Министърът на образованието Красимир Вълчев е готов да инициира обществен дебат за ограничаване на достъпа на деца под 15 години до социални мрежи заради доказаните вреди върху тяхното развитие.
Това той съобщи в Силистра по време на церемония по откриването на новия физкултурен салон на Професионалната гимназия по стопанско управление, администрация и услуги "Атанас Буров", изграден по Програмата за изграждане и ремонт на спортни площадки и физкултурни салони, на стойност 1,5 млн. лв.
По време на посещението си министър Вълчев коментира и други актуални въпроси, свързани с образованието, пред кореспондента на БНР Силистра Незабравка Кирова:
– Господин министър, в телевизионно интервю казахте, че ще инициирате дебат за евентуална забрана на социалните мрежи за деца под 15 години. Ще го направите ли?
– Не казвам, че ще предложа забрана, а че ще инициирам дебат, защото темата е изключително важна. Имаме достатъчно доказателства, че прекомерното използване на социални мрежи оказва вредно въздействие върху психиката и поведението на децата – от тревожност и ниска самооценка до разсеяност и агресия. Наш дълг е да обсъдим как да предпазим децата от тази "невидима заплаха".
Това не е само български проблем – много европейски държави вече търсят решения. Въпросът не е просто в забраната, а в баланса между свободата и защитата. Ако едно дете няма изградени критично мислене и емоционална зрялост, то става лесна жертва на съдържание, което не разбира.
Министър Вълчев: В 35% от училищата в момента има забрани за използване на телефони
– Родители и учители споделят, че националното външно оценяване в 7. клас често не показва реалните знания на учениците. Възможно ли е да се въведе портфолио, което да отразява усилията на децата през годините?
– Такова портфолио всъщност съществува – учениците работят по проекти и индивидуални задачи, които се оценяват. Но външното оценяване има друга цел – то осигурява съпоставимост. В 7. клас започва гимназиалният етап, където има конкуренция за прием. За да е справедливо, всички ученици трябва да бъдат оценени при еднакви условия.
Ако се откажем от тестовете, ще се върнем към различни критерии в различни училища, което няма да е честно. Разбира се, работим върху това изпитите да стават по-практически и по-смислени – да проверяват не просто запомнени факти, а умения за прилагане на знанието.
Особено в математиката и природните науки е важно децата да могат да решават реални ситуации, а не само да възпроизвеждат формули.
– Изследване на Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" преди месеци оповести резултати, според които един голям процент от учителите предлагат отпадане на външното оценяване след 7. клас. Как гледате на това?
– Не. Ако отпадне външното оценяване, няма как да се направи честно класиране за училищата, където местата не стигат. Това би означавало всяко училище да провежда свой собствен изпит – и тогава децата ще трябва да се явяват на няколко изпита през юни и юли. Националното външно оценяване е единствената обективна база, по която можем да сравняваме знанията в мащаб.
То е полезно не само за учениците, но и за самите учители, защото дава възможност да се анализират резултатите, да се видят силните и слабите страни в обучението. Да, стрес има, но важното е да научим децата да се справят с него, а не да го избягваме. В реалния живот ще имат още по-големи изпитания.
– В последните години резултатите по математика и природни науки остават ниски. Къде е проблемът?
– Основният проблем е претоварването на учебните програми. По много предмети – особено по математика, физика и химия – темпото е толкова високо, че няма време за затвърждаване. Учениците преминават бързо от тема в тема, без да осмислят. Аз често казвам: по-добре е детето да знае по-малко, но с разбиране. Знанието не е просто натрупване на факти, а умение да ги свързваш и прилагаш.
Учителите трябва да имат време за упражнения, за решаване на задачи, за повторение. Това гради трайни умения. Амбициозните програми, които някога се смятаха за плюс, се оказаха грешка – вместо да мотивират, те демотивират. Детето, което не може да "навакса темпото", се отказва. В един момент буквално се "самоизключва" – точно както човек, качен на бягаща пътека с прекалено висока скорост.
– Казахте, че ще въведете промени и за децата, които не владеят добре български език. Какво предвиждате?
– Това е ключова тема. Ако детето не владее езика, няма как да учи ефективно нито по математика, нито по друг предмет. Затова настояваме всички деца да бъдат обхванати възможно най-рано в детска градина.
Колкото по-рано попаднат в българска езикова среда, толкова по-лесно наваксват. Всички изследвания показват, че децата, посещавали детска градина три години, постигат значително по-добри резултати в училище.
Въвеждаме и програма за езикова интеграция – децата, които не знаят добре български, ще започват само с интензивно езиково обучение, преди да се включат в другите предмети. Важно е и общините да бъдат активни – кметовете отговарят за детските градини, затова техният ангажимент е решаващ.

Нас българите ни чакат много, много тежки моменти, купуване на коли на лизинг и апартаменти на кредит - ще вием, предупреди в интервю пред БНР писателят, журналист и пътешественик Михаил Заимов. На 31 октомври бе неговата първа изложба "Девон", с която излиза от морето и стъпва на сушата. Заимов е известен като морски фотограф и има..
От партия "Възраждане" поискаха провеждането на местен референдум за завода за производство на барут и 155-милиметрови артилерийски снаряди край Карлово. Внесена е и жалба срещу решението на карловския общински съвет, даващо "зелена улица" на процедурата за промяна на статута на имота, върху който се предвижда да бъде изграден новия завод...
"Аз не се учудвам, че беше отхвърлено ветото на президента , защото дори по тази толкова деликатна, сериозна и тревожна тема, свързана с "Лукойл", нямаше никакви аргументи, без дискусия". Това отбеляза пред БНР вицепрезидентът Илияна Йотова : "Това е отношение към президентската институция, но то е отношение към държавността в България и тя..
Кметът Васил Терзиев внесе в Столичния общински съвет доклад с предложение за нова структура на администрацията, съобщават от Столичната община. Главната цел е повече ефективност, яснота и визия за развитие на София, ще има нов заместник-кмет в направление "Градско планиране и развитие", който да съчетава визия и експертиза, залага се и нова нова..
Подкрепата на републиканците в Сената за премахване на тактиката на безкрайни дебати, известна още като "филибъстър" (filibuster), с която се цели забавяне или блокиране на гласуването на даден законопроект, набира скорост. Крайната цел е преодоляване на съпротивата на демократите за отблокиране на работата на правителството, което е без..
Президентът Румен Радев удостои посланика на Япония в България с орден "Мадарски конник" първа степен. Дипломатът получи отличието за заслуги за развитието на двустранните отношения. Посланикът на Япония в България Хисаши Мичигами има богат опит като дипломат. Започва работа във външното министерство на Япония през 1983 година. От 2 години е..
Процесът на извеждането на децата от социалните институции приключва, но за да бъдат подкрепени младежите при излизане от тях за самостоятелно развитие, е нужна допълнителна подкрепа. Все още диалогът между отделните институции, които се занимават със закрилата на децата, не е достатъчен за навременно решаване на проблемите. Около тези изводи..
Рекорд по най-много изкачвания на Хайдушката пътека в Сливенския балкан постави Милен Шидеров от Сливен. За 24 часа той направи 12 качвания и..
Малка част от дълга е за покриване на стари дългове, друга за покриване на дефицита, губят се около 5,4 млрд. евро – около 10 млрд. лв., с които..
Изборът на социалист – Зохран Мамдани за кмет на Ню Йорк е шамар за Тръмп, коментира в интервю пред БНР дипломатът Стефан Тафров. "Това е..