Първият синьо-зелен вагон, т. нар. прототип, предстои да бъде изпитан най-напред в завода, откъдето излиза, а след това и в специализирана лаборатория в Румъния. Конструкцията под модерното оборудване и новия интериор е от вагони, произвеждани 1988 – 1990-та година в същия завод – дряновския. Това е серията Б 84. Ясни са спомените оттогава на Цветан Лилов, за когото активната работа в сферата на вагоностроенето продължава като главен конструктор в завода.
Проектът за модернизация на 15-те пътнически вагона беше възобновен след забавяне от година и 4 месеца и спорове около договора, сключен през пролетта на 2021 година между БДЖ – Пътнически превози и изпълнителя, избран след проведена обществена поръчва, но без конкурс. От БДЖ се позовават на правото на интелектуална собственост върху модела Б 84, произведен в същия завод, някога държавно предприятие. Доказва го документацията, съхранена в пълнота, казва сегашният собственик Валери Димитров и показва подредените класьори с паспорти на вагоните от серията и технологичните карти. Изтъква, че проведената обществена поръчка е законна, като посочва, че прокуратурата не е намерила данни за престъпление.
Така с нов времеви график модернизацията на возилата по договора за почти 27 милиона лева без ДДС продължава. Въпреки закъснението, цената по сделката няма да бъде променяна - казва Димитров. Един рециклиран вагон ще струва 1,8 млн. лева без ДДС.
Детайлите, които само за един вагон са повече от 23 хиляди, проектира с екипа си Христо Христов, който също е сред доайените в тази сфера.
"Никой досега не е правил такъв вагон в България, бих казал, че и в Европа са малко вагоните, които са направени по този начин. От стария вагон ползваме само старата метална конструкция, всичко друго - облицовки, седалки, осветление, врати, под, отопление, климатизация - всичко е ново - нещо, което изглежда хубаво. С всички нови материали, негорими, екологични, отговарящи на съвременните изисквания за сигурност, надеждност. Много електроника има".
По думите на Христов рециклирането е ниша, защото мащабът на родното производство е твърде малък. Той посочва, че рециклираните вагони струват на половината на новите и могат да се експлоатират повече от 20-30 години. Скоростта, с която се движат тези возила, достига 160 км. в час - максималната за нашата жп-мрежа.
Материалите и елементите са осигурени от водещи компании в изграждането и дизайна на вагони в Европа, които отговарят на стандарта, посочва собственикът на предприятието Валери Димитров.
Научаваме също, че е внедрен нов модел спирачна система, производен през 2020 година, а специални системи за присъединяване на вагоните един към друг няма да позволи заснежаване във влака. Проектът включва вагони I и II класа, както и специализиран за превоз на пътници с увреждания.
Първите рециклирани вагони у нас са излезли от завода в Дряново през 1998 година. Сега, 25 години по-късно, очакваме по релсовия път да потегли композицията с името „Сокол“.
Работата по проекта да даде възможност на предприятието да преодолее затрудненията след дългия период на застой - на това разчита ръководството на завода.
По думите на Валери Димитров, това лято първият вагон ще е готов за експлоатация, а след около година ще завърши модернизацията на всички 15.
Снимки: Велина Махлебашиева
Целия репортаж чуйте в звуковия файл.
Даниел Атанасов е дарил около 23 хил. долара на най-голямото българско училище в Чикаго , а транспортната компания, на която са съсобственици с Петър Недев е една от най-честите спонсори на много български събития. Той е гост в рубриката на БНР "Америка - илюзии и реалности". Някога малкият Дани мечтае да стане космонавт и още..
Археолози разкриха монашеската обител на Свети Теодосий Търновски , която е била издигната с ктиторството и личното участие на цар Иван Александър . Останките от каменната църква от 14-и век са в покрайнините на великотърновското село Самоводене. Историците предполагат, че това е най-голямото за годината археологическо..
В Деня на независимостта любителите на историята могат да се запознаят с една интересна и съдържателна изложба в музея във Враца, свързана с политическия и обществен живот у нас през първата половина на двайстия век. Изложбата е посветена на един от най-емблематичните и ярки държавници с врачански корен - Цвятко Бобошевски. Кой е..
В това предаване на "Пътувай с Хоризонт" хващаме горските пътеки и навлизаме в Национален парк "Централен Балкан" , където над главите ни се извисяват вековните буки. Наш водач е Сергей Александров, експерт в парковата дирекция - " ЦЕНТРАЛЕН БАЛКАН". Още по темите слушайте в звуковите файлове.
Тя не е нито филмова, нито поп звезда, но се радва на популярност за която мнозина биха й завидяли. Името й знаят много от децата и възрастните. И не само в Чикаго, а и в САЩ. Търсят я за какво ли не. Винаги е готова да помогне. Казва,че за нея успехът не е в материалното, а в това да сбъднеш идеята . А тя знае как да го направи. С..
Цялата история чуйте в звуковия файл. Изображения: генерирани с Midjourney по описания на Лора Търколева
Професията акордьор е една от най-рядко срещаните и специалистите се броят на пръстите на ръката. Всяко пиано и всеки роял се нуждаят от акордьор, казва Стефан Топалов - един от най-добрите майстори в настройката на тези инструменти. "Пиана със струни на над 30 години не може да не се подменят . Трябва да се подменят всички, звукът и..
Необикновен археологически сезон изпраща екипът на проф. Людмил Вагалински, а новите разкрития на Хераклея Синтика привлякоха интереса на целия..
По данни на Европейската ракова информационна система за 2022 г. България е на второ място в ЕС по заболеваемост и смъртност от рак на маточната шийка..
Постоянно има дежурни, които се занимават с това да не позволят отношенията между София и Скопие да вървят напред . Това заяви пред БНР бившият..