Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Защо паметници в София се превръщат в охранители на тротинетки?

Зафир Зарков: Обособени са над 170 места в центъра на града, предназначени за паркиране на двуколесни превозни средства

тротинетки
Снимка: Виктория Петрова


В края на миналата година Михаела Тодорова пуска сигнал до Столична община, защото е възмутена от отношението на гражданите към Паметника на Патриарх Евтимий Търновски

Новите средства за придвижване в София са подреждани точно около паметника и той изглежда като охранител на паркинг. Същото се случва и около пейката на Петко и Пенчо Славейкови. Това са добри ориентири за срещи, но паметниците са форма на почит

Тя обясни пред БНР, че подова сигнала на 12 декември 2022 г., но от него няма ефект. 

Наблюденията на Михаела от Полша и Германия показват, че там подобно отношение към местата в почит на емблематични личности, допринесли за културата или историята на страната, не се забелязва. Или ако се случи подобна неблагоразумна постъпка, обществото веднага реагира.

„Нелепо е, а също и неуважително! Никъде в Европа не съм виждала такова отношение към паметниците“ 

Повечето от гражданите в София, които станаха част от анкета на БНР,  също признават, че паркирането на тротинетки в непосредствена близост до паметници е неблагоприлично дело, но също така отчитат и факта, че има далеч по-сериозни проблеми, свързани с употребата на електрически тротинетки.

тротинетки

Гражданите, заредени с голяма доза песимизъм, че нещо може да се промени, предложиха различни решения на проблема:

„Не е най-удачното място“, „Трябва да има нормални паркинги“, „Трябва да ги прибират по-бързо от фирмите“

Проблеми с използването на тротинетки има и в други европейски градове, но там местната власт е далеч по-активна в предприемането на мерки и търсенето на решение.

За да се справят с блокирането на тротоарите от електрически тротинетки, през 2019г. властите в Берлин въвеждат забрана за използването им в близост до туристически обекти,  като Бранденбургската врата и Мемориалът на жертвите от Холокоста.

Една от най-новите мерки на властите в германската столица е въвеждането на безплатно паркиране на електрически тротинетки върху обособените паркинги за автомобили. Ефективността на тази мярка обаче е под въпрос, тъй като е предпоставка за създаване на конфликтна ситуация между водача на автомобила и този на тротинетката.

В Литва въпросът е решен посредством специално изградени стойки, които служат едновременно за паркиране и зареждане на електрическите тротинетки.

Някои от операторите, даващи тротинетки под наем, също са взели мерки за справяне със нерегламентираното им паркиране, като задължават ползвателите да направят снимка след употребата на електрическото превозно средство.

На 2 април тази година парижани гласуваха изцяло за премахването на електрическите тротинетки от града. В обществено допитване „За или против тротинетките на самообслужване?“, праведено сред 103 хиляди граждани, 90% отговарят, че местната администрация трябва да забрани употребата им в Париж.

Освен правила за паркиране, повсеместно се вземат мерки за намаляване на скоростта на движение на тротинетките до 20 км/ч. и надолу в определени градски зони. Въвеждат се изисквания за носене на каски и слагане на светлоотразителни жилетки. Забранява се качването на повече от един човек или карането на две тротинетки една до друга. 

В други столици на Европа, като Осло и Хелзинки, са въведени ограничения за използване на електрически скутери в тъмната част на деня.

Какви са регулациите в София по отношение паркирането на тротинетки?

От „Държавна Агенция Безопасност по пътищата“ отказаха да отговорят на въпросите на БНР. Една от причините е, че не са обследвали проблема, свързан с паркирането на тротинетките. Работата им е била съсредоточена върху правилата и мерките за управление, така че да се предотвратят инциденти по пътя. Въпреки факта, че захвърлена тротинетка на тесен тротоар или на изхода/входа на жилищен блок, метростанция, търговски обект или спирка би могла да е предпоставка за инцидент на пътя.

Въвеждането на прекалено крайни ограничителни мерки за този вид транспорт, който е алтернативен на автомобилния, би застрашило неговото съществуване. Това би забавило зелената трансформация на градовете и намаляването на автомобилния трафик. 


Зафир Зарков


Заместник - председателят на Комисията по транспорт в Столичния обкщински съвет Зафир Зарков обясни в предаването "Хоризонт до обед", че тези алтернативни форми на придвижване имат място в микса от мобилността на големите градове. 

"Когато станат повече, те започват да представляват проблем. Възниква нужда от регулация. Обособихме над 170 места в центъра на града, предназначени за паркиране на двуколесни превозни средства. Операторите са длъжни, след зареждане, да ги оставят само на тези места. След употребата им обаче могат да бъдат оставяни на и различни".

