Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рестартирай Европа: Уеб платформата Ю-лейбъл в ЕС

Европейският комитет на винарските компании (CEEV) и Спиритс Юръп (Spirits Europe) - производителите на спиртни напитки, създадоха уебсайт, който осигурява достъп на потребителите до информация за вината и спиртните напитки на пазара. Платформата Ю-лейбъл (U-LABEL) дава възможност на всеки производител на вино или спиртни напитки да предостави на клиентите подробна информация за продукта, включително съставки, хранителните стойност, устойчивост и насоки за отговорна консумация, обяснява директорът на Изпълнителна агенция по лозата и виното Красимир Коев. Потребителите могат да достигнат до тази информация на техния език чрез сканиране със смартфон на QR кода, отпечатан върху задния етикет на бутилка.

Включването в платформата Ю-лейбъл сега е доброволно, но съгласно реформираната Обща селскостопанска политика в по – късен етап тя ще стане задължителна. Българските представители на бранша активно проучват възможностите за участие в нея. Няма начин секторът да не се регистрира изцяло в тази платформа, ако иска впоследствие да продава своята продукция, уточнява Красимир Коев.

Засега добавената стойност на платформата е за големите търговци на вино, смята Мариана Върбанова от малка бутикова винарна в Ямболския регион. Тя посочва, че големи европейски компании могат да си позволят плащането на годишен абонаментен план, най – ниският от които е 250 евро.

Неуместно е обаче да се сравняват големи производители като компания от Шампан с малки винарни от България, подчертава Върбанова и уточнява, че за близо 70% от бранша у нас годишният абонаментен план на платформата е финансово препятствие. Затова е необходима намеса на държавата.

Уеб платформата е важна стъпка за сближаване на производители и потребители, посочва изпълнителният директор на асоциация „Активни потребители“ Богомил Николов. Той припомня, че преди 10 години етикетите не съдържаха информация за хранителната стойност на продуктите – съдържание на мазнини, белтъчини и въглехидрати. Сега самият бранш започва да предоставя информация за съдържанието на вината и спиртните напитки. Отбелязва се и колко калории съдържат те, което често се подценява от потребителите. Николов е убеден, че цифровото етикетиране на вина и спиртни напитки ще помогне на потребителите да бъдат по – информирани.

Потребителите обикновено искат изчерпателна информация на една ръка разстояние. Индустрията им я предоставя чрез платформата Ю-лейбъл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

В големите вериги свободен пазар няма, а надценката е 80-100%

Председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Владислав Михайлов се надява бойкотът срещу големите търговски вериги да принуди държавата да вземе мерки и да ограничи тавана на надценките на храните. Според него  у нас има пазар, свободна търговия и конкуренция, но тези принципи не действат при "големите търговци на дребно". Причините са две..

публикувано на 13.02.25 в 16:09

Първа копка на новата водопроводна мрежа в Брестовица

Днес започва реконструкцията на водопровода във високата зона на Брестовица. Символичната първа копка за начало на строителните дейности дадоха кметът на община Родопи Павел Михайлов и кметът на селото Мария Манолова.  На церемонията присъства Иван Иванов, министър на регионалното развитие и благоустройството. Срокът за изпълнение е 600..

обновено на 13.02.25 в 14:41

Докато шумим за вейпове, на пазара вероятно има нова дрога

Стотици репортажи и много енергия в сдружение "Майки срещу дрогата" вложи журналистът Веселина Божилова, която от години работи по темата за зависимостите и битката с тях.  След приетата на първо четене пълна забрана на вейповете с нея говорим за поредната активност да се разпишат нови правила и за волята да има контрол и ефект от тях. Тя е скептича...

публикувано на 13.02.25 в 13:12

3 години обучение на медицински сестри ще ни върне в миналия век

На среща на министъра на образованието и ректорите на ВУЗ бе лансирана идеята да се намали срока на обучение на медицинските сестри от 4 на 3 години. Целта е е по- бързо да се запълни дефицита от кадри в лечебните заведения. Браншовите организации вече възразиха срещу предложението. Какво мисли академичната общност попитахме проф. Биянка Торньова,..

публикувано на 13.02.25 в 11:52

Бедни сме, защото ни ограбват картели и монополи

За потребителското недоволство, икономическите му основания и социални последици разговаряме със социолога Кънчо Стойчев, който е председател на УС на сдружението "Произведено в България".  Гневът на хората е напълно основателен. Според социолога основният проблем е, че големите търговски вериги чрез така наречената търговска отстъпка неправомерно..

публикувано на 13.02.25 в 10:58