Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Първите планове за трамваи датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20. век

Ще има ли Пловдив трамваи?

Динамично разрастващият се град се задъхва от трафик. Тролеи вече няма, а хората не слизат от автомобилите

Снимка: БГНЕС

Едновременно провеждани множество ремонти на пътна, ВиК и жп инфраструктура в Пловдив изнервят хиляди жители на непрекъснато разрастващия се град. Придвижването по пловдивските улици и булеварди е изпитание както за шофьорите, така и за ползващите автобусите на градския транспорт, а в пиковите часове чакането в задръствания удвоява времето за пътуване. Бавно, но все по–видимо расте броят на предпочелите да се придвижват с велосипеди или електрически тротинетки, но не за всекиго това е удачен вариант.

Идеята и в Пловдив да има трамваи, колкото и да изглежда екзотична, може да привлeче общественото внимание и постепенно да започне да се реализира.

Наскоро темата се появи в Общинския съвет - предложението за изграждането на трамвайни линии в града беше включено в актуализацията на Плана за интегрирано развитие на общината за периода 2021-2027 година. 

Преди година предложението за трамвайна мрежа, отправено от независимия общински съветник Слави Георгиев, не беше отчетено от местния парламент. Сега обаче все повече от общинарите осъзнават необходимостта от нови транспортни решения.

"Във всеки европейски град с над 100 000 жители се поддържа трамваен транспорт или се е насочил към такъв. Това е транспорт, който пътува по самостоятелно трасе и за всеобща изненада на всички е доста безшумен. Хората си представят старите трамваи, но в съвремието говорим за линии, които без проблем заглушават шума", аргументира се Георгиев пред БНР. Според него трамвайна мрежа в Пловдив би могла да поеме различни лъчове в града.

Снимка: БГНЕС

"Трафикът не намалява и хората по никакъв начин не се насочват към това да напускат своите автомобили и да ползват алтернативен транспорт. Може би ще достигнем период, в който ще бъдем принудени да приемем такова радикално действие със създаване на трамваен транспорт, за да можем да принудим хората да слязат от автомобилите", коментира общинският съветник.

Единият от вариантите за търсене на средства е Планът за възстановяване, а другият – ЕБВР, тъй като банката преди години е отправяла запитване именно за изграждане на трамваен транспорт в града, пояснява Слави Георгиев.

Пловдив загуби тролейбусния си транспорт при изградена и действаща мрежа, след като бе проведена неуспешна приватизация.

Пловдив в момента разполага само с аввтобусен градски транспорт Снимка: БГНЕС
Пловдив в момента разполага само с аввтобусен градски транспорт Снимка: БГНЕС

Реакциите на пловдивчани относно новата идея за трамваите са разнопосочни.

"Под одобряващия поглед на местното власт тролеите изчезнаха от Пловдив, а това е много удачен вариант, пробван в годините, екологичен. Много сложно ми е да си представя изграждане на трамвайни релси. Това означава, че улиците трябва да са широки. Но като град с изключително лошо качество на въздуха, задължително местната власт трябва да мисли нещо в тази насока. Тролеите са по-добър начин."

Градската железница пък е проект на Националната компания "Железопътна инфраструктура", който е задвижен и тепърва предстои да се разгърне. Целта е да обслужва и индустриалните зони на града.

"Има място за трамваи в Пловдив. Новите квартали, които се захранват с доста население - може да има трамваи. Въпросът е кой ще плати линията. Ако смятат, че градската железница ще стане трамвай, едва ли това е начинът."

"За мен е екзотично."

Стефан Стоянов  Снимка: БГНЕС
Стефан Стоянов Снимка: БГНЕС

Заместник-кметът Стефан Стоянов е на мнение, че си струва местната общественост да бъде убеждавана в ползите от трамваите. По думите му проблемите с градския транспорт са сериозни, а връзките със съседните населени места и общини са "още по-зле" и "почти не съществува такава публична услуга".

