В България строежът и поддръжката на пътища се правят по корупционни схеми, след което резултатът е нулев, а само корупцията цъфти.
Това заяви пред БНР Виолета Комитова, депутат от МЕЧ, бивш служебен министър на регионалното развитие и благоустройството.
Според нея затова всички коментари, свързани с жертвите на войната по пътищата, се насочват към качеството на инфраструктурата, но значение имат и автомобилният парк и подготовката на водачите, на пешеходците, организацията на движението и контролът от КАТ:
"Пътната безопасност не е само пътната инфраструктура, но за другите теми не се говори, а се говори само за пътищата".
Между 1,5 и 2 милиарда лева на година се отделят от бюджета на държавата за текущ ремонт и поддръжка на пътища от 2019 година до днес, изтъкна Комитова:
"Като разделим сумата от 1,5 млрд. лева на година на 250 работни дни, означава, че на ден ние, данъкоплатците плащаме по 6 милиона лева на ден за косене на трева, за запълване на дупки, за увредени пътни знаци, за подмяна на парчета от мантинели и за поправка на маркировка. Това са много пари само за текущ ремонт и поддръжка на пътища".
Тя изчисли, че за тези пари по 6000 машини трябва да са на ден по републиканската пътна мрежа, отделно е общинската пътна мрежа, за която отговарят кметовете:
"Даваме страшно много пари за поддръжката на пътищата, а гражданите са постоянно недоволни. В тези поръчки за поддръжка и текущ ремонт има два основни порока - свръх финансиране, а нулев резултат, и договорите с фирмите, които са 4-годишни, а не едногодишни. ... И там се явяват едни абонирани фирми, които винаги печелят обществените поръчки".
За пътя край Телиш има направен проект за основен ремонт, посочи Комитова:
"Две години отиват и през 2024 г. за този път има готов технически проект с разрешение за строеж. Има проявено безхаберие и безотговорност, че не е направена обществена поръчка за строителство по този проект, след като е доказано по безспорен начин от няколко институции, че този участък е бил много опасен".
Ужасен порок е да се поръчват проекти за инфраструктура на инженеринг, подчерта бившата министърка на регионалното развитие:
"Правителството продължава поръчки на инженеринг, а защо не се прави отделна поръчка за проектиране? Защото, ако този проект ще струва 3 млрд. лева, примерно, проектирането ще е 3 милиона лева. И от 3 милиона какъв аванс ще дадат и какви пари ще останат в чували? Най-хубаво да е 3 милиарда, да се даде един голям аванс и той да стои във фирмите като безлихвен кредит. И след 6 години - я камилата, я камиларя. При положение, че 6 години отнема разрешението за строеж. За първите участъци на магистрала "Хемус" ПУП-овете са започнали през 2013 г., а разрешението за строеж излиза 2019 г. Такива закони сме си създали в държавата. ... Такъв е случаят и с пътя Бяла - Велико Търново, за който са предвидени 3 милиарда лева - 50 млн. лева на километър, но сега той няма да започне да се строи, а фирмата ще вземе аванса, докато 4-5 години ще се чакат разрешенията за строеж".
Виолета Комитова посочи, че внесеният от МЕЧ вот на недоверие към правителството е заради липсата на воля у управляващите за борба с корупцията:
"Целта е да обърнем внимание на правителството, че очакваме да видим воля и някакви действия срещу корупцията".
Интервюто на Явор Стаматов с Виолета Комитова в предаването "Неделя 150" можете да чуете от звуковия файл.
От днес започва поетапното въвеждане на новата Системата за влизане/излизане (СВИ) на Европейския съюз, предназначена за граждани на трети страни, влизащи в Шенгенското пространство за краткосрочен престой - 90 дни в рамките на всеки 180-дневен период. В рамките на шестмесечен преходен период, т.е. до 9 април 2026 година, всички външни граници на..
Жителите на 6 села от Пловдивска област излизат на протест заради състоянието на междуселищния транспорт до Пловдив. Организаторите настояват за промяна и подобряване на транспортната услуга, тъй като в момента стотици хора пътуват всеки ден в стари, неудобни и нередовни маршрутки. Пред читалището в Рогош ще се съберат жители на селото, както и..
В Пазарджик днес се провеждат извънредни изори за нов общински съвет с рекорден брой кандидати. Общо 29 партии и коалиции ще се борят за място в местния парламент, като се очаква и силен преференциален вот. Предизборната нощ премина спокойно, но общината остава със засилено полицейско присъствие. В днешния изборен ден ще има и рекорден брой..
Таксиметровите шофьори искат увеличение на тарифите за превоз. Аргументът им е, ча са вложили 1000 лева, за да изпълнят изискванията за въвеждане на еврото. До 31 октомври всички касови апарати в таксиметровите автомобили трябва да могат да издават касов бон с цената на превоза в лева и в евро. Около половината таксиметрови автомобили вече са със..
Британските потребители са ограничили разходите си повече от жителите на която и да е друга страна от Г-7 след пандемията, тъй като високите лихвени проценти и страхът от икономически сътресения подтикват домакинствата да трупат спестявания, вместо да харчат напразно, показва проучване, публикувано в уводна статия на „Файненшъл таймс“. От началото..
Прилагането на новия Кодекс за движението по пътищата в Гърция налага глоби за някои дори странни навици на шофьорите, които се считат за нарушения. Забранено е шофьорът да носи дебело яке, защото се предполага, че се ограничава бързата реакция. Всички пакети и чанти трябва да бъдат поставени в багажника.Пазарска чанта на задната седалка, ако не..
Десетки хиляди пропалестински демонстранти се събраха в центъра на Лондон ден след влизането в сила на прекратяване на огъня между Израел и “Хамас” в Газа. Имаше и контрапротест и се стигна до сблъсъци и арести. Демонстрацията, организирана от “Кампния за солидарност с Палестина“, започна по крайбрежната алея "Виктория", след което участниците се..
"Трудно се прави бизнес в България, даже бих казал много трудно" . Това заяви пред БНР бизнесменът Пламен Бобоков : "Няма да обяснявам защо...
Вярвам, че е възможно да има мир между палестинците и гражданите на Израел. Това заяви пред БНР Васил Димитров, наш сънародник, който беше сред..
Във Великобритания вече има случаи министерството на вътрешните работи (Хоум офис) да отнема временен статут за пребиваване на чужденци. Потърпевши са..