Местата за наемане на тези тротинетки са добре обозначени, обясни още Зарков.

Нормално е човек да не си позволява да остави това превозно средство до паметник, смята общинският съветник. 

Към Комисията за пътна безопасност към момента не е подавана жалба срещу това, посочи той.

Зафир Зарков напомни, че има и ограничение на скоростта.

Той обясни, че е изчислено, че при достигане на 3000 броя тротинетки в София, те ще започнат да представляват сериозен проблем за градската среда. 

"В момента има 3 оператора, които се грижат за малко под 2000 тротинетки

Разработили сме проект на наредба, третираща операторите на електрически тротинетки, разясни Зарков.

"Според нея самите тротинетки ще трябва да се регистрират и да имат индивидуален номер, както автомобилите. Предвижда се и оставянето на тези превозни средства само на определените за целта места. Това обаче може да доведе до известен отлив от употребата им".

Цялото интервю на Ирина Недева и Виктория Петрова със Зафир зарков може да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Георги Георгиев

Георгиев: Направили сме анализ дали дъщерните дружества на "Лукойл" попадат в обхвата на санкциите

Съвещание на премиера Росен Желязков с министри и ръководителите на служби се провежда в момента. На него  което ще се обсъди ситуацията след вчерашното решение на Съединените щати да наложат санкции срещу руските петролни компании "Роснефт" и "Лукойл", както и на техни дъщерни дружества. В съвещанието ще участват шестима министри, сред тях..

публикувано на 24.10.25 в 11:26

Извънредни мерки за контрол на трафика в Солун

Пътна полиция в Гърция информира за промени, въведени от днес по контрол на трафика в град Солун и околностите. В центъра на града има пълна забрана за паркиране, налагат високи глоби на нарушителите. Около катедралата “Свети Димитър Солунски“ пътищата са блокирани и не се допуска движение на автомобили. Дори магазините зареждат само вечер...

публикувано на 24.10.25 в 11:17

Протест пред Съдебната палата в София – искат справедливост за смъртта на 3 души при катастрофа

На протест пред Съдебната палата се събраха близки на семейства на тримата загинали в катастрофа преди две години - двама мъже и една жена на пътя Плевен - Ловеч. Обвиняем за случилото се е Габриел Тачев, който тогава е бил пиян и без шофьорска книжка.  На 8 юли Апелативният съд във Велико Търново потвърди наказание за него от 20-години..

публикувано на 24.10.25 в 11:13

МС предлага коли на НСО да бъдат прехвърлени на администрацията на президента

Министерският съвет предлага допълнение в Закона за Националната служба за охрана, с което служители и автомобили на Службата ще бъдат прехвърлени на администрацията на президента.  Вчера лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов каза, че е настоял за тази промяна пред министъра на финансите Теменужка Петкова. Бойко Борисов: Колите и шофьорите от НСО, ползвани..

публикувано на 24.10.25 в 10:59

Рафинерията в Бургас е фактор, възпиращ ЕС да наложи санкции на "Лукойл"

Рафинерията на "Лукойл“ в Бургас е сред последните фактори, възпиращи ЕС от налагането на преки санкции върху руската петролна компания, пише "Политико“. Това стана ясно, след като администрацията на Доналд Тръмп изненада Европа с решението си да санкционира "Лукойл“ и държавната компания "Роснефт“, продължава изданието. Целта е пресичане на..

публикувано на 24.10.25 в 10:51
Специализирана летателна техника

Петиция на WWF за закупуване на специализирана летателна техника в МС: "Климатичната обстановка няма да се промени!"

"Климатичните условия в България вече са близки до тези в Северна Гърция и европейската част на Турция. Турция разполага с над 130 специализирани машини, Гърция - с 95. Ние нямаме нито една".  Това обясни пред БНР Добромир Добринов, старши експерт "Природозащитно законодатлество" в WWF. Днес - 24.10, екип на природозащитната организация..

публикувано на 24.10.25 в 10:45

"Величие" обжалва пред ЦИК 4 решение на ОИК за резултатите от изборите в Пазарджик

Партия "Величие" обжалва пред ЦИК четири решения на Общинска избирателна комисия Пазарджик, свързани с обявените изборни резултати, а Комисията препрати жалбата до Административния съд в града.  Решенията, които се атакуват са за анулиране на разписки с погрешно въведени данни от протоколи на секционни комисии в изборите за Общинския съвет и..

публикувано на 24.10.25 в 10:12