На 11 ноември само бързата и адекватна реакция на шофьор на училищен автобус предотврати тежка трагедия с 19 деца в Свищовско. В следобедните часове тир с румънска регистрация, движещ се с несъобразена скорост, навлезе в насрещното платно на завой в село Вардим и секунди го деляха от челен сблъсък с ученическия автобус. Шофьорът на ученическия автобус успя да излезе от пътното платно в зелената площ и инцидентът се размина само със страничен удар, счупени стъкла и две леко ранени деца.
Румънският тираджия е платил глобата си и е напуснал страната. Това е поредният инцидент с чуждестранен водач на камион и поражда поредица от въпроси защо чуждестранните шофьори на камиони се чувстват безнаказани по българските пътища.
Има "вратички" в Закона за движение по пътищата и не малко адвокатски прийоми, които тираджиите знаят прекрасно, коментира за БНР Радостин Върбанов, началник на Пътната полиция във Велико Търново.
Един от абсурдите е нуждата от лицензиран преводач, за да бъде връчен актът и наказателното постановление на нарушителя, а изискването за електронни фишове за превишената скорост, което е основното нарушение на чуждестранните водачи на камиони по българските пътища, не рядко прави глобите несъбираеми, особено, ако камионите са с регистрация извън Европейския съюз като например Турция и Украйна.
Не малка част от пътните полицаи във Великотърновска област знаят перфектен английски език, но това се оказва недостатъчно, за да бъде санкциониран чуждестранен водач за пътно нарушение. А нарушенията са ежедневие, особено през Прохода на Републиката и пътя за Русе. Законът иска лицензиран преводач, а такива на щат няма в Пътна полиция. Чуждестранен тираджия не се глобява лесно и бързо, споделя Радостин Върбанов, началник на Пътната полиция във Велико Търново:
"Когато спрем чужденец, трябва да му осигурим преводач. Трябва да се сключи договор с преводача. Трябва да е лицензиран преводач. Имам колеги, които наистина говорят превъзходно английски език, но искат да е лицензиран преводач. Преводачите не са длъжни да стоят при нас. Идва, превежда му акта, превежда му наказателното постановление и му обяснява".
Какво се прави, когато се спре чуждестранен шофьор нарушител?
"Съставяме му акта, смъкваме го от пътя, където сме го спрели. Водят го в КАТ. Издаваме наказателното постановление на момента и той си заплаща с кредитна или дебитна карта. За да свършим тази работа, махаме един екип от I-5 (пътя Русе – Велико Търново) или от II-55 (Прохода на Републиката) в рамките на около два часа".
Радостин Върбанов казва, че близо 90 на сто от спрените за нарушения чуждестранни тираджии по републиканската пътна мрежа във Великотърновска област си плащат актовете в КАТ. Основният проблем е с украинските шофьори, които винаги казват, че нямат пари в брой, нямат кредитна или дебитна карта, с която да платят, и ги пускат, а документът за нарушението трябва да се изпраща зад граница.
Превишената скорост е основното нарушение на тираджиите, но законът си има „вратички“ и тираджиите ги знаят:
"За превишена скорост снимаме. Изготвя се документация и се изпраща в държавата, от където е автомобилът. За превишена скорост не спираме. Превишената скорост се регистрира с автоматични технически средства. Част от тези глоби „потъват“ неплатени. Една част от тях, които са в Европейския съюз, се плащат, макар че сега румънците ги научиха да играят „циркове“, че някой друг е карал, че не е бил собственикът. Там са си адвокатски трикове".
Честа практика е нарушителите да представят копия на чужди лични карти:
"Имаме образувани доста досъдебни производства за подаване на невярна информация в декларациите по чл. 189. Имате шофьорска книжка на турския гражданин Ахмед Ахмед от Измир и декларирате преснета шофьорска книжка на Ахмед Ахмед и я носите в Пътна полиция. Ние извършваме проверка на Граничен контрол и се оказва, че Ахмед Ахмед не е влизал от две години в България и в момента на нарушението не е бил в България. Изготвяме документи до прокуратурата за образуване на досъдебно производство".
А дали нарушителят, представил се за Ахмед Ахмед, къде и дали ще бъде намерен, за да понесе последствията, са други въпроси.
Чуждата самоличност е прекрасно прикритие за нарушителите, особено с превишена скорост, разказва началникът на Пътната полиция във Велико Търново Радостин Върбанов с конкретен пример:
"Изведнъж се оказва, че женица 48-и набор от Мало Конаре кара скъп автомобил със 167 км/ч. Това е цялата работа, която държавата позволява да може все още да има. Има слабости в цялата система. Не можем да ги спираме за превишена скорост, всичко е в електронни фишове".
" Хобитата ми си остават спортът и снимането, моделството. Фармацията за мен е на първо място, защото става въпрос за здравето на хората ". Това подчерта пред БНР Радост Стоянова , фармацевт, лекоатлет и модел: "От 2020 година съм дипломиран фармацевт. В момента не работя в аптека. Иначе естествено и през това съм минала. В момента се занимавам..
" Тръмп в момента е по средата на една огромна глобална бизнес сделка, която стана възможна именно благодарение на войната в Украйна , обаче стигна до един етап, където, за да се реализира, трябва да спре войната в Украйна. Това означава, че трябва да има мир, а не примирие и това обяснява защо на тази среща Тръмп така радикално обърна позицията на..
Чий проблем са психично болните хора? Пред БНР журналистът Иван Бакалов разказа за възникнал проблем със съседски отношения в един жилищен блок: "Започна едно наводнение - намокриха се тавани, стени на близък възрастен човек, на над 90 години. Отивам при съседа от горния етаж. Първо никой не отговаря, обаче под вратата тече вода по..
" Трайното покачване на потребителските цени не е само български проблем. Това е един международен, глобален феномен , който се очаква да продължи в идните периоди - тримесечие и години, като тук основна роля има международната търговия и новите нива на митата , които Съединените американски щати наложиха на Европейския съюз, на Китай, на други..
" Не съм чул някъде да се коментира официално предложението на бившия министър на екологията за язовира от Горни Дъбник, което може да се окаже по-бързо решение, ако е технически и икономически доказано ". Това заяви пред БНР във връзка с безводието в Плевен и региона инж. Иван Иванов , председател на Българската асоциация по водите: " Липсва..
Детска железница с локомотив и три вагона създава радост за децата в Пловдив. Трасето му е дълго около един километър и преминава по хълмист терен, който има мост, прелез с бариери и тунел дълъг 50 метра, сподели за Хоризонт" Величка Лазарова - директор на общинското предприятие Младежки център Пловдив. Величка Лазарова – директор на..
Защо "Дъжд се пише с "Л" ще разберете от новия роман на Ралица Димитрова. Той се издава от "Книги за всички" и с финансовата подкрепа на Министерството на културата. Защо "Дъжд се пише с "Л" ще разберете от новия роман на Ралица Димитрова. Той се издава от "Книги за всички" и с финансовата подкрепа на Министерството на културата. Журналистът..
Българската политическа позиция и на дипломацията ни няма да се промени и ще остане подкрепата за Украйна. Като се дискутира изпращането на войски и..
" Тръмп в момента е по средата на една огромна глобална бизнес сделка, която стана възможна именно благодарение на войната в Украйна , обаче стигна до..
От 1 септември специалистите от здравните кабинети в детските градини и училищата у нас ще имат електронен достъп до медицинската информация за децата,..