Пътищата трябва да се проектират според интензивността на трафика за период от 30 години. Това предвижда новата Наредба за проектиране на пътища, която вече е обнародвана в "Държавен вестник", съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройство.
С нея се въвеждат завишени изисквания за отводняване на пътното платно. Целта е да се избегне събирането на вода и създаването на условия за "аквапланинг". В участъците с по-сложно движение ще се поставя осветление с цел осигуряване на по-голяма видимост и безопасност. Изискването се отнася за пътните възли на автомагистралите и скоростните пътища, както и за пътните възли и кръстовищата на първокласните пътища. Решението за прилагане на тази мярка ще се взима след технико-икономическа обосновка.
Наредбата ще бъде задължителна при проектирането на нова инфраструктура, както и при основен ремонт или реконструкция на съществуващата мрежа.
Дава се по-голяма свобода при определяне на проектна скорост за всеки клас път в зависимост от транспортните функции и особеностите на терена. Ако автомагистралата минава през равнина, проектната скорост е 140 км/ч, при хълмист терен - 130 км/ч, а при планински - 120 км/ч. При тежки теренни условия автомагистралите могат да се проектират с проектна скорост от 100 км/ч, а скоростните пътища с проектна скорост 90 км/ч. За първокласните пътища е посочена максимална допустима проектна скорост от 100 км/ч. (Проектната скорост е различна от максимално допустимата скорост на движение, определена в Закона за движение по пътищата, но не може да я надвишава).
Край магистралите и пътищата ще бъдат създадени зони за безопасност. Целта е при излизане на моторното превозно средство от пътното платно да се избегнат тежките последици за шофьора и пътниците от удар в стълбове, стени, сгради и други препятствия, или последствията за трети лица, които се намират на крайпътните паркинги, площадките за отдих, пешеходните площи и др. Обхватът на зоната ще се определя в зависимост от класа на пътя и допустимата максимална скорост на движение за автомобилите. Край магистралите тя трябва да е с ширина 16 м при допустима максимална скорост от 140 км, за скоростните пътища - 13 м при допустима максимална скорост 120 км/ч. При първокласните, второкласните и третокласните пътища са предвидени 8 метра. Ширината може да е и по-малка, ако в даден участък са въведени местни ограничения на скоростта.
В наредбата са категоризирани и опасностите. С най-голям риск за пътуващите в моторните превозни средства са стълбовете, дърветата, шумозащитните и подпорните стени, бетонните елементи и други. Опасност от тежки травми крият също реките и окопите с дълбочина по-голяма от 1 метър. Наредбата предвижда в зоната за безопасност да се избягва проектирането на рискови елементи и съоръжения. А ако това е невъзможно, те трябва да бъдат обезопасени съгласно стандартите.
Въвеждат се редица нови екологични изисквания при проектирането на пътища. Предвижда се изграждането на съоръжения от т. нар. "зелена" инфраструктура - това са "зелени" мостове, тунели и виадукти, които осигуряват безпрепятствено преминаване на животните по традиционните им маршрути. В момента също се изграждат тунели за мечки, язовци, костенурки или други животни, предимно по проектите с европейско финансиране. Но мярката досега не е била изрично залегнала в наредба.
За първи път се определят и обхватът, съдържанието и етапите на всеки пътен проект.
Според очакваните резултати наредбата ще позволи строителството на модерна и безопасна пътна инфраструктура и ще допринесе за намаляване броя на пътно-транспортни произшествия.
Втори ден на Конференцията по сигурността в Мюнхен, която събра световния политически елит. Очаквано преговорите за мир в Украйна се превърнаха в най-важната тема на форума. Очаква се на днешния втори ден на Конференцията да говори украинският президент Володимир Зеленски. Участие ще вземе и германският канцлер Олаф Шолц. Зеленски обяви, че мирни..
Днес и утре БСП провежда своя 51-ви партиен конгрес. Очаква се временният председател Атанас Зафиров да направи отчет за изминалия период. Делегатите трябва да гласуват и промени в Устава на партията, с които да се върне старото положение - председателят да се избира от Конгреса, а не чрез пряк вот. Предвижда се и дискусия дали да бъде..
Днес с умерен, преди обяд по северното Черноморие и временно силен вятър от север и североизток ще започне да нахлува студен въздух. Ще бъде предимно облачно, след обяд със слаби валежи от дъжд, които към края на деня в Лудогорието ще преминат и в слаб сняг. Максималните температури ще са в широк интервал- от 2°-7° в Североизточна България и по..
Обезопасиха изоставеното съоръжение в близост до Делфинариума в Морската градина. За да се предотврати всяка възможност за инциденти и пропадания, бяха засипани и заравнени с машина отворите, които се разкриха на повърхността на могилата над някогашното военно съоръжение, съобщават от общинската администрация. Преди да бъде засипан с пръст, обектът..
Регионалният исторически музей във Варна ще създаде иновативна лаборатория за опазване и съхраняване на керамичното наследство в Черноморския район. Новината съобщи доц. д-р Мария Манолова-Войкова, завеждащ отдел "Археология". Дейностите по проекта са финансирани от Национален фонд "Култура". Тази година предстои закупуването на лазерен профайлър,..
Във връзка със Световния ден на слуха - 3 март, за четвърта година Медицинският университет във Варна организира безплатни профилактични прегледи за нарушения на слуха. Прегледите ще се проведат в периода 17-28.02.2025 г. в сектор „Аудио-вестибуларна и сънна медицина“ в Университетския медико-дентален център на адрес: Варна, бул. „Цар Освободител“..
София Иванова е ученичка в Националното училище по изкуствата "Добри Христов" във Варна. Св ири на флейта и се занимава с класическо пеене. И през тази година София продължава с успешните си изяви, като заслужи две награди "Златна Лира" в Пловдив по време на ежегодния международен конкурс за музикално, танцово и изобразително изкуство "Орфееви..