Дебатите за свободното придвижване на военни набират скорост в рамките на НАТО и на ЕС. Поводът отново е войната в Украйна. България трябва да изгради трасета до Гърция, където има пристанище на американската армия, както и до Румъния. ЖП линиите и пътищата са важни за осигуряването на източния фланг на НАТО.
Има шансове българските военни да са първите, които по суша да станат част от "Шенген“. А заявките това да се случи скоро стават все по – реални. Още през 2018-та ЕК заговори за "военен Шенген" - пространството за свободно придвижване на техника, военни и снабдяване, освободени от митнически формалности и улеснени от нужната инфраструктура. Въпросът беше обсъждан тогава заради "засилването на напреженията с Русия". Заради войната в Украйна обаче и НАТО вече говори за "военния Шенген". А на срещата на върха през юли във Вашингтон става все по-вероятно страните членки да се договорят. Потвърждението на идеята идва през цитат на командира на военното логистично командване на НАТО генерал Александър Солфранк пред вестник "Таймс“, че Алиансът вече има капацитет да спре руска инвазия, но трябва да се премахнат "бюрократичните пречки”. Тази тема е важна, обяснява и военният експерт ген. Съби Събев.
"Военният Шенген" - бързото транснационално придвижване на стоки и товари от Западна Европа към източните граници на Алианса е много належащо. По всяка вероятност скоро ще се вземе решение. Предполагам, че през 2024 г. ще има такова".
Ген. Събев разказа, че учението Steadfast Defender проверява сроковете за прехвърляне на войски от Северна Америка в Европа.
"То отработва и определени регионални планове за отбрана срещу силен противник от категорията на Руската федерация“.
Три НАТО-вски, а и европейски държави, не чакат решение от НАТО. Само преди седмица Германия, Нидерландия и Полша направиха първите стъпки към освобождаването от формалности при придвижване на военни. Държавите подписаха споразумение, което улеснява бързото трансгранично движение на войски и оръжия по един от основните коридори - от Северно море през Германия и Полша до източния фланг. Така, ако има проблем с Русия, САЩ и други съюзници от НАТО могат да изпратят големи военни подкрепления до пристанища в Северно море и през Германия и Полша - на източния фронт.
Военни от НАТО пресмятат, че от времето на разпадането на Варшавския договор границата на Алианса се е преместила с около 1000 км на изток, увеличавайки дължината на източния фланг на НАТО до общо около 4 000 км.
Как стои въпросът в България? Година след присъединяването на България към НАТО - през 2004-та страната ни приема специален Закон за пребиваването и преминаването на съюзни и чужди военни. Първата важна промяна в документа обаче става през 2018-та година почти около европейските дебати за "военния Шенген“. Промяната освобождава от визови такси и проверка в масивите на МВР личният състав и цивилния контингент. Урежда пребиваването и напускането на военни и цивилни. От думите на Съби Събев обаче става ясно ,че вероятно скоро пак ще има промени.
"По отношение на митниците очевидно трябва да има инструкции, които да казват много ясно, че със съответно предупреждение ще преминава например голяма автоколона, дори и по границите да имаме железопътни връзки. Те ще бъдат пропускани без забавяне. Ако се наложи някои граждански летища също ще бъдат използвани.
Трябва да има законодателни промени. Не може просто с един договор всичко да се регулира. Той може да влезе в противоречие с националното законодателство. Актуализация на националното законодателство при всички случаи ще има“.
Засега няма индикации, че законодателите обсъждат промени заради бъдещия "военен Шенген“. Темата за инфраструктурата обаче е на дневен ред. Министерството на отбраната чака отговор от Агенцията на НАТО по поддръжка дали може да се заеме с проектирането на нужните нови сгради и инженерна инфраструктура край Ямбол. Те ще обслужва нарастването до бригада на батальонната група на НАТО. Съоръженията трябва да са готови до 2025-та година. След посещение в САЩ министърът на отбраната Тодор Тагарев заговори за строителство на инфраструктурата на обща стойност 6 млрд. евро, която да обслужва отбранителните планове на НАТО у нас. Пътища, железопътни линии, тръбопроводи, складове. Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов вече посочи, че важни за НАТО са и изграждането на магистралата между Бургас и Варна. Военния експерт Съби Събев обяснява смисъла на инвестициите.
"Без военна инфраструктура няма как да се разгръщат способности по Източния фланг на НАТО. Тя включва летища, пристанища, железопътни линии и шосейни магистрали, така че да могат силите на НАТО при необходимост да се придвижват бързо до застрашените райони.
Ние имаме значителна част от нужната инфраструктура. Друг въпрос е, че за по-бързото придвижване на сили на НАТО през Гърция, България и Румъния може би трябва да се направи доста повече.
