Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Испанският тенор Пабло Камесеийе: "Щастлив съм, че работя с Варненската опера"

4
Пабло Камесеийе
Снимка: Facebook

Испанският тенор Пабло Камесеийе започва музикалното си образование в Аржентина. Дебютира в Буенос Айрес в “Matthaeus Passion” от Бах и „Рита“ на Доницети още преди да влезе във Виенската консерватория. Забележителната лекота във високия регистър и светлият му теноров тембър са подходящи за белкантови опери и особено за многообразния Росиниев репертоар, който той усъвършенства с Маестро Алберто Дзеда в Академия „Росиниана” в Пезаро. В премиерата на операта "Пепеляшка" Пабло Камесеийе ще направи дебют на варненска сцена.


-  Как се чувствате при работата си с Държавна опера Варна?

-  За първи път съм във Варна. Щастлив съм да съм тук. Хората са много приятни, много приятелски настроени. Работим много интензивно по представянето на „Пепеляшка”. Трупата е страхотна. Певците са много добри. Смятам, че хората ще са щастливи да гледат операта „Пепеляшка”.

-  Кой и как Ви покани, за да станете част от премиерата на „Пепеляшка”?

-  Поканата пристигна преди две седмици. Беше от Виолета Тончева. Попитаха ме, дали бих се съгласил да участвам. Това ме направи щастлив, защото „Пепеляшка” е едно от моите любими произведения. Подготвях друга продукция, но я отмених по определени причини и се съгласих да участвам в постановката на Варненската опера.

-  Споменахте, че „Пепеляшка” е любимата Ви опера – срещате ли тогава трудности точно, защото Ви е любима?

-  Да, но моят глас е много подходящ за всички опери на Росини включително и „Пепеляшка”. Комбинацията от вокални техники, както и бързото произнасяне на текста. Работих на оперния фестивал на Росини в Пезаро, Италия с маестро Алберто Дзеда. Там се специализирах в изпълнение на произведенията на Росини.

-  Влизате в ролята на принца Рамиро – какво давате и какво вземате от неговия образ?

-  Обичам историята в „Пепеляшка”. Винаги съм я харесвал и съм убеден, че всеки я познава. Много съм щастлив, че играя Принца. А това, което давам – давам емоцията от удоволствието да изпълнявам тази роля. Защото обичам пеенето. Продукцията е много интересна. Режисьор-постановчик е Екта Кара от Турция. Постановката не е в традициите на миналото. Тя е много приятна и модерна. И много забавна.

-  По някакъв начин историята в операта „Пепеляшка” на Росини отразява ли се на действителността?

-  Историята е винаги една и съща. Щом си богат, всички искат да са ти приятели. Историята е истинска и е модерна. Наблюдаваме я навсякъде.

-  До колко реакциите на публиката са важни за Вашето изпълнение?

-  Зависи от много неща. В много театрални зали не забелязваме публиката, защото прожекторите ни заслепяват и не виждаме никого. Много е хубаво, обаче, когато хората се усмихват като реакция на нашето изпълнение. Което ни показва, че те преживяват историята. Но в повечето случаи е много трудно да забележим публиката. Може би виждаме първия и втория ред, но не и цялата зала. Прекрасно е, когато направим хората са щастливи.

Снимка-  Понякога чувствате ли се самотен на сцената?

-  В операта не, защото сме цял екип заедно с Дандини и Пепеляшка. Чувствам и подкрепата на колегите ми.

-  Стриктно ли следвате ролята или си позволявате и импровизиране на сцената?

-  Разбира се, че винаги има малки частици от нас самите. Винаги показваме някоя част от нас. Комбинираме себе си със съветите на режисьора и със самата история. Образите, които виждате, са съчетание от всичко. Красотата на операта е, че никога не сме едни и същи. Защото влагаме и част от собствената си артистичност.

-  Лесно или трудно влизате в роля и успявате да се върнете в действителността?

-  Разбира се, че бих искал да съм принц през цялото време. Изпълнявал съм тази роля много години и всеки път, когато съм на сцената, преживявам отново фантазията. Но след като се спуснат завесите, веднага се връщам в реалността.

-  Има ли роли, които досега не сте имали шанса да изпълните?

-  Обичам да пея в оперите на Росини. Участвал съм в много негови произведения като „Италианката в Алжир“, „Севилският бръснар”, „Пепеляшка”, както и други. Никога не съм имал шанса, а бих искал да участвам в операта „Пуританите” от Виченцо Белини. Пял съм в много интересни модерни опери, като „Нос“ на Шостакович. Приятни са ми всички ангажименти.

-  Има ли разлики между представленията на „Пепеляшка”, в които сте участвал и премиерата във Варна?

-  Не. Но все пак тук не разполагахме с много време за репетиции. Всеки обаче дава всичко от себе си, за да е готов и подготвен за премиерата. Разбира се, нямаме много време за подготовка, но не откривам кой знае какви разлики. Работя и с други оперни състави, където понякога също нямаме много време за репетиции.

-  Вие сте испанец, но живеете в Австрия – по-испанец ли се чувствате или по-австриец?

