Идеята и в Пловдив да има трамваи, колкото и да изглежда екзотична, може да привлeче общественото внимание и постепенно да започне да се реализира.
Наскоро темата се появи в Общинския съвет - предложението за изграждането на трамвайни линии в града беше включено в актуализацията на Плана за интегрирано развитие на общината за периода 2021-2027 година.
Преди година предложението за трамвайна мрежа, отправено от независимия общински съветник Слави Георгиев, не беше отчетено от местния парламент. Сега обаче все повече от общинарите осъзнават необходимостта от нови транспортни решения.
"Във всеки европейски град с над 100 000 жители се поддържа трамваен транспорт или се е насочил към такъв. Това е транспорт, който пътува по самостоятелно трасе и за всеобща изненада на всички е доста безшумен. Хората си представят старите трамваи, но в съвремието говорим за линии, които без проблем заглушават шума", аргументира се Георгиев пред БНР. Според него трамвайна мрежа в Пловдив би могла да поеме различни лъчове в града.

"Трафикът не намалява и хората по никакъв начин не се насочват към това да напускат своите автомобили и да ползват алтернативен транспорт. Може би ще достигнем период, в който ще бъдем принудени да приемем такова радикално действие със създаване на трамваен транспорт, за да можем да принудим хората да слязат от автомобилите", коментира общинският съветник.
Единият от вариантите за търсене на средства е Планът за възстановяване, а другият – ЕБВР, тъй като банката преди години е отправяла запитване именно за изграждане на трамваен транспорт в града, пояснява Слави Георгиев.
Пловдив загуби тролейбусния си транспорт при изградена и действаща мрежа, след като бе проведена неуспешна приватизация.

Реакциите на пловдивчани относно новата идея за трамваите са разнопосочни.
"Под одобряващия поглед на местното власт тролеите изчезнаха от Пловдив, а това е много удачен вариант, пробван в годините, екологичен. Много сложно ми е да си представя изграждане на трамвайни релси. Това означава, че улиците трябва да са широки. Но като град с изключително лошо качество на въздуха, задължително местната власт трябва да мисли нещо в тази насока. Тролеите са по-добър начин."
Градската железница пък е проект на Националната компания "Железопътна инфраструктура", който е задвижен и тепърва предстои да се разгърне. Целта е да обслужва и индустриалните зони на града.
"Има място за трамваи в Пловдив. Новите квартали, които се захранват с доста население - може да има трамваи. Въпросът е кой ще плати линията. Ако смятат, че градската железница ще стане трамвай, едва ли това е начинът."
"За мен е екзотично."

Заместник-кметът Стефан Стоянов е на мнение, че си струва местната общественост да бъде убеждавана в ползите от трамваите. По думите му проблемите с градския транспорт са сериозни, а връзките със съседните населени места и общини са "още по-зле" и "почти не съществува такава публична услуга".
"На половин час с кола от центъра на града живеят близо 600 000 души. Отделно има между 60 и 80 000 по неофициални данни, които живеят, работят или учат в града, но не са регистрирани. Говорим за средно голяма метрополия, за Европа, която е относително гъсто населена. Почти няма добри примери на толкова големи региони, които да могат да се справят само с автобусен градски транспорт."
Трамваите се разглеждат е като възможност да бъдат довеждащ транспорт до бъдещата градска железница, отбелязва още Стоянов. Той е категоричен, че "в момента големият проблем на града е как да се придвижваме без кола".
Заместник-кметът е оптимист, че в следващите няколко години може да се случи градска железница, съчетана с трамваи.
Първите планове за трамваи в Пловдив датират от края на 30-те и началото на 40-те години на 20. век, уточнява той.
Повече по темата чуйте в звуковия файл.
"Силно се надявам да нямаме проблем с горивата" . Това коментира пред БНР Димитър Хаджидимитров , заместник-председател на Асоциацията на българските търговци, производители и вносители на горива: "При проблема с горивата топката в момента е изцяло в правителството и не само на нашето, но и на европейско ниво, мисля, че трябва да се водят..
Куклите са не просто играчки, а част от културата и историята на човечеството . Това се случва в Музея на куклите в столицата . Те разказват за начина, по който различните народи възприемат детството, красотата, традицията и театъра. С времето куклите променят формата и предназначението си - от ритуални и обредни предмети до детски спътници и герои..
"Съединението срещу Задкулисието ” е новата книга на историка Стефан Дечев, който з авършва "История" в Софийския университет, специализира в Амстердамския университет и в Централноевропейксия университет, преподава в Нов български университет. Излиза книгата "Съединението срещу Задкулисието" "Както първите читатели на книгата,..
"Нашата организация тази година навърши 15 години и каузата за ученическото самоуправление развиваме от самото начало" . Това заяви пред БНР Таня Желязкова-Теа , председател на Настоятелството на Фондация "Институт за информални иновации": "Ние имаме участие в създаването на новия Закон за предучилищно и училищно образование, където..
"Държавата трябва да съумее да подсигури работа на "Лукойл" , като спазва обаче гаранциите, защото стигането до спиране на работа на рафинерията, хич не е добра опция за България". Това каза пред БНР Боян Рашев , енергиен експерт: "Твърде неприятно ще стане тогава, така че решение трябва да се намери . Аз мисля, че това, което Германия прави..
Преди 2 седмици по време на годишната среща на местните власти, организирана от Националното сдружение на общините в България, министърът на околната среда и водите Манол Генов е обявил, че въвеждането на Национална депозитна система за опаковки в България ще се осъществи през 2027 годината. Идеята на правителството е системата да се управлява от..
"1 милиард лева повече за пенсии и 2 милиарда лева повече за заплати, без увеличение на данъците е един морален риск и купуване на политическо време ". Това заяви пред БНР финансистът Преслав Райков : " Бюджетът отдавна е недисциплиниран. Последните четири години водим тотално недисциплинарана политика на едни разходи, които обаче не са..
"Знаехме, че д-р Хасърджиев има лични проблеми. От много време се опитвахме да му помогнем. Но той не желаеше да потърси психологическа или каквато и..
"Съединението срещу Задкулисието ” е новата книга на историка Стефан Дечев, който з авършва "История" в Софийския университет, специализира в..
Основният проблем в момента е липсата на каквато и да е прозрачност в договорките за управлението . Това мнение изрази пред БНР Румяна..