Магистрала "Черно море“ добива приоритет, защото пристанището "Александруполис" в Гърция се очертава като основен хъб за стоварване на войски и военни товари. То е предоставено главно на САЩ за ползване, но и други натовски държавни могат да го ползват. Трябва да има задължително железопътна и магистрална артерия покрай Черно море".
Важно е и да се прокарат тунели през Стара планина, обясни ген. Събев.
"Има също определени изисквания относно товароносимостта на мостове и естакади.
Тези стандарти са съществували винаги, но средата за сигурност не е била така напрегната до 2014 година. НАТО се адаптира и взима съответните мерки. Като част от Алианса, няма как да не се адаптираме и ние.
Румъния също изгражда бързо магистрален участък до границата с Украйна. Всички страни от източния фланг на НАТО взимат мерки.
Планираният мост над река Дунав също е част от необходимата инфраструктура. Трябва да има втори мост над река Дунав, за да може бързо да се навлезе в румънска територия.
Това не са задачи само на Министерството на отбраната. Това са национални задачи“.
Не може всичко да се случи за една -две години, но може да се ускорят някои проекти, посочи ген. Събев.
Решенията и стенограмите на правителството през годините показват, че Българя поддържа част от изградената по друго политическо време военна инфраструктура. От стенограма на едно от последните заседания научаваме, например, че в складовия район Кочово ще има два резервоара за гориво и смазочни материали. "За осигуряване на необходимите запаси от горива за военните сили на НАТО на територията на страната, за целите на националната отбрана и НАТО, както пише в решението, складът трябва да е готов до края на 25-та година. От примерите, които Съби Събев дава, става ясно, че през годините повече икономическата логика, а не политическата е имала роля за поддържането или не на инфраструктурните съоръжения.
"Разумното беше да се пази, но когато не се използва продължително време, то изисква разходи. Очевидно държавата е преценила, че няма да се използват в дългосрочен план и поделенията, които са закрити.
Една част от летищата, които не се използват, бяха занемарени.
На "Граф Игнатиево“, където се изгражда инфраструктурата за приемането на нови самолети, всичко става по високи стандарти", обясни военният експерт Съби Събев.
Шест дни след евакуацията на жителите от санданското село Плоски, заради огромния пожар в Пирин, възрастен човек беше заснет да пали огън в имота си. Бързата реакция на областната дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" е предотвратила риска от нов пожар в района, където огънят опустоши над 50 хиляди декара предимно горска..
В Италия проучването на Института за политически и социални изследвания Demos отчита, че от 2006 г. насам, възприятията на гражданите за техния социален статус са се влошили и несигурността се увеличава. И вече 49% от италианците смятат семействата си за част от по-ниската средна класа. Това се отнася най-много за безработните, работниците и тези,..
Около 50 декара сухи треви и горска растителност са изгорели в землището на село в община Тервел. Причината за възникналия огън е умишлен палеж. Извършителят е задържан. Малко преди 11.00 часа днес в ОД на МВР Добрич е получен сигнал на спешния телефон за горяща суха трева в местността "Саламана" в покрайнините на село Безмер. На място са..
Районният съд във Велико Търново определи парична гаранция от 20 хиляди лева за румънския шофьор, който е обвинен за катастрофата на 1 август в Прохода на Републиката, при която пострадаха 10 български и румънския граждани, сред които и 4 деца. Прокуратурата поиска от съда най-тежката мярка "задържане под стража" за 37-годишния Даниел Стойка...
Британският писател Андрю Лоуни твърди, че принц Андрю е бил смятан от Джефри Епстийн за "полезен идиот, който е укрепвал доверието в него", пише в. "Таймс", цитиран от БТА. И още: Джефри Епстийн е продал "най-интимните тайни" на принц Андрю на чуждестранни разузнавателни агенции по целия свят, като компрометиращи материали за херцога на Йорк са били..
Дроновете изцяло промениха начина на водене на бойни действия , защото е много по-евтино да произведеш дрон, който да е в състояние да унищожи техника за милиони и дори милиарди. Това коментираха пред БНР инж. Стайко Топалов, президент на Международната асоциация за борба с дроновете и д-р Иван Миланов, полковник от резерва, член на асоциацията, и..
Президентът на Литва Гитанас Науседа заяви в понеделник, че е назначил финансовия министър Римантас Шаджиус за изпълняващ длъжността министър-председател до полагане на клетва на нов кабинет, предаде Ройтерс. Това стана факт след оставката на премиера Гинтаутас Палуцкас. Премиерът официално подаде, след като миналата седмица обяви, че ще се..
Партиите се готвят отрано за президентските избори, защото те предполагат стратегическа маневра. Това обясни пред БНР социологът Андрей Райчев...
Освен със своите милиони декари, засети със зърнени култури, Добруджа винаги е била прочута и със своята вкусна, хрупкава и сладка диня . Пред..
На 30 юли се навършиха 157 години от гибелта на Стефан Караджа. Паметта му бе почетена в Русе, където умира от раните си, а денят е повод да разкажем и..