-  Нека започнем от там - роден съм в Буенос Айрес. От Аржентина съм. Баща ми е испанец и за това имам испански паспорт. Майка ми е от Италия, а аз живея във Виена, Австрия вече 21 години. Чувствам се все повече виенчанин. Харесва ми, всичко там ми харесва. Няма начин да е друго - щом продължително време живееш на определено място, то те променя, за това и аз се чувствам преди всичко виенчанин.

Пабло Камесеийе-  И обичате италианските композитори...

-  Обичам ги, но също така и Щраус и останалите австрийски композитори. Шуберт и Шуман са невероятни. Също така съм изпълнявал някои работи на немски, обаче, белкантото е най-подходящо за гласа ми. Обожавам Пучини и Верди, но няма голям шанс да изпълнявам техни опери, защото гласът ми е подходящ за произведенията на Росини.

-  Имате квартет, разкажете ни за него?

-  Заради това ,че съм роден в Аржентина, имам танго квартет - Cuarteto Cameselle. Изпълнявам и подобна музика и ще се върна на въпроса Ви за публиката – тук контактът с нея е друг. Между нея и нас няма оркестър, няма и диригент. Връзката ми с публиката е от друго естество. Когато имаме концерт във Виена, обяснявам на немски текста, който пея, за да могат хората да го разберат. Това е друго усещане, защото пея за душата на хората. Оперите са по-помпозни, по-мащабни. В тангото разкривам друга страна от моята същност. Много обичам да изпълнявам тази музика. Майка ми ме събужда с танго. Това е моята аржентинска същност.



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Специалисти: Социалните мрежи да се използват здравословно от децата, спорът дали да бъдат ограничени не води до нищо полезно

Идеята достъпът до социални мрежи на деца под 15 години да бъде ограничен предизвика оживен обществен дебат, който продължава и днес. Повод за него станаха изявленията на образователния министър Красимир Вълчев, че социалните мрежи  създават сериозни рискове за психичното здраве и развитието на децата. Мнението му беше подкрепено от председателя на..

публикувано на 17.10.25 в 08:00
Росен Йорданов

Росен Йорданов: В политиката моралът трябва да следва алтруистичния модел и всеки да знае своето място

В концертното студио на Радио Варна снощи се проведе среща-дискусия със социалния психолог Росен Йорданов на тема „Моралът в политиката" с вход свободен. Преди събитието с Росен Йорданов разговаря Валерия Василева. Темата за морала в политиката безспорно е много важна и актуална в обществото ни, но и твърде сложна - какви са вашите основни..

публикувано на 16.10.25 в 07:40

Талантливи деца от България влизат в световна надпревара за най-добро хайку

Децата от България ще имат възможност да участват за пета поредна година в XIX Световен конкурс за детско хайку, организиран от JAL Foundation в Япония. Темата на тазгодишното издание е „Звук“, а млади автори до 15-годишна възраст могат да изразят своята креативност чрез кратката японска поетична форма хайку, съчетана с рисунка. Това каза Зорница..

публикувано на 15.10.25 в 07:10

Тенденциите през есен 2025: Заложете на кафявите тонове, завръща се и модата на каскетите

Да използваме летните дрехи в есенната визия, като съчетаваме например любимите си летни топове с жилетка или сако. Този съвет даде за предаването "Новият ден" имиджовият консултант Румяна Димитрова. Когато купуваме дрехи, да залагаме на качествената и красива кройка, с добра изработка, и да мислим за поне още три дрехи, с които може да бъде съчетана,..

публикувано на 14.10.25 в 08:20

Станислава Томова-Съни: Освен талант и качества, овладяването на изкуството на танца изисква още желание и воля

Станислава Томова-Съни е основател и хореограф на Sunny Dance Studio . Започва да танцува като съвсем малка с народни танци в Детско-юношеския фолклорен ансамбъл "Ручейче" и Фолклорния ансамбъл към Община Варна.  През 2002 г. се пренасочва към аеробни занимания и след обучение става инструктор по латино аеробика към клуб "Темпо", а две..

публикувано на 13.10.25 в 08:10
Двамата историци в студиото на Радио Варна

Милко Палангурски и Веселин Янчев: Много е кратък хоризонтът на съвременните ни политици

Книгата „Три погледа върху Съединението от 1885 година“ беше представена във Варна през тази седмица. Автори са историците Милко Палангурски, Веселин Янчев и Петър Стоянович. Разговаряхме с двама от тях – професорите Палангурски и Янчев, но не само за самата книга или за това какво е казано и какво не за Съединението. Постепенно предмет на..

публикувано на 11.10.25 в 14:01

Д-р Ивайло Митковски: Политици насъскват хората да мразят

  Инцидентът във Варна, при който насъскани от стопанина си питбули, убиха домашен любимец и раниха човек , са резултат от езика на омразата който се насажда от политическите ни елити. Това каза в ефира на предаването ПФ д-р Ивайло Митковски,  председател на варненската организация на ДСБ. По думите му, така наречения елит на нацията, със своите..

публикувано на 10.10.25 в 18:32