"На половин час с кола от центъра на града живеят близо 600 000 души. Отделно има между 60 и 80 000 по неофициални данни, които живеят, работят или учат в града, но не са регистрирани. Говорим за средно голяма метрополия, за Европа, която е относително гъсто населена. Почти няма добри примери на толкова големи региони, които да могат да се справят само с автобусен градски транспорт."

Трамваите се разглеждат е като възможност да бъдат довеждащ транспорт до бъдещата градска железница, отбелязва още Стоянов. Той е категоричен, че "в момента големият проблем на града е как да се придвижваме без кола".

Заместник-кметът е оптимист, че в следващите няколко години може да се случи градска железница, съчетана с трамваи.

Първите планове за трамваи в Пловдив датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20. век, уточнява той. 

Повече по темата чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Яна Боянова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Стрели срещу матурите след 7-и клас: Безполезни и за децата, и за системата

Дали матурите са реалистичен критерий за оценяване на знанията и уменията на учениците? В дискусията "Матури 2025 – мисията (не)възможна" експерти коментираха проблематичните аспекти на външното оценяване след 7 клас. "Много родители и семейства от много рано планират обучението на децата си спрямо резултатите от външното оценяване. Виждаме..

публикувано на 02.05.25 в 12:05

Райна Бояджиева: Ако акушерската професия е автономна, ще привлече повече желаещи

4400 са акушерките у нас в момента. На 100 000 души се падат 68 акушерки. В ЕС този показател е почти наполовина по-нисък.  48-49 години е средната възраст на практикуващите акушерската професия. В отделни региони обаче тя е много по-висока. Заплатата не е най-важният проблем. Младите момичета, които тепърва трябва да избират..

публикувано на 01.05.25 в 10:10
Д-р Десислава Безинска-Шеинкова

Психолог: По отношение на рекламите за хазарт най-уязвимата част от обществото са децата

"Има доста лица в публичното пространство, които би трябвало с добрия си пример , с кариерата и имената си, които носят, по-скоро да застават и да са против това, да застават във всякакви кампании, които са срещу хазартната зависимост . Ние, за съжаление, ги виждаме и по билбордове и в различни реклами за хазарт". Това заяви в интервю за..

публикувано на 25.04.25 в 15:24

Премиера на музикалния спектакъл "Небесна хармония" в НДК

Остават два дни до премиерата на музикалния спектакъл "Небесна хармония" . Концерт на Българската хорова капела и Струнния оркестър "Класика" от ИМ "София", които ще гостуват отново на сцената на Националния дворец на културата, в кино "Люмиер" с новия си проект. Това ще стане на 27 април от 19 часа .  "Репертоарът е подбран заради една..

публикувано на 25.04.25 в 13:04
Дияна Георгиева

Медсестри, акушерки и рехабилитатори: НЗОК да заплаща практиките им

НЗОК да финансира дейности на медицински сестри, акушерки и рехабилитатори в техните самостоятелни практики . За това настояват от Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи. От асоциацията очакват широка обществена подкрепа, защото исканията им са насочени към грижа за пациента. За целта са необходими промени в..

публикувано на 25.04.25 в 10:48

Варненци готвят протест срещу наредба за прием в детските градини

Родителите във Варна подготвят протест срещу новата наредба за прием в общинските детски градини. Варненци алармират, че готвени промени в общинската наредба за прием на деца в детските градини ще доведат до по-големи големи групи, а замислената промяна на районирането и до голяма отдалеченост на заведението от дома на детето. На вчерашната..

публикувано на 25.04.25 в 10:37
Отец Петко Вълов

Монс. Петко Вълов: Папа Франциск беше много естествен и близък до хората

" Папа Франциск беше много естествен и близък до хората, не се чувстваше никаква дистанция.  Беше непосредствен, както се казва един пастир. Направиха ми силно впечатление неговите думи, че пастирът трябва да мирише на овце ". Това сподели в интервю за предаването "Нещо повече" на програма "Хоризонт" монс. Петко Вълов , който е епископ на..

публикувано на 24.04.25 в 16:55