Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Започват изпитанията на първия рециклиран пътнически вагон

Снимка: Велина Махлебашиева

Започват изпитанията на първия рециклиран пътнически вагон от общо 15 за нуждите на БДЖ, чиято реконструкция беше възложена на вагонния завод в Дряново. След дълго прекъсване, работата по проекта, наречен „Сокол“, е възобновена и продължава с модернизацията на следващите безкупейни вагони. Композициите ще са готови след около година, а първият вагон - още това лято, уверява производителят. 

Първият синьо-зелен вагон, т. нар. прототип, предстои да бъде изпитан най-напред в завода, откъдето излиза, а след това и в специализирана лаборатория в Румъния. Конструкцията под модерното оборудване и новия интериор е от вагони, произвеждани 1988 – 1990-та година в същия завод – дряновския. Това е серията Б 84. Ясни са спомените оттогава на Цветан Лилов, за когото активната работа в сферата на вагоностроенето продължава като главен конструктор в завода. 


Проектът за модернизация на 15-те пътнически вагона беше възобновен след забавяне от година и 4 месеца и спорове около договора, сключен през пролетта на 2021 година между БДЖ – Пътнически превози и изпълнителя, избран след проведена обществена поръчва, но без конкурс. От БДЖ се позовават на правото на интелектуална собственост върху модела Б 84, произведен в същия завод, някога държавно предприятие. Доказва го документацията, съхранена в пълнота, казва сегашният собственик Валери Димитров и показва подредените класьори с паспорти на вагоните от серията и технологичните карти. Изтъква, че проведената обществена поръчка е законна, като посочва, че прокуратурата не е намерила данни за престъпление.  

Така с нов времеви график модернизацията на возилата по договора за почти 27 милиона лева без ДДС продължава. Въпреки закъснението, цената по сделката няма да бъде променяна - казва Димитров. Един рециклиран вагон ще струва 1,8 млн. лева без ДДС.  

Детайлите, които само за един вагон са повече от 23 хиляди, проектира с екипа си Христо Христов, който също е сред доайените в тази сфера. 

"Никой досега не е правил такъв вагон в България, бих казал, че и в Европа са малко вагоните, които са направени по този начин. От стария вагон ползваме само старата метална конструкция, всичко друго - облицовки, седалки, осветление, врати, под, отопление, климатизация - всичко е ново - нещо, което изглежда хубаво. С всички нови материали, негорими, екологични, отговарящи на съвременните изисквания за сигурност, надеждност. Много електроника има".

По думите на Христов рециклирането е ниша, защото мащабът на родното производство е твърде малък. Той посочва, че рециклираните вагони струват на половината на новите и могат да се експлоатират повече от 20-30 години. Скоростта, с която се движат тези возила, достига 160 км. в час - максималната за нашата жп-мрежа. 


Материалите и елементите са осигурени от водещи компании в изграждането и дизайна на вагони в Европа, които отговарят на стандарта, посочва собственикът на предприятието Валери Димитров.  

Научаваме също, че е внедрен нов модел спирачна система, производен през 2020 година, а специални системи за присъединяване на вагоните един към друг няма да позволи заснежаване във влака. Проектът включва вагони I и II класа, както и специализиран за превоз на пътници с увреждания. 

Първите рециклирани вагони у нас са излезли от завода в Дряново през 1998 година. Сега, 25 години по-късно, очакваме по релсовия път да потегли композицията с името „Сокол“.  

Работата по проекта да даде възможност на предприятието да преодолее затрудненията след дългия период на застой - на това разчита ръководството на завода. 

По думите на Валери Димитров, това лято първият вагон ще е готов за експлоатация, а след около година ще завърши модернизацията на всички 15.  

Снимки: Велина Махлебашиева

Целия репортаж чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Биопроизводител: Орехът е един от най-ценните продукти на земята

Масло, тахан, брашно, крем за лице, дори оцет, както и… маджун от диня – това е продукцията на биопроизводителя Рашко Денев. В малката семейна работилничка работят той и съпругата му. Отглеждат 60 декара собствени орехови насаждения и 90 дка под наем . "Всички са био, нямаме право в стопанството да имаме и био, и не био." "Някога си..

публикувано на 09.10.25 в 07:03
Хераклея Синтика

Рекордно дълго археологическо лято на Хераклея Синтика

Рекордно дълго - половин година, продължи археологическото лято в района на античния град Хераклея Синтика . Освен планираните проучвания, имаше и извънредни, които получиха допълнително финансиране и много ценни резултати. Те се проведоха по трасето на разширявания вертикален газопровод в района на античния град. В края на миналата седмица..

публикувано на 07.10.25 в 12:00

платена публикация
Шестото издание на образователната кампания "Пресичам безопасно с TEDI" стартира от Велико Търново

24.9.2025г. – За първи път образователната кампания „Пресичам безопасно с TEDI” стартира от Велико Търново. Шестото издание на инициативата бе поставено в основно училище "Патриарх Евтимий", където първокласници придобиха ценни знания за пътната безопасност от представители на Главна дирекция „Национална полиция“. Техен верен спътник в уроците бе..

публикувано на 06.10.25 в 16:15
Стефан Курдов

Стефан Курдов защитава правата на бездомните животни във Варна

От 50 до 300 лева е глобата, ако храниш бездомно животно във Варна. С това са се преборили доброволците от координационен център за противодействие на насилието над животни "Зоопатрул" с председател журналистът на свободна практика Стефан Курдов . Предстои тя да бъде отменена от Общинския съвет. Той и неговите съмишленици успяха да осигурят 120..

публикувано на 05.10.25 в 05:22
Весела Дякова

Весела Дякова: В обучението по музика най-важна е дисциплината

Музикалният педагог Весела Дякова ван Авермат е посветила целия си живот на музиката и работата с деца . Петнадесет години г-жа Дякова е преподавала клавирен съпровод в Музикалното училище в Пловдив. След 1989 г. продължава учителската си дейност в Белгия. Запалила е десетки деца по музиката, а нейни възпитаници сега се изявяват по международните..

публикувано на 04.10.25 в 09:00
Творбата

Ярката и неудобна живопис на тандема Валентина Чернева - Cherry и Милен Маринов

Ярка и неудобна живопис. Така можем накратко да опреелим творбите на тандема художници Валентина Чернева - Cherry и Милен Маринов. Двамата имат прясно открита изложба, носеща името “Под едно небе 2” в пловдивската галерия “Възраждане” .  Часове след събитието те дойдоха в студиото на Автономията , за да се изкажат за каквото ги..

публикувано на 30.09.25 в 20:33
Чавдар Киселинчев

Спомняме си за Чавдар Киселинчев

Спомняме си за Чавдар Киселинчев. Той е един от най-авторитетните външнополитически коментатори в Българското национално радио. Красив ум, човек с голяма обща култура, впечатляващи познания за процесите в света, които е обяснявал на младите си колеги в БНР, които са го слушали с удоволствие. Липсата на коментатори от такъв ранг създава..

публикувано на 29.09.25 в 13:00