Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Проблемът с инфраструктурата по границите - от години, но изведнъж стана приоритетен

| Репортаж
Снимка: Кети Тренчева

Заради хаоса с тежкотоварния трафик по границите ни, превозвачите от Гърция и Турция се обединиха около търсенето на друг транспортен коридор, който да заобиколи България. Затова преди дни сигнализираха от Камарата на българските превозвачи. И проблемът с инфраструктурата по най-натоварените гранични пунктове изведнъж стана приоритетен за държавата в лицето на служебното правителство, което има около месец време да предприеме спешни мерки. 

Премиерът Димитър Главчев обяви, че свиква на спешна среща четирите ресорни министерства, заедно с ДАНС и НАП, за да търсят решение на липсващите паркинги за камиони и лошата инфраструктура в зоните за граничен контрол. 
Проблемът с тежкотоварния трафик, минаващ през България, не е от вчера. Той много отчетливо рецидивира на най-натоварения граничен пункт "Кулата", където в пиковите сезони, по данни на Агенция "Митници", за денонощие преминават над 1500 камиона.

Въпросът с необходимостта от ремонт и разширяване на инфраструктурата в зоната за граничен контрол, липсата на паркинги за изчакване и бавната обработка на товарите е на близо 25 години. В най-критичните периоди на място са идвали министри, обещавайки спешни мерки, след което нещата не се променят, а шофьорите продължават да си късат нервите, чакайки на опашките по два и повече дни. И ако в посока Гърция все пак има две ленти на трасето на автомагистрала "Струма", то в посока София лентата е само една и едва след 500 метра има и втора. Това в тъмните часове на денонощието много често е предпоставка за произшествия, споделят служителите от близките бензиностанции.

Сега държавата ни е изправена пред много сериозно предизвикателство. Гърция и Турция обявиха, че търсят алтернативен коридор за тежкотранспортния трафик, който да заобиколи България. Първият коментар дойде от министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова, която преди два дни беше на посещение в Благоевград:

"Наистина транспортният трафик е проблем за страната. Работим усилено по изграждане на трасетата, тяхната рехабилитация и разширяване, така че да може да поеме целия трафик. През последните години обаче знаем, че трафикът мина на колела. Увеличи се много тежкотоварният трафик. Нашите пътища поемат, но имаме затруднения при обработката на граничните пунктове. Затова и служебните правителства към момента работят за разширяване на гранично пропускателните пунктове. Проблеми има във всички пунктове на страната".

Работим, така че да не бъдем заобиколени и да можем да отговорим с необходимата инфраструктура, за да бъдем предпочитани трасета за трафик през нашата страна, декларира Коритарова. 

Години наред страната ни се ползваше с предимството на географското си положение и смяташе, че е незаобиколим фактор в превоза на стоки към и от ЕС. Определено обаче подцени ситуацията с граничните пунктове, които са стратегически за тежкотоварния транспорт. И ако на Дунав мост - Русе започна мащабен ремонт, то по диагонал - на Кулата и от там към Солунското пристанище, проблемът е направо "брадясал".

Има и нещо друго - целесъобразното насочване на проектния и финансовия ресурс. Докато на границата с Гърция нещата изглеждат трагично, десетки милиони се осигуриха за новия граничен пункт с РСМ - Струмяни-Берово. Там остава да се направи последният участък до границата, но и това е на етап екологична оценка. Този граничен пункт е туристически, през него няма да минават камиони, т.е. икономически ефект няма.

Другият граничен пункт със западната ни съседка, която видимо не бърза да стане част от ЕС - този между Благоевград и Делчево, след 27 години започна да се разширява и модернизира от наша страна. На пункта "Станке Лисичково" миналата седмица бяха пуснати и четири от новите трасета, потвърди Вяра Генова от Агенция "Митници".

На ГКПП "Станке Лисичково" поне има и тежкотоварен трафик между България и РСМ - колкото-толкова, догодина поне ще има европейски вид. За икономическия ефект, сравнимо с ГКПП Кулата, и дума не може да става. Дали заканата на Турция и Гърция да заобиколят хаоса по българските граници с алтернативен коридор, ще бъде катализаторът, за да променим облика на най-стратегическите ни граници, времето ще покаже.

Репортажа на Кети Тренчева чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проучване в САЩ: 1/3 от хората се вълнуват от предизборната кампания

В САЩ социологическо проучване показа, че едва една трета от хората се вълнуват от предизборната кампания.  Според допитване на "Галъп " повечето избиратели ще гласуват преди 5 ноември.  Според проучването, около 54 на сто от регистрираните гласоподаватели възнамеряват да дадат гласа си предварително. Това е с около 10 на сто обаче по-малко от..

публикувано на 01.11.24 в 08:30
Евтим Милошев

Националният борд по туризъм организира конференция в София

"Международната свързаност - ключът за устойчив растеж на българския туризъм" - това е темата на конференция, организирана от Националния борд по туризъм в София. Очаква се участие на трима министри - на туризма Евтим Милошев, на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова и на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова...

публикувано на 01.11.24 в 08:21

Матера и Тетуан - Средиземноморски столици на културата и диалога за 2026 г.

Италианският град Матера е обявен за Средиземноморска столица на културата и диалога за 2026 г. Официалното съобщение бе направено в изявление на 9-ия регионален форум на Съюза за Средиземноморието, проведен в Барселона.  Общината на Матера и фондацията "Матера Базиликата 2019", изразиха своето удовлетворение в официално комюнике. В него се..

публикувано на 01.11.24 в 08:17
Държавен фонд

Овощарите могат да подават заявления за подпомагане за зимни пръскания по насажденията

От днес до 25 ноември овощарите могат да подават заявления за подпомагане за зимни пръскания на насажденията си. Бюджетът на държавната помощ за тази година е 10 милиона лева.  Целта е да се ограничат максимално загубите на стопаните от разпространението на вредители по трайните насаждения. Помощта се предоставя на два етапа - през..

публикувано на 01.11.24 в 08:11

БНБ определи: Основният лихвен процент у нас - 3,22%

Основният лихвен процент у нас от днес е 3,22 процента. Така той спада до най-ниското си ниво от юли 2023-а, когато е бил 3,12 процента, сочи справка в данните на Българската народна банка, цитирани от БТА.  Банката уточнява, че в страната ни основният лихвен процент се използва предимно за изчисляване на законната лихва за забавяне по задължения към..

публикувано на 01.11.24 в 08:06

София и Скопие със съгласие по технически параметри на железопътния Коридор 8

България и Северна Македония са постигнали съгласие по технически параметри при изграждането на железопътния Коридор 8, съобщават от Министерството на транспорта. От ведомството уточняват, че на работна среща в София представители на двете страни са се споразумяли, че трансграничното тунелно съоръжение "Деве баир" е по-целесъобразно да бъде..

публикувано на 01.11.24 в 07:57
Протест на пожарникари в Атина, 31 октомври 2024.

Полицията в Атина използва сълзотворен газ срещу протестиращи пожарникари

Полицията в Атина използва сълзотворен газ срещу пожарникари, излезли на протест . Съобщава се и за пострадал сред огнеборците. Специалните части за борба с безредиците се опитват със сила и сълзотворен газ да принудят  пожарникарите да напуснат сградата на министерството за борба с климатичните промени. Над 2500 сезонни пожарникари..

публикувано на 01.11.24 в 07:47