Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Музикантът Йордан Данев: Винаги има поне още едно решение, което е по-добро

| обновено на 15.11.17 в 16:44

Йордан Данев е от музикантите, които работят тихо, без излишен шум около себе си, но системно и целенасочено, и с интересни идеи. Не е фен на станалото задължително, като че ли, "фейсбук говорене" и това донякъде го "скрива" сред изобилието от музикална продукция. И въпреки че е акордеонист с дългогодишен корепетиторски стаж, в последните години все по-често се радваме на творчеството му като аранжьор и автор на музика. И в двете има немалък опит вече - писал е за много танцови постановки, негови композиции се свирят от различни ансамбли в страната, някои слушатели може би ще си спомнят участието му в някога съществуващото трио "Нестинари" (Николай Йорданов - пиано, Йордан Данев - акордеон, Петър Станков  гайда), преди година участва в проекта "Музика в портрети" на Оркестъра за народна музика на БНР, има един записан албум  с група "Лот Лориен" и десетки аранжименти за певци и инструменталисти в областта на българския фолклор. 
В предаването "Срещи в 7/8" направихме премиера на неговата композиция "Мечтание", което бе повод и да разкажем за една малка част от музикалния му път до този момент. 
Цялото интервю и музиката чуйте в звуковия файл. 

Йордан Данев(...)

Кое е твоето истинско "Аз" - акордеонът или композирането? 

По-скоро творческата работа. Тя ме държи по-буден, в търсене, докато акордеонът си остана по-периферно занимание, но... все пак си ми е инструментът. Творческата работа е много интересен процес, постоянно ограмотяване в нови неща... 

Тази несигурност, която я има във всеки автор, поне така си мисля, как се преодолява? "Това ли е точно, което искам?", "Абе, хубаво звучи, ама ми се иска някой друг да го чуе..." Има го този момент, нали? 

Да, определено. Не толкова като композиция, колкото като реализация на композицията - като звук, като баланс, като мащабност, дали е постигнато това, което е търсено. Няма край тази игра, няма край... Който се вълнува от тези неща, докато диша ще го прави, и винаги ще е в търсене, и в съмнение, важното е човек да трупа опит. Да надгражда и нещата да се получават все по-добре. И да има възможност 
 първо да ги реализира, и да ги представя. Реализацията не е малък проблем. 

Ти казваш "игра" на композирането ли?

Да. 

Когато композираш обаче, ти знаеш, че това са "верните ноти". 

О, да, определено. Не е сериозно, ако не си сигурен в това, което пишеш. Човек трябва да знае какво прави. Естествено понякога му се получава по-добре, понякога не чак толкова добре. Винаги има поне още едно решение, което е по-добро. 

А когато е минало време?

Тогава малко моментът е сложен с възприятията. Обикновено при мен нещата, които съм правил в предишни моменти, минат ли 2-3 години, изглеждат ми малко лековати. Но мисля, че е нормален процесът. Това е добре, че ми изглеждат по този начин, защото иначе си спрял. 

"Мечтание" - ние загатнахме в началото на разговора за тази пиеса, която ти представи с Оркестъра за народна музика на БНР миналата година. Но сега я реализира като самостоятелен проект. 

Тази пиеса се появи на бял свят вследствие на поканата от страна на БНР да участвам в проекта "Музика в портрети". И това което бях направил за оркестъра, го реализирах студийно. Мога да спомена хората, които записваха - Николай Докторов (кавал), Алексей Енчев (гайда), Симеон Симеонов (гъдулка), Калин Момчилов (акустична китара), Божидар Бенев (цигулка), Даниела Казакова (виола) и Борис Казаков (бас).



Какво промени от партитурата, която написа за ОНМ на БНР и тази, която сега ще чуем?

 Чисто технически няма никакви промени, нотите са същите. Просто партиите на гъдулките бяха изсвирени и от цигулка. Това е разликата. 

А онова "мечтание" преди година и това "мечтание" сега, едно и също ли са?

(смее се) Мисля, че да. За една година не се е променило много в главата ми. Но аз така или иначе като съм поставял това заглавие, не съм имал нищо конкретно. Просто мечтанието като...

