Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Алея или улица е асфалтираната отсечка пред двора на ловешко училище?

Институциите се въртят в параграф 22 и всички се надяват да не стане инцидент

Снимка: Пламен Христов

Община, полиция и училищно ръководство са безсилни пред превръщането в улица на пешеходна алея пред училище в Ловеч, което всекидневно излага на опасност децата.


Пред  единствения портал на ловешкото средно училище "Тодор Кирков" в жилищния квартал "Червен бряг" няма тротоар, а учениците  влизат в учебното заведение  или излизат от него направо на алея, по която се движат автомобили.


Това ни провокира да проверим как е осигурена безопасността на децата и на жителите на квартала, които преминават пеша по алеята и с какъв статут все пак е въпросната асфалтирана отсечка с дължина около 100 метра и широчина около 2 метра, която води към входа на училището – алея или улица?

Оказва се, че община, полиция и училищно ръководство вкарват сигурността на пешеходците в параграф 22 и "стискат палци" да не стане инцидент.

Според жители на квартал "Червен бряг" до извършването на основен ремонт на улиците, междублоковите пространства и зелените площи там преди 8 години по въпросната отсечка, водеща към училището,  не са се движели автомобили, а сега преминаването им оттам е опасно и не е редно.

"То това е за пешеходци и за велосипеди, не е за коли. Не е редно по тази алея да се движат автомобили, защото е училище, обаче за учителите е добре. Преди ремонта на квартала тук имаше знак "забранено" и коли не се движеха"- коментират жители на квартала.

 Жена, която е личен асистент на дете с увреждане и го води и прибира от училище, каза, че по алеята трябва да се движат автомобили за удобство на такива деца.

Директорът на учебното заведение Росица Маринова заявява, че безопасността е подсигурена, тъй като броят на автомобилите, които се движат по алеята не е голям, не се движат с опасна за здравето и живота на учениците скорост. Според нея учениците имат задължителни учебни часове, в които изучават безопасност на движението и това е мярка срещу произшествия.

На въпрос редно ли е учениците да излизат направо на улицата и не трябва ли да има поне тротоар пред входа на училището директорът отговаря:

"Училището има един вход и изход и пак казвам малките ученици идват с родители, големите ученици са обучени. Всичките ученици са обучени как да се движат, така че мисля, че няма конфликтни точки. Това не е в моите правомощия."

За да проверим фактите относно статута на въпросната отсечка потърсихме отговор от собственика ѝ - община Ловеч.

Улица или алея е тя и има ли паркинг до входа на училището, където спират автомобили?

Получихме официален отговор от администрацията с копие от регулационния план на района, а заместник – кметът Даниел Колев обясни:

"Теренът, находящ се източно, поземлен имот с идентификатор 43952.504.136, това е до СУ "Тодор Кирков" в комплекс "Червен бряг", гр. Ловеч, не е отреден за озеленяване, съгласно действащия регулационен план на гр. Ловеч. Достъпът до гореописания терен е чрез вътрешно-квартална алея. По този начин е отразено и е записано в действащия регулационен план на гр. Ловеч. По този начин се водят и останалите квартални алеи, те са с асфалтово покритие".

Според него в действащия регулационен план на града не е отразено, че е забранено спирането, престоят и паркирането и това е квартална алея и тя е със съответната настилка.

Заместник-кметът заяви, че никой не е застрахован от инциденти, но общината е направила всичко възможно, за да не ги допусне.

Наша проверка посочи, че в наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии - в чл. 34, ал.2 е посочено, че "Входовете и изходите на училищата и детските заведения се разполагат на обслужващи улици, като се осигурява безопасно преминаване на децата посредством оградни съоръжения, напречни неравности за намаляване на скоростта на превозните средства, пешеходни острови, повдигнати пешеходни пътеки или кръстовища, зигзагообразно движение, намаляване на габаритите на уличното платно, пътни знаци, маркировка и др". 

А на входа и изхода на СУ "Тодор Кирков" в Ловеч не са спазени нито едно от тези изисквания на наредбата и децата излизат направо на алея, по която се движат автомобили.

Разминаване има и между твърденията на заместник-кмета, че паркингът на училището не е зелена площ и посоченото в подробния устройствен план.


Може ли все пак там да се движат автомобили?

Според общинската наредба №2 за организацията и безопасността на движението дисциплината на водачите на МПС и пешеходците на територията на община Ловеч е забранено движението и паркирането на автомобили само на алеите в парковете "Стратеш" и "Баш бунар", а за вътрешнокварталните алеи в жилищните комплекси не е посочено нищо.

