На 11 ноември само бързата и адекватна реакция на шофьор на училищен автобус предотврати тежка трагедия с 19 деца в Свищовско. В следобедните часове тир с румънска регистрация, движещ се с несъобразена скорост, навлезе в насрещното платно на завой в село Вардим и секунди го деляха от челен сблъсък с ученическия автобус. Шофьорът на ученическия автобус успя да излезе от пътното платно в зелената площ и инцидентът се размина само със страничен удар, счупени стъкла и две леко ранени деца.
Румънският тираджия е платил глобата си и е напуснал страната. Това е поредният инцидент с чуждестранен водач на камион и поражда поредица от въпроси защо чуждестранните шофьори на камиони се чувстват безнаказани по българските пътища.
Има "вратички" в Закона за движение по пътищата и не малко адвокатски прийоми, които тираджиите знаят прекрасно, коментира за БНР Радостин Върбанов, началник на Пътната полиция във Велико Търново.
Един от абсурдите е нуждата от лицензиран преводач, за да бъде връчен актът и наказателното постановление на нарушителя, а изискването за електронни фишове за превишената скорост, което е основното нарушение на чуждестранните водачи на камиони по българските пътища, не рядко прави глобите несъбираеми, особено, ако камионите са с регистрация извън Европейския съюз като например Турция и Украйна.
Не малка част от пътните полицаи във Великотърновска област знаят перфектен английски език, но това се оказва недостатъчно, за да бъде санкциониран чуждестранен водач за пътно нарушение. А нарушенията са ежедневие, особено през Прохода на Републиката и пътя за Русе. Законът иска лицензиран преводач, а такива на щат няма в Пътна полиция. Чуждестранен тираджия не се глобява лесно и бързо, споделя Радостин Върбанов, началник на Пътната полиция във Велико Търново:
"Когато спрем чужденец, трябва да му осигурим преводач. Трябва да се сключи договор с преводача. Трябва да е лицензиран преводач. Имам колеги, които наистина говорят превъзходно английски език, но искат да е лицензиран преводач. Преводачите не са длъжни да стоят при нас. Идва, превежда му акта, превежда му наказателното постановление и му обяснява".
Какво се прави, когато се спре чуждестранен шофьор нарушител?
"Съставяме му акта, смъкваме го от пътя, където сме го спрели. Водят го в КАТ. Издаваме наказателното постановление на момента и той си заплаща с кредитна или дебитна карта. За да свършим тази работа, махаме един екип от I-5 (пътя Русе – Велико Търново) или от II-55 (Прохода на Републиката) в рамките на около два часа".
Радостин Върбанов казва, че близо 90 на сто от спрените за нарушения чуждестранни тираджии по републиканската пътна мрежа във Великотърновска област си плащат актовете в КАТ. Основният проблем е с украинските шофьори, които винаги казват, че нямат пари в брой, нямат кредитна или дебитна карта, с която да платят, и ги пускат, а документът за нарушението трябва да се изпраща зад граница.
Превишената скорост е основното нарушение на тираджиите, но законът си има „вратички“ и тираджиите ги знаят:
"За превишена скорост снимаме. Изготвя се документация и се изпраща в държавата, от където е автомобилът. За превишена скорост не спираме. Превишената скорост се регистрира с автоматични технически средства. Част от тези глоби „потъват“ неплатени. Една част от тях, които са в Европейския съюз, се плащат, макар че сега румънците ги научиха да играят „циркове“, че някой друг е карал, че не е бил собственикът. Там са си адвокатски трикове".
Честа практика е нарушителите да представят копия на чужди лични карти:
"Имаме образувани доста досъдебни производства за подаване на невярна информация в декларациите по чл. 189. Имате шофьорска книжка на турския гражданин Ахмед Ахмед от Измир и декларирате преснета шофьорска книжка на Ахмед Ахмед и я носите в Пътна полиция. Ние извършваме проверка на Граничен контрол и се оказва, че Ахмед Ахмед не е влизал от две години в България и в момента на нарушението не е бил в България. Изготвяме документи до прокуратурата за образуване на досъдебно производство".
А дали нарушителят, представил се за Ахмед Ахмед, къде и дали ще бъде намерен, за да понесе последствията, са други въпроси.
Чуждата самоличност е прекрасно прикритие за нарушителите, особено с превишена скорост, разказва началникът на Пътната полиция във Велико Търново Радостин Върбанов с конкретен пример:
"Изведнъж се оказва, че женица 48-и набор от Мало Конаре кара скъп автомобил със 167 км/ч. Това е цялата работа, която държавата позволява да може все още да има. Има слабости в цялата система. Не можем да ги спираме за превишена скорост, всичко е в електронни фишове".
"Допълнителните ответни мита на стоки от страна на Европейския съюз са опит да се вкара администрацията на президента Тръмп в някакви преговори, които традиционно се водят в такава ситуация, тоест да се анализира цялостно търговията между двата пазара , индустрия по индустрия, продукт по продукт, някакъв вид сделка на базата на взаимни отстъпки "...
Общините се оказаха най-големите инвеститори у нас . Хиляди проекти се изпълняват от бизнеса, който пък осигурява работа на много хора. Логично е при усвояването на този милиарден ресурс държавата и обществото да следят за злоупотреби. Сигнали към институциите и медиите са подавани за много общини. Кметовете, които се разследват, обаче, се броят..
Днес в 11 часа трябваше да има среща между областния управител на София Стефан Арсов и представители на Столичната община, за да бъде официално предадена документацията на парк "Врана“ и ключовете от двата входа. На 7 юли кметът Васил Терзиев предупреди областната управа, че след 10 юли затваря врати за посетители парк "Врана" и спира движението..
" Спирането в аварийната лента предвижда три вида санкции - предвижда много висока имуществена глоба от 1000 лева , отнемане на книжката за три месеца, отнемане на контролни точки". Това каза пред БНР Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите при катастрофи: "Това превъзбудено обяснение, че започват да получават глоби, не е така, защото..
"Разговорът за инфлацията не трябва да остане на нивото на "Възраждане" и разговорът за приемането ни в еврозоната не трябва да се изчерпва с това, че ние сме получили дата, на която да се присъединим към еврозоната , тоест въпросите за икономическата ни политика, за това как ще се ползва държавния бюджет за правене на политики, за инвестиции и..
Паметна плоча на Съветската армия , монтирана върху фасадата на фитнес клуб в Пазарджик , провокира напрежение в общината . След проверка кметът Петър Кулински издаде заповед за премахването ѝ, тъй като е поставена без необходимото разрешение. От партия "Русофили за възраждане на отечеството“ оспориха това. Казусът ще се решава в съда . До..
"Вчерашните протести са протести, които Варна не помни от 2013 година , когато на улицата излязоха наистина хиляди хора". Това каза пред БНР Спас Спасов , кореспондент на "Дневник" от Варна: "Само че аз отдавна твърдя, че тези протести бяха абсолютно оркестрирани, за да може ГЕРБ, след като овладя Общинския съвет година по-рано, да овладее и..
В "Нощен Хоризонт" гости по темата за отпуските на учителите, как почиват през лятото учителите - това коментират Дора Терзиева - старши учител в ДГ..
Обществената поръчка за десет нови автобуса до Витоша е провалена. Явили са се двама участници, като единият е бил отстранен по формални причини...
"Вчерашните протести са протести, които Варна не помни от 2013 година , когато на улицата излязоха наистина хиляди хора". Това каза пред БНР Спас..