата тази система, кокато дойдат новите хеликоптери, направо да започнат работят, да се обучават пилотите", изтъкна още Васил Вълков.
Подчертавайки, че отново има попадена жалба от фирма, нямала дейност от две години, срещу поръчката...което според Васил Вълков е това е атака срещу системата, която искат да се създаде.


Още по темата в звуковия файл.
По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

150% ръст на фалшивите сайтове за онлайн пазаруване от октомври насам

Отчетен е 150% ръст на фалшивите сайтове за онлайн пазаруване в световен мащаб от началото на октомври , сочат доклади на различни лидери в киберсигурността.  Данните цитира пред БНР  Обретен Обретенов, отговарящ за информационната сигурност в международна компания, базирана във Варна. Той се занимава още с експертизи по компютърна криминалистика..

публикувано на 27.11.24 в 06:52

Повече места за паркиране в синята зона във Велико Търново, но с такса вече и в събота

Във Велико Търново се предвижда синята зона за паркиране да бъде разширена с 87 места, но и да се увеличи времето на работа, включително и в съботните дни . Местата за платено паркиране се управляват от общинското търговско дружество "Паркинги и гаражи".  Промяната среща недоволството на хората, защото няма алтернатива за паркиране ...

публикувано на 24.11.24 в 19:00

Лъчезар Вълев: Румъния винаги е гледала на запад

В Румъния предстои триседмичен изборен маратон – президентски и парламентарни избори. Новината за пълноправното членство на Румъния в Шенген е чудесен предизборен кампаниен подарък за румънския премиер Марчел Чолаку - главно действащо лице в преговорите и с австрийците, и с унгарците, които са начело на европредседателството. Това каза..

публикувано на 23.11.24 в 12:13
Радостин Върбанов

Кои са "вратичките" в Закона за движение по пътищата?

На 11 ноември само бързата и адекватна реакция на шофьор на училищен автобус предотврати тежка трагедия с 19 деца в Свищовско. В следобедните часове тир с румънска регистрация, движещ се с несъобразена скорост, навлезе в насрещното платно на завой в село Вардим и секунди го деляха от челен сблъсък с ученическия автобус. Шофьорът на ученическия..

публикувано на 22.11.24 в 18:30

Технологиите като "глас" на невербалните хора

Над 100 000 деца и възрастни у нас имат затруднения в говора и комуникацията . Това са хора с ДЦП, аутизъм, афазии, деменция, интелектуални затруднения и други състояния. Допълваща и алтернативна комуникация (ДАК) помага на хиляди невербални хора по света да общуват и да се развиват. "Темата е много важна. Тя касае много хора, които..

публикувано на 22.11.24 в 12:23

Епохата на Водолея - ера на приятелство и разбирателство, на бум от нови открития

Семейство Галина Герасимова и Андрей Грива разказват за ерата на Водолея - за човека между технологичния напредък и непреходните човешки ценности . Тя е историк, богослов, режисьор и издател, а той е музикант и лектор по теми за живота и словото на Учителя Петър Дънов. И двамата са изкушени от астрологията и имат много познания в..

публикувано на 22.11.24 в 09:01

Проф. Николай Габровски: Време е да бъде изработен национален план за мозъчно здраве

Време е да бъде изработен национален план за мозъчно здраве. Това каза проф. Николай Габровски, председател на фондация „Съвет за мозъчно здраве“, организатор на кръгла маса „Мозъчните заболявания – предизвикателства и решения“. По думите на проф. Габровски 180 милиона души в Европа живеят с мозъчни заболявания, но вероятно са повече, тъй..

публикувано на 17.11.24 в 07:01