От няколко седмици летище Варна има своя спотърска площадка. Тя се намира отвъд оградата на летището, в западна посока и много близо до оранжериите в село Тополи. Точните ѝ координати са 43°13'40.45" северна ширина и 027°48'13.66" източна дължина.
"Мястото е специално подбрано, защото от там видимостта към излитащите и кацащите самолети е перфектна", разказва за Радио Варна един от най-добрите български спотъри - Ивайло Старчев, който иначе е и началник смяна "Наземно обслужване" на варненския еърпорт.
Раждаш ли се спотър?
Не. Като видиш две три кацания, тогава ти става интересно. По принцип техниките за снимане тук са по-различни от нормалните. Ефектът, който се постига е различен всеки път.
Кои са най-трудните снимки, когато снимаш самолет?
Като снимаш самолет всички снимки са трудни, защото имаш движещ се обект, чакаш, чакаш, чакаш и накрая се оказва, че вятърът се е обърнал и самолетът каца от другата страна. Това е най-трудното, че не можем да предвидим точно откъде ще дойде.
Колко най-дълго си чакал за снимка?
Чакал съм най-дълго не на летище. Два часа на „Тол шипс” сутринта в мъглата „Роял Хелена” да се появи. От 6 до 8 го чаках. На летището лятото имаме доста работа и за това тук много, много не съм чакал.
С каква техника се снима?
Аз по принцип снимам с огледално рефлексен фотоапарат. Имам си един любим обектив.
Изгреви, залези, самолети... Има ли значение?
Има голямо значение. В авиацията авиокомпаниите много обичат да гледат цветни снимки. Най-хубаво естествено е като се хване ефектът на изгрева и залеза. И облаче ако има става още по-добре. По обяд са по-обикновени. Специално на летище Варна разположението е такова, че залезът е уникален. През май и юни залезът се пада над Девня. Зимата залезът идва контражурно към Тополи.
Имаш ли любима снимка?
Имам. Винаги си мисля, че аз съм вътре в самолета. Аз много обичам да пътувам и с всеки полет и аз отивам нанякъде. После като си гледам снимката даже знам кой е бил пилота вътре. И ми е много приятно като ме намерят и им дам снимката. За тях също е много приятно да видят начина, по който излитат или обстановката, в която е снимано.
Ако аз кацам за първи път във Варна какво ще видя?
Оооо новата сграда на летището. Аз съм най-доволен, че новата сграда на летището е шарена. Това е идеален фон за снимане и имам доста снимки на този фон. Доста трудно се снима от вътре, от самолета, защото илюминаторите се обледеняват или запотяват. От пилотската кабина може да се снима, но ако някой те пусне.
Помниш ли първата си снимка?
Помня, да. Първата ми снимка беше на един залез. „Макдоналдс Дъглас” беше производителят на самолета. Тогава дори снимах с телефон. Това е първата снимка, след което се запалих.
Какво правите с всички тези снимки? На запад има търговия, а тук?
Тук е трудно да се продава стоково. Но много от авиокомпаниите сами ни намират, вземат разрешение, брандират ги, а за нас е радостно, че си виждаме снимката използвана, превърната в плакат или картичка.
Ти имаш ли такива снимки?
Имам към представителства на авиокомпании, които искаха да правят календар, авиокомпания от Люксембург, "Томас Кук" и др.
Има ли някъде наблизо привлекателна точка за снимане?
Всички летища са интересни. Едно от летищата, на които съм ходил е Гибралтар. Пистата, на която кацат самолетите там е перпендикулярна. Това е пътят, който свързва Гибралтар с Испания. Там падат бариери, светва червено и никой не си позволява така да мине набързо. Там буквално на пътя кацат самолетите. Във Франкфурт също има специална спотърска площадка. Отскоро и до летище Варна има обособена спотърска площадка.
Ако и вие желаете да се присъедините към общността на спотърите, може да го направите като се включите в конкурса, организиран от летище Варна за най-добра снимка, заснета именно на спотърската площадка. Последният ден, в който любителите фотографи могат да се включат е 31 август. Една от причините е, че най-натовареният ден в годината се очаква да е 30 август с цели 109 кацащи и излитащи самолети.
Колко време отнема на човек да се адаптира отново към работата след отпуск? Според психолога Добринка Горанова това може да отнеме от 3 дни до една седмица. Всеки човек използва различни механизми за тази цел, но има техники, които със сигурност могат да помогнат. Добринка Горанова съветва, при възможност, човек да си разпредели..
Какво е щастието в чаша? За някои - ароматна глътка сутрешно кафе, за други - момент на тишина и покой. А за Владимир Стоев - това е платно, върху което създава изкуство, оставащо в сърцето. Владо е бариста, който чрез артистичност пренесе класическия лате арт на съвсем друго ниво. Той е единственият в България, които може да разсмее и разплаче от..
Варна има богато архитектурно наследство. Всяка къща има облик, има лице, има изкуство. Това каза фотографът Гаро Кешишян, който допълни, че е разочарован от факта, че това богатство се затрива и бетонира. Не може да отива в ръцете на хора, които нямат чувство за изкуство и отговорност, категоричен е той. Какво става с този град, вместо да запазим..
Варна е град на свободата, който има хоризонт за това човек да се чувства спокоен и дава увереност на артиста и възможност да твори без да е ограничен от нещо. Само като застанеш на брега и видиш тази шир, това ти прочиства мислите. Това каза варненецът - изпълнител и автор на песни, Атанас Кателиев, в изнесеното студио на Радио Варна. "Варна с всяка..
Финансистът и предприемач Димитър Желев получи единодушна подкрепа от Общинския съвет за удостояването му със званието почетен гражданин на Варна заради постиженията му в сферата на финансите и индустрията, както и за участието му във възстановяването на фасадите и позлатените куполи на Катедралния храм „Св. Успение Богородично“. Почетните звания и..
Сборникът „Мотодзен. Рокерски истории“ бе представен вчера в арт салона на Радио Варна. Това е десетата книга на писателя и поет Красимир Симеонов. Разказите в нея той трупа по време на своите многобройни пътувания с мотор. Някои са печатани и преди, но дълги години приятели го провокират да ги събере в отделна книга, която излиза в издателство..
Който веднъж се увлече по ветроходството, го хваща т.нар. болест "ветроходство" и остава верен завинаги на този спорт. Това каза капитанът на ветроходния отбор на Медицински университет- Варна, Ангел Дипчиков. Съществува закономерност между спечелването на регата и поддържане на добър екипаж, каза той. Създаването на екипаж е едно голямо..