Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Проблемът с инфраструктурата по границите - от години, но изведнъж стана приоритетен

| Репортаж
Снимка: Кети Тренчева

Заради хаоса с тежкотоварния трафик по границите ни, превозвачите от Гърция и Турция се обединиха около търсенето на друг транспортен коридор, който да заобиколи България. Затова преди дни сигнализираха от Камарата на българските превозвачи. И проблемът с инфраструктурата по най-натоварените гранични пунктове изведнъж стана приоритетен за държавата в лицето на служебното правителство, което има около месец време да предприеме спешни мерки. 

Премиерът Димитър Главчев обяви, че свиква на спешна среща четирите ресорни министерства, заедно с ДАНС и НАП, за да търсят решение на липсващите паркинги за камиони и лошата инфраструктура в зоните за граничен контрол. 
Проблемът с тежкотоварния трафик, минаващ през България, не е от вчера. Той много отчетливо рецидивира на най-натоварения граничен пункт "Кулата", където в пиковите сезони, по данни на Агенция "Митници", за денонощие преминават над 1500 камиона.

Въпросът с необходимостта от ремонт и разширяване на инфраструктурата в зоната за граничен контрол, липсата на паркинги за изчакване и бавната обработка на товарите е на близо 25 години. В най-критичните периоди на място са идвали министри, обещавайки спешни мерки, след което нещата не се променят, а шофьорите продължават да си късат нервите, чакайки на опашките по два и повече дни. И ако в посока Гърция все пак има две ленти на трасето на автомагистрала "Струма", то в посока София лентата е само една и едва след 500 метра има и втора. Това в тъмните часове на денонощието много често е предпоставка за произшествия, споделят служителите от близките бензиностанции.

Сега държавата ни е изправена пред много сериозно предизвикателство. Гърция и Турция обявиха, че търсят алтернативен коридор за тежкотранспортния трафик, който да заобиколи България. Първият коментар дойде от министъра на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова, която преди два дни беше на посещение в Благоевград:

"Наистина транспортният трафик е проблем за страната. Работим усилено по изграждане на трасетата, тяхната рехабилитация и разширяване, така че да може да поеме целия трафик. През последните години обаче знаем, че трафикът мина на колела. Увеличи се много тежкотоварният трафик. Нашите пътища поемат, но имаме затруднения при обработката на граничните пунктове. Затова и служебните правителства към момента работят за разширяване на гранично пропускателните пунктове. Проблеми има във всички пунктове на страната".

Работим, така че да не бъдем заобиколени и да можем да отговорим с необходимата инфраструктура, за да бъдем предпочитани трасета за трафик през нашата страна, декларира Коритарова. 

Години наред страната ни се ползваше с предимството на географското си положение и смяташе, че е незаобиколим фактор в превоза на стоки към и от ЕС. Определено обаче подцени ситуацията с граничните пунктове, които са стратегически за тежкотоварния транспорт. И ако на Дунав мост - Русе започна мащабен ремонт, то по диагонал - на Кулата и от там към Солунското пристанище, проблемът е направо "брадясал".

Има и нещо друго - целесъобразното насочване на проектния и финансовия ресурс. Докато на границата с Гърция нещата изглеждат трагично, десетки милиони се осигуриха за новия граничен пункт с РСМ - Струмяни-Берово. Там остава да се направи последният участък до границата, но и това е на етап екологична оценка. Този граничен пункт е туристически, през него няма да минават камиони, т.е. икономически ефект няма.

Другият граничен пункт със западната ни съседка, която видимо не бърза да стане част от ЕС - този между Благоевград и Делчево, след 27 години започна да се разширява и модернизира от наша страна. На пункта "Станке Лисичково" миналата седмица бяха пуснати и четири от новите трасета, потвърди Вяра Генова от Агенция "Митници".