Композиция...?!

Ами, да. То е много индивидуално, всеки човек си има мечти - някои са по-реални, други са нереални. 

Само за реалните ли пишеш музика? 

Не, хубаво е човек да излиза малко от реалността. Мисля, че няма нищо лошо от време на време да си помечтае. А няма и нищо лошо някои от мечтите да се сбъдват. Това ни води напред. Идеята е музиката да ни изкарва извън реалността. Да ни вкарва в някакъв друг свят.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
ВИЖТЕ ОЩЕ

Във Варна най-младият носител на Мишлен звезда се влюби в киселото мляко

Звездите на Мишлен се смятат за отличителен белег на изискани ястия от най-добрите готвачи в света. Не са лесни за получаване и се дават на най-добрите ресторанти. Само на 26 години, но вече с Мишлен звезда е Карлос Касияс. Братовчед на известния испански вратар от близкото минало Икер Касияс, Карлос се изявява на полето на кулинарията..

публикувано на 28.03.25 в 08:20

Михаела Аройо: Контекстът е в основата на добрата фотография

Името на Михаела Аройо нашумя през 2024 г., когато представи проекта "Сънувам на български", изследващ идентичността на българската диаспора в Бесарабия с акцент върху историята на региона. В продължение на 5 години в рамките на 16 пътувания варненската фотографка посещава над 60 населени места в Молдова и Украйна с преобладаващо българско население,..

публикувано на 27.03.25 в 08:00

Липса на терени и ток спъват стратегически инвеститори за Варна

През януари миналата година от Община Варна обявиха, че заедно с Министерството на икономиката и индустрията ще създадат съвместно инвестиционно звено ,  което ще работи за привличане на стратегически инвеститори в града. От Радио Варна решихме да проверим  докъде стигна идеята и има ли вече реално работещо инвестиционно звено във Варна...

публикувано на 26.03.25 в 08:20

Студентът на 2024-та Тодор Тачев: Най-важно за един човек е милосърдието

Бъдещият военен лекар Тодор Тачев, възпитаник на Висшето военноморско училище "Никола Й. Вапцаров" бе отличен с приза "Студент на 2024 година". Казва, че признанието е голяма отговорност за него. Радва се, че е получава това отличие тук в България. Това е бил неговият избор - да остане в отечеството си и да гради бъдещето си тук. Казва, че човек се учи..

публикувано на 25.03.25 в 08:15

Schmier (DESTRUCTION): Дори и най-добрите губят ума си, когато станат твърде могъщи

Интервю с Schmier (DESTRUCTION) DESTRUCTION са една от бандите, които поставят основите на немския траш метъл заедно със SODOM и KREATOR в началото на 80-те години на миналия век . И вече 40 години Schmier и компания пазят завета. Преди дни DESTRUCTION издадоха новия „Birth of Malice“. Добър повод за специалното интервю, което Schmier даде за..

публикувано на 24.03.25 в 08:20
Мариян Карагьозов

Мариян Карагьозов: Не виждам основание да се твърди, че в Турция има предпоставки за гражданска война

След ареста на опозиционния политик Екрем Имамоглу в сряда, в Турция отново се проведоха масови демонстрации в негова защита. Събралите се на протеста в Истанбул са били 300 000, протести се състояха и в Анкара, Измир и Трабзон. В Истанбул, чийто кмет е Имамоглу, полицията приложи лютив спрей и гумени куршуми срещу протестиращите. Хората..

публикувано на 22.03.25 в 14:24
Емил Радев

Емил Радев ЕНП/ГЕРБ: ЕС се оказа неподготвен за войната в Украйна, едва ли отбранителният ни капацитет ще е готов до 2030-та година

Според евродепутатът от ЕНП и ГЕРБ Емил Радев, Европа е силна в икономически и социален аспект, но във външната политика, особено в контекста на последните геополитически събития, е пренебрегнат фактор. В обзорното предаване на Радио Варна „Позиция", той заяви, че това особено си е проличало при преговорния процес за евентуалния мир в Украйна,..

публикувано на 22.03.25 в 14:07