Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Нерегламентирани автосервизи, евтини ремонти, липса на правила... докъде ще я докараме

| Интервю
Снимка: Жоро Александров

Средната възраст на автомобилите в България е 17-18 години, посочи пред БНР председателят на Съюза на автосервизите Емил Германов. 

По думите му това подсказва, че тези автомобили изискват доста по-сериозна и задълбочена поддръжка и ремонт, за да бъдат сигурни на пътя

"От 2012 г. работим по една тема, която и до ден днешен не можа да види бял свят - това е регламент за ремонта и техническото обслужване на пътните превозни средства срещу заплащане. Това е един регламент за дейността на автосервизите. Дори бяхме предложили най-лекия режим за практикуване на дейността, това е регистрационният режим. В същото време ИА "Автомобилна администрация", съгласно предвижданите промени, трябваше да води регистър на тези автосервизи, както и досиета на автомобилите, ремонтирани в тези сервизи", обясни Германов в интервю за предаването "Хоризонт до обед".

Хубаво нещо са годишните технически прегледи, но този преглед установява моментното състояние на автомобила, отбеляза той. И предупреди, че след 1000 км. например този автомобил може да не е в същото състояние.
Автомобилът изисква постоянно наблюдение и поддръжка, както и да се води досие за него, за да се знае кой какво е правил по него, категоричен бе Германов, според когото обаче много често хората са склонни да правят компромиси с качеството на ремонта и своевременната поддръжка с цел икономия на средства. Освен това няма и регламент, който да го изисква от тях, добави той. 

По думите му автосервизите в страната, които са членове на асоциации, са около 7200. Той обаче твърди, че само в София има около 5000 сервиза, като 70% от тях не са регламентирани и регистрирани. 
Към момента няма нито един нормативен акт, който да обхваща дейността на автосервизите - те работят свободно, без правила, без ограничения, посочи като друг проблем Германов. 

"Техническата изправност на автомобила е ключов фактор за безопасността на движението. Като че ли при промените в Закона за движение по пътищата този факт винаги го пропускаме, замитаме. Ние предлагаме два пъти нов законопроект, който минава транспортна комисия, но в зала се отхвърля. Имам чувството, че тук вече се намесват материални интереси, които няма как да преодолеем". 

България е единствената страна в Европа, където клиентът на автосервиза си носи частите в багажника и ги дава на майстора да ги смени, отбеляза Емил Германов и посочи, че в този случай сервизът слага бележка, че частите са на клиента и той не носи отговорност. По думите му нелегалният внос на нерегламентирани резервни части е доста голям. Цените са доста изкушителни, но и качеството е ниско, предупреди той: 

"Автомобилът е оправен, тръгва, но докога ще кара и колко ще кара, Господ знае. Молим се само да не стане някоя голяма беля". 

"Докато няма регламент, който да регулира дейността на автосервизите, така ще бъде. Няма сила, която да ги застави да работят по-скъпо и по-качествено, след като клиентът не е склонен да плати", категоричен бе Германов.

Няма и воля, констатира още той. Според него такъв регламент не е задължително да оскъпи услугата. 

Цялото интервю на Юлияна Корнажева с Емил Германов в предаването "Хоризонт до обед" чуйте в звуковия файл. 
По публикацията работи: Анастасия Крушева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Георги Славчев: Не виждам грандиозно увеличение на разделно събрания отпадък в "Люлин"

В кв. "Люлин" не забелязвам някакво грандиозно увеличение на количеството на разделно събран отпадък. Кофите се използват може би с 10% повече, отколкото са се използвали преди това .  Това заяви пред БНР Георги Славчев, член на Българската оползотворяваща и рециклираща асоциация. За кв. "Красно село" той отбеляза, че доброволците, които..

публикувано на 13.10.25 в 11:54
Елин Шиво

Елин Шиво, ЕК: България изостава във внедряването на изкуствен интелект в бизнеса

Бизнес, образование и държава работят заедно, за да се изпълняват политиките по програма "Цифрово десетилетие". Това отчете Елин Шиво. Тя работи в Европейската комисия - в Генералната дирекция за комуникационни мрежи. Отговаря за Белгия и България за политиките по програма "Цифрово десетилетие".  Преди дни Елин Шиво бе в България. У нас тя се срещна с..

публикувано на 13.10.25 в 10:52

Дезинформацията в Европа се увеличава и става все по-изкусна, сочи доклад

Все по-големи и по-сложни стават кампаниите за дезинформация в Европа, като целта им е да подкопаят доверието на хората в институциите, както и да променят цялата им представа за реалността. Това установява доклад на отдела за проверка на факти към радиомрежата за новини от Европейския съюз "Евранет плюс".  Експерти и институции са ясни в..

публикувано на 12.10.25 в 05:00
Татяна Дончева

Татяна Дончева: Предсрочен вот не е изключен. Даже Пеевски може да остане в изкуствена засада

"ГЕРБ и Пеевски водят целенасочени действия за отстраняване на кметовете на София и Варна. Тези две дестинации са им ключово важни за следващите избори и за финансовите схеми." Това заяви пред БНР Татяна Дончева, бивш заместник-председател на парламента, дългогодишен депутат, лидер на "Движение 21" и адвокат. "В случая във Варна целят..

публикувано на 11.10.25 в 14:16
Симеон Гаспаров

Симеон Гаспаров: Чикаго не е военна зона

Доналд Тръмп трябва да укроти малко положението вътре в САЩ, защото в страната не е съвсем спокойно .  Това заяви пред БНР журналистът Симеон Гаспаров - кореспондент в Чикаго на БНТ. Тръмп много чакаше нобеловата награда за мир , подчерта той и добави: "Медиите, подкрепящи Тръмп, казаха, че все пак вратата остава отворена за догодина"...

публикувано на 11.10.25 в 12:20

Танкерите "в сянка" – катастрофа, която чака да се случи

"Призрачната флотилия", с която Русия превозва петрол към страните, които все още купуват от нея, е многофункционално оръжие в хибридната ѝ война с Европа. Стотици стари и съмнително годни танкери пълнят военния бюджет на Кремъл и участват в различни видове саботажи – от прекъсване на подводни кабели в Балтийско море до изстрелване на дронове в..

публикувано на 11.10.25 в 11:26
Мартин Владимиров

Мартин Владимиров: България може да се превърне в газов център за цяла Европа

"Не беше много необходима тази промяна. Донякъде управляващото  мнозинство се опитва да направи ДАНС незаобиколим фактор. При положение, че ДАНС е донякъде независима държавна институция, ДАНС обикновено се съобразява с правителството. С това решение се прави една потенциална сделка още по-трудна – между "Лукойл" и нов инвеститор ."..

публикувано на 11.10.25 в 11:18