Изводът от проверката е, че по документи не е забранено превръщането в улица на единствената пешеходна алея пред входа и изхода на училище "Тодор Кирков" в Ловеч и че общинската и училищната управа разчитат на добро стечение на обстоятелствата, за да не стане инцидент.

--------------------

Този материал е изготвен по проекта "Пилотни радио-проверки на факти за по-надеждна медийна среда" (#factcheckEI_BNR), изпълняван от Фондация "Европейски институт" и Българското национално радио с финансовата подкрепа на Европейския фонд за медии и информация (European Media and Information fund) – EMIF. Отговорността за съдържанието, подкрепено от Европейския фонд за медии и информация EMIF, е на автора и може да не отразява позициите на EMIF и партньорите на фонда – Фондация "Калуст Гулбенкян" (Calouste Gulbenkian Foundation) и Европейския университетски институт (European University Institute).

Екипът на БНР за проверка на факти поема ангажимент за проверка на твърдения, които могат да подведат слушатели и читатели по важни теми. Сигнали можете да изпращате на имейл reporter@bnr.bg Други материали от Екипа за проверка на факти на БНР може да прочетете на https://bnr.bg/factcheck



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

София на последно място в международно проучване за безопасно придвижване на деца и подрастващи

София заема последното, 36-о място в международна класация на мрежата "Чисти градове" за безопасно придвижване на деца и подрастващи. Оценката ни е три пъти по-ниска дори от предпоследния в подреждането . В класацията участват големи градове и столици на държави от ЕС. Проучването "Улици за децата, градове за всички" анализира..

публикувано на 16.05.25 в 11:47

Три съседни страни крият изненадващи съкровища - Сърбия, Румъния и Гърция

Александруполис е най-големиятград в Западна Тракия с най-голямото пристанище в региона . Градът, разположен недалеч от българската граница, предлага съчетание от крайбрежна атмосфера, достъпни цени и богати възможности за активен отдих и забавления, посочи за "Пътувай с "Хоризонт" Петрос Кириакидис – заместник-председател на туристическия сектор в..

публикувано на 14.05.25 в 06:00
 Кристиян Салай

Бавария е най-популярната дестинация за българските туристи в Германия

Германия е най-добрата културна дестинация за туристите в Европа по данни на Световната организация по туризъ м. За българските туристи тя се нарежда на трето място след Гърция и Турция. Какво поддържа интереса на българските туристи към Германия и какво предстои през тази година?  За това разказа в "Пътувай с "Хоризонт" Кристиян Салай –..

публикувано на 13.05.25 в 14:32
Снимката е илюстративна

Защо понякога най-изкушаващата туристическа оферта може да се окаже и най-рисковата?

Какви са основните жалби на потребителите, как се извършват проверките, и какви реални санкции могат да понесат туроператори, които работят "на тъмно", посочи за БНР Игнат Арсенов, директор на дирекция "Контрол на пазара" в КЗП . Колко често се получават сигнали и жалби , свързани с туристически услуги и какви са тенденциите в броя им в последните..

публикувано на 13.05.25 в 13:51

Николина Петкова: България няма деца за убиване

В деня на Европа - 9 май, и когато се навършват 40 дни от гибелта на 12-годишната Сияна, която загина при катастрофа на пътя Плевен - Луковит Европейският център за транспортни политики връчи награди в памет на жертвите на пътя, но и напомнящи за общата отговорност по темата. Наградите са гласувани от 9-членния управителен съвет на Европейския..

публикувано на 11.05.25 в 07:27

Денят за безплатни прегледи за рак на кожата е 14 май

Едно силно слънчево изгаряне в детството удвоява риска от рак на кожата в зряла възраст. "Децата ни имат проблем с рака на кожата" под това мото ще се проведе националната кампания за профилактика на рака на кожата. Очаква се случаите на рак на кожата да се повишат с 40% през следващите 25 години. Ден на безплатните прегледи за рак на кожата е 14..

публикувано на 11.05.25 в 06:28
Христина Христова

Христина Христова за пенсиите: Добре ли е да се наслагва реформа върху реформа?

Ситуацията с пенсионната ни система става все по-сложна и по-тежка. Проблемите се натрупаха драстично. Пенсионната ни система излъчва усещането за социална несправедливост . Това каза в интервю за БНР Христина Христова, бивш министър на труда и социалната политика. Хората по друг начин си представят пенсионната система – като социални..

публикувано на 08.05.25 в 08:11