На ГКПП "Станке Лисичково" поне има и тежкотоварен трафик между България и РСМ - колкото-толкова, догодина поне ще има европейски вид. За икономическия ефект, сравнимо с ГКПП Кулата, и дума не може да става. Дали заканата на Турция и Гърция да заобиколят хаоса по българските граници с алтернативен коридор, ще бъде катализаторът, за да променим облика на най-стратегическите ни граници, времето ще покаже.

Репортажа на Кети Тренчева чуйте в звуковия файл. 

По публикацията работи: Анастасия Крушева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Съдът оправда бившите полицаи, ескортирали пиян шофьор, който причини тежка катастрофа

Софийският градски съд оправда бившите полицаи Георги Малински и Любка Гечева, подсъдими, че срещу подкуп, са ескортирали пиян шофьор, причинил преди три години тежката катастрофа на Околовръстното шосе в София, в която загина френски гражданин, а съпругата му пострада тежко. За пътния инцидент има отделно дело, в което подсъдим, че е шофирал..

публикувано на 10.11.25 в 13:54

Разследват епископа на Кадис за педофилия

Ватиканът започна разследване срещу епископа на Кадис за педофилия. 76-годишния Рафаел Зорноза е заподозрян за многократно сексуално насилие над непълнолетен през 90-те години. Жертвата е изпратила жалба по пощата до Конгрегация за доктрината на вярата в Рим. В писмото си мъжът обвинява настоящия епископ на Кадис, че го е малтретирал от..

публикувано на 10.11.25 в 13:42
Ваня Григорова

Ваня Григорова: Сачева и Манолов знаят кои дупки да се запушат и 9 млрд. лв. да се влеят във фондовете на НОИ

Не трябва да се подкрепя проекта за бюджет за 2026 г., но не с аргументите на ПП-ДБ , а защото се замразяват социални плащания и се вдига с 2% осигурителната вноска за пенсия. Това каза в интервю пред БНР съветникът в СОС Ваня Григорова, бивш синдикалист, икономист и председател на Движение "Солидарна България". И това би препоръчала на..

публикувано на 10.11.25 в 13:40
Владимир Иванов

ДКСБТ: Потребителската кошница с основните храни поскъпна за седмица от 98 на 100 лева

Цената на потребителската кошница с основните храни се повиши през последната седмица от 98 на 100 лева, показват данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата. Такава стойност не е регистрирана от пролетта насам.  Растат цените на едро на тиквичките с 30 стотинки, на ябълките с 20, на краставиците с 13 стотинки, на пипера, гроздето и..

публикувано на 10.11.25 в 13:28

Кипър: 35 млн. евро в подкрепа на програмите за достъпни жилища

В бюджета на Кипър за 2026 г. са включени 35 млн. евро за изпълнение на правителствените програми за осигуряване на достъпни жилища, бе съобщено при обсъждането му днес в парламента. Подготвяната Европейска жилищна политика е в центъра на неформален съвет на ресорните министри от ЕС, на който Кипър ще е домакин догодина. Почти 1500 нови..

публикувано на 10.11.25 в 13:25

Диана Русинова: От февруари ще започне издаването на фишовете за средна скорост

Националното тол управление изпраща към МВР всички идентифицирани и заснети нарушения на средната скорост. Все още обаче няма методика за начина на глобяване на нарушителите. От февруари ще започне издаването на фишовете . Това каза пред БНР Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики за измерването на средната скорост от..

публикувано на 10.11.25 в 13:20
Кметът на София Васил Терзиев

Васил Терзиев: Субсидията за градски транспорт на София липсва в проектобюджета

Кметът на София Васил Терзиев заяви в публикация във Фейсбук, че в проектобюджета на държавата за 2026 г. липсват прозрачност и предвидимост по отношение на парите за София.  След като посочва, че с около 90 млн. евро се увеличават средствата за училища и други делегирани от държавата дейности, кметът  подчертава, че субсидията за градския..

публикувано на 10.11.25 в 13:07