"GLAM" означава вълшебство, обаяние, привлекателност, разкош. Развитието на този жанр е обусловено от наличието на многобройните лъскави списания. За разлика от модната фотография, където акцентът е предимно върху дрехата, "GLAM" стилът зависи изцяло от вижданията на самия фотограф. Главното при него е акцентът на автора върху модела, изцяло върху неговата външност, а не върху дрехата, фона или обстановката. Затова и в повечето случаи елементите на фона, облеклото и аксесоарите се явяват просто допълнение към красотата и чара на модела.
Димитър Дачев е разпознаваем с работата си върху редица музикални клипове, между които "Двама" на Джанго Зе, "Безкрайност" на Мария Грънчарова, видеo клипове за Music Idol, Любена Нинова, Искра Милкова - вокален педагог в X-factor, автор е на мултимедията в проекта "Живот като на кино" на Мариета Ценова и Деси Тенекеджиева. Работи върху документални филми за музикални фестивали, политически кампании, рекламни кампании и др. Участва в изложбите НЕОХРАНЯЕМА ЗОНА, Contempo, Българска фотографска академия „Янка Кюркчиева“, сребърен медалист е на FIAP за цветна фотография от Международен фотосалон - Варна.
Създател е на проекта NAKED MEME, a през 2014 година е отличен от журито на национален конкурс "Хартията в съвременното изкуство" на фондация "Йордан Парушев" за синемаграфията "Tear the paper hair".
"GLAM фотографията е трудна, защото е красива лъжа. Благородна е, защото е комплимент. В торбата с трикове са добро познаване на анатомия, светлина, физика, дори математика. Целта е да модулираш по вътрешен усет елементи, детайли и състояния, да ги разкриеш или скриеш като естетичен еквалайзер, давайки на мозъка на зрителя ремикс, от който той да създаде холограма”, казва Димитър Дачев. С него разговаря Ваня Славова:
- Какво включва изложбата?
-Всъщност това е ретроспективна изложба. Работи, които са от последните десет години. Те са се случвали по различни лични поводи. Кураторите са уловили целия процес на развитие на визуалния ми език.
-Вие от канонаджиите или никонаджиите сте? С каква техника снимате?
-В изложбата ще имате възможност да видите поне три кадъра с телефон. Иначе, ако си говорим сериозно, предпочитам "Сони", но аз не мисля, че камерата е определяща.
-Как така? Най-малкото има различни обективи?
-Ако пак се върнем към различните нива на абстракция на абстракция, нещата, които търся да предам като петно, като структура, бих могъл да ги постигна с каквато и да е камера. Включително и с телефон.
-В тази връзка обаче не всеки, който снима с телефон е фотограф и може да прави изложби...
-Напротив! Аз мисля, че фотографията е дял от съвременните визуални изкуства и даже не трябва като артисти да се ограничаваме само с нея. Точно това, че днес фотографията е толкова достъпна, се явява най-трудно преодолимото препятствие към създаването на радващи изображения. Защото преди десетилетия, когато фотохимичните процеси са били единственият способ за създаване на изображение, почти всичко такова, дори дефектно, е било радващо окото. В момента летвата е вдигната много по-високо. За да зарадваш окото на зрителя трябва да дадеш много абстрактни пластове. Повече от един технически перфектен образ.
-Да. Това отново е доказателство, че не всеки може да го постигне, макар и да снима с телефон, правейки всеки ден по сто снимки.
-Вижте как технологията е направила селекция на уменията, които са били необходими преди и сега, за да бъде разказана добре една визуална история.
-Добре. Каква е вашата визуална история в тази изложба? Споменахте, че в продължение на 10 години са правени снимките. Има ли някаква линия освен женската красота?
-Това е, да, очевидната линия. Иначе има визуални изразни средства, които чисто емпирично съм откривал, някои неща съм заимствал от стари класици портретисти, които са ми направили впечатление. Харесвам модните течения на 20-ти век като запечатване на движение на коса, любимо изразно средство.
-Разплакахме един модел точно с цел да веем косата й.
-Не излезе ли по-интересна снимка с разплакания поглед? Или в този момент не ви беше до снимане?
-Аз съм чувствителен на тази тема и не искам да виждам страдащи хора. Много е евтино да спечелиш зрителски интерес с човешкото страдание.
-А има ли усмихнати лица в този ред на мисли?
-Няма и много усмихнати всъщност.
-Какво е тяхното изражение чисто лицево, не телесно?
-Скъпите неща са недостъпни и моделите ми са скъпи и недостъпни.
-В буквалния или в преносния смисъл?
-И в двата. Хората са ми скъпи и ми е приятно да ги представя по по-интересен и недостъпен начин.
-Какви са вашите модели като личности в изложбата?
-Загадки! :)
Интервюто с Димитър Дачев може да чуете в прикачения звуков файл:
Интервю с Chris Caffery (SAVATAGE, TRANS-SIBERIAN ORCHESTRA) SAVATAGE са от онези групи, които през 80-те и 90-те години на миналия век дефинираха звука на американския прогресив метъл. 24 години след последния си албум „Poets and Madmen“ SAVATAGE се завръщат към активна дейност. Групата тръгва на турне, за съжаление без Jon Oliva, който има..
Изби от Североизточна България отвориха врати тази събота и неделя за всички готови да тръгнат на вино пътешествие между р. Дунав, Черно море и старите български столици. Тази година са се включили 17 винарни и 3 специални локации за дегустация на висококачествено българско вино. За пета поредна година през май винопроизводители и технолози..
Силата на Българското национално радио е в регионалната мрежа. Не само, че не трябва да бъдат закривани регионални станции, а дори тази мрежа трябва да се развива, за да присъства в живота на все повече хора. Това мнение изрази, в предаването на Радио Варна „Позиция“, Иван Радев от Асоциацията на европейските журналисти. По повод протеста..
Много често застрашаваме собствените си животи заради своеволия на туристи, които не спазват правилата на плажа и флаговата сигнализация. Плажна полиция трябва да следи за реда. Това каза Стефан Калинков, воден спасител, работещ на Златни пясъци, който бе удостоен с грамота от Българския червен кръст - Варна за активната му доброволческа дейност...
Димитър Маринов, първият български актьор, качил се на сцената на Оскар-ите, се срещна с варненска публика, за да представи двете си книги – „Към сцената“ и „Към екрана“, издадени от „Аз-буки“ в края на 2024 г. Пред своите почитатели и любителите на литературата и киното, актьорът разказа за своя необикновен житейски и професионален път и какво се крие..
Голямото предизвикателство в ерата на AI (изкуствения интелект) е как да развиваме естествения интелект. Toва коментира за Радио Варна ректорът на Икономическия университет (ИУ) във Варна проф. Евгени Станимиров. Няма да се изморя да повтарям, което правя вече 3-4 години, може би и малко повече, че когато висок естествен интелект ползва висок..
Индия не е туристическа дестинация и никой не си тръгва от там завинаги. Това е трансформиращо място. Всеки път се завръщаш променен и научил нещо различно. Човек се влюбва в Индия, ако я усети. Това сподели в предаването за туризъм и приключения "Хоризонти" варненката Диляна Димитрова, която доста пъти е пътувала до тази огромна страна